The Pond Library

Vraag en Antwoord

Hulp gezocht

Lid
Topic starter

Sinds drie jaar heb ik reeds een vijvertje van 250x150x110.Ik heb een filterbak van 5000 liter met een uv lamp tegen algen die stond standaart op de filterbak.Nu ben ik echt ten einde raad.Mijn vijverwater blijft maar groen zien.Ondertussen heb ik al menig middeltjes geprobeerd om deze algen te bestrijden,maar telkens zonder enig resultaat.Nogthans kweken de vissen (wakins) die erin zitten ieder jaar.Mijn planten (waterlelies,waterpest en andere zuurstofplanten) groeien weelderig.Ben van plan om een nieuwe filterinstalatie te kopen als laatste redmiddel.Welke pomp (hoeveel liters per uur) heb ik nodig en welke filterbak?Maakt een zwaardere uv lamp echt zoveel verschil?

Please help mij.

Lid

hoeveel watt is uw uv en hoelang is het geleden dat je de lamp vervangen hebt?
Een ding is zeker, als u pomp snel genoeg het water door de uv pompt en uw uv is krachtig genoeg, dan heb je geen groen water.

Alain

Lid

Een uv lamp heeft een levensduur van 6 tot 12 maanden afhankelijk van het model, en ik lees nergens dat deze al vervangen is.
Ook het kwartsglas dat rond de lamp zit moet jaarlijks worden zuivergemaakt (azijn).

Lid
Topic starter

Mijn uv lamp is er ééntje van 4o f 6 watt en is vorig jaar vervangen.In het begin had ik er tien vissen ingezet van ongeveer een 15 cm,die hebben ieder jaar gekweekt en nu zitten er ongeveer een 50 tal in.

Lid

Is dat een filter van 5000 liter of voor 5000 liter en 4 of 6 watt is te weinig dan voor de vijver 3 watt per 1000 liter en de vijver is 4.12kub dat is 12 watt min .

Lid
Topic starter

Dat is een filter voor 5000 liter.Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik al mijn vijvermatriaal in de makro gekocht heb,misschien is dat wel mijn grootste fout geweest.

The Pond Library

Als tuinliefhebber is een waterpartij zoals een vijver of waterornament essentieel om je tuin echt compleet te maken. Een vijver wordt pas echt tot leven gebracht met waterplanten, vijvervissen en waterdieren. En voor liefhebbers van prachtig gekleurde gekleurde koi, staan bekend als koi keepers.

Op de "Nieuw hier? Start hier!" pagina vind je een volledig overzicht van de meest interessante en populaire artikelen op de website.

De Vijvers en Koi Kennisbank bevat uitgebreide achtergrondinformatie over alle aspecten van de tuinvijver en de koi-hobby. Hier vind je basiskennis en uitleg over alle begrippen.