Beste Mensen,
Zijn er onder jullie die goede of slechte ervaringen hebben met eiwit afschuimers,welk type dan ook ?
Ik wil er een aanschaffen maar dan moet ie natuurlijk wel goed werken.
Mvg P.Verhulst
Mijn ervaring met een eiwitafschuimer is dat het niet zo een denderend apparaat is. Zeker af te raden op een nieuwe vijver hij haalt ook goede dingen uit het water zoals bakterien (je kapt ze in de filter en de eiwitafschuimer haalt ze eruit). het enigste waar ik hem nog voor gebruik is om resten van medicijnen uit het water te halen. Voor het geld wat het apparaat kost zou ik een triklefilter aanschaffen sinds ik deze filter gemaakt heb is alles in de goede richting gegaan. groetjes Frans
Hoi Frans,
Eerlijk gezegt kreeg ik ongeveer hetzelfde te horen van iemand uit de aquarium groothandel voor wat betreft die eiwit afschuimer.
Nu moet ik zeggen dat ik niet zo bang voor ben voor de bacterien die deze uit het water zou moeten halen.
Op mijn huidige vijver wil nog wel eens schuim staan (s 'ochtends).
Nu hoop ik dat dit wat minder zal zijn wanneer ik mijn nieuwe vijver af heb welke een grotere inhoud heeft (ongeveer 35m3 ipv 8m3) en een grotere filter (3m3 ipv 1m3)
Maar dit is een conventionele 5 kamer filter met een vortex ervoor. Aangezien ik toch bezig ben leek mij het mischien nuttig om zo'n eiwitafschuimer op de skimmer aan te sluiten (zou dus een appart circuit worden welke in de winter over de filter wordt gestuurd)
Maar haal je met een trickle filter deze schuim weg of breek je in pricinpe de eiwitten af ?
Voor op start van triklefilter schommelde de waarden nogal zeker de ph . Vele dingen geprobeerd zelfs produkjes veel geld gekost en resultaat noppes. 4 weken na opstart amoniak 0 nitriet 0 ph vast op 8.2 geen schommelingen meer kunnen vaststellen. Enkel daags na meer voeder in te gooien dan normaal een beetje schuim aan de inlaat van de triklerstroom.
Schuim op het water signaleert een teveel aan eiwitten. De filter werkt niet goed of er wordt te veel gevoederd. Ongeveer 50 % van alle vijverliefhebbers hebben een slechte voedergewoonte. Koi moeten in de dag grazen aan de wanden, dan zit je op het goede spoor. Een teveel aan voeding zorgt voor een verslechterende waterkwaliteit en koi worden lui en verliezen daardoor hun figuur.
Edwig
Beste Edwig,
Even mijn huidige visie voor wat betreft het voeren:
Ikzelf voer de vissen de vissen 1 tot 1,5% van hun gewicht per dag.
Op dit moment is dit zo'n 7 kilo totaal aan vis.
Nu geef ik ze 1 tot 1,5% van dit gewicht voeder.= dus 70 tot 105gram (uit het koiblad ooit gehaald waar 1-2% werd geadviseerd).
Dit krijgen ze door de week alleen s'middags omdat ik overdag werken ben.
In het weekends krijgen ze meerdere malen voedsel (vooral als het mooi weer is) wat dus dan ook aan de ruime kant is waardoor dan alleen s'ochtends schuimkraag aan de uitloop van de filter en hier en daar een vlek schuim wat tegen het begin van de middag weg is.
Zover ik de NH3 en de NO2 meet is deze allertijde 0,0 of in iedergeval zo weinig dat ik geen verkleuring kan waarnemen in de testkit, dus ook wanneer ik deze schuim waarneem of bijvoorbeeld een uur na het voeren.
Alleen Grazen aan de wanden zou mooi zijn als de karperjes daar genoeg aan zouden hebben maar ik ben bang dat ze aan het einde van het jaar vrij weinig zullen zijn gegroeid.
(zover ik dit heb kunnen waarnemen de afgelopen jaren omdat ik altijd zeer minimaal heb gevoerd, ik heb vorig jaar namelijk met een 500grams zak voer een heel jaar gedaan.)
Met dit "grazen in de dag"zeg je indirect dus dat je ze dan 1 keer per dag voert, terwijl overal wordt geadviseerd meerdere keren per dag kleinere porties te voeren (wanneer de temperatuur boven de 14 graden is) ?
In pricipe denk ik persoonlijk ook dat het beter is meerde keren per dag kleinere hoeveelheden te voeren omdat dit in de natuur ook zo het geval is (behalve als een visser een voederplek maakt natuurlijk).
Of stel nu dat je vrouw 1 keer per dag een portie zouden maken, dan denk ik dat ik eerder in gewicht zal aankomen dan dat ik deze hoeveelheid verdeel over de dag, zeker gezien het feit dat een vis geen apparte maag heeft maar maag en darm in een ?
Dus voorzover je zegt teveel voeren in het weekend denk ik dat je gelijk hebt Edwig, maar volgens de meetgegevens is er geen sprake van teveel ammonia of nitriet.
Als er "altijd" sprake zou zijn van schuim denk ik dat er inderdaad structueel iets niet goed is in de voedergewoonte of dat de filter het laat afweten.
Als ik nu kijk zijn sommige in lengte en gewicht alleen al het afgelopen voorjaar met misschien wel een derde bijgekomen nu ik deze 1%-1,5% regel een beetje hanteer en lui kan ik ze allerminst noemen.
Nu leek het mij dus een goed idee om als deze overvloedige eiwitten er dus zijn, deze direct af te voeren door middel van een een eiwit afschuimer (als dit werkt tenminste!).
Een heel verhaal maar een stukje achtergrond is ook niet verkeerd denk ik ?
Met vriendelijk Groet Patrick en bedankt voor jullie reacties.
Als u met uw hand onder het wateroppervlak over de vijverwand wrijft dan gebeuren er twee dingen: er waait een wolkje stof op en de vissen komen direct die plaats verkennen. Dat komt omdat het algentapijtje tegen de vijverwand ook fungeert als filter (het houd stofdeeltjes gevangen) en het krioelt er van microscopisch leven (voedsel voor de vissen).
Zoals ik reeds vertelde is wit schuim een indicatie dat er teveel voeding gegeven wordt, of dat de filter slecht werkt of onvoldoende groot is. Maar het kan ook zijn dat uw visbestand te groot is. In ieder geval is het evenwicht in uw vijver verstoord en moet u zoeken wat de oorzaak is. Begin met een watertest: zijn de waarden niet te hoog? Kijk vervolgens de filter na: is deze niet vervuilt en is de doorstroming voldoende?
Och ja, dat was ik bijna vergeten...
Ik bezit een zeventigtal koi en ik voeder ze elke morgen en avond een halve kilo gemengde Hikari. Bij onweer of regen sla ik die dag over. Ik heb de vissen nu ongeveer 10 jaar en ze lijken me niet bepaald ondervoed.
Met vriendelijke groeten,
Edwig
Hallo, Deze discussie is misschien al een maand afgelopen maar over eiwitafschuimers wil ik het toch nog even hebben.
Eiwitafschuimers zijn vbn van mechanishe filterapparaten. Ze werken op het principe dat moleculen van veel organische en anorganische stoffen worden aangetrokken door het grensvlak tussen water en lucht. Deze zogenoemde oppervlakte aktieve stoffen zijn onder andere eiwitten, aminozuren, kleurstoffen, verschillende anorganische stoffen.. ea.
Deze toestellen zorgen voor een enorm water/lucht-grensvlak door produktie van miljoenen zeer kleine belletjes waar de surfactanten (oppervlakte aktieve stoffen) naar worden aangetrokken. Ter hoogte van de schuimbeker 'springen' de belletjes en wordt het vloeibare residu met afvalstoffen (de reeds vermeldde eiwitten, aminozuren, kleurstoffen, vetzuren, albumine-verbindingen, vetten, koolhydraten, enzymen, detergentia, ea) opgevangen.
Eiwitafschuimers zijn ongetwijfeld onmisbare toestellen voor gebruik voor zeewater-aquaristiek, maar of ze voor het zoetwater-aqua-systeem hun nut bewijzen betwijfel ik sterk.
Daar de efficientie van de eiwitafschuimer evenredig is met de gevormde hoeveelheid belletjes, kan in zoet water onmogelijk het effect bekomen worden zoals in zout water. Door de hoge zoutconcentratie kunnen immers zeer veel en fijne luchtbelletjes gecreerd worden, welk in zoet water niet het geval is door een verschil in oppervlaktespanning.
Afschuimers kunnen wel lijken te werken doordat er een bruin/gele vloeistof achterblijft in de schuimbeker maar dit is vooral doordat je met vrij verontreinigd water (sterke visbezetting) te maken hebt of omdat je over een lange periode 'filtert'(normaal moet er dagelijks een hoeveelheid afval zich verzameld hebben in de schuimbeker). Doordat je door beluchting (dit is eigenlijk het voornaamste wat een afschuimer in zoet water doet) de aerobe bacterien in het biofilter, vijversubstraat ea. stimuleert zal de waterkwaliteit er op vooruit gaan.
Nogmaals, met een eiwitafschuimer kunnen onmogelijk resultaten bereikt worden die in een zoutwater-systeem te verwachten zijn en daarom denk ik dat de efficientie veel te laag ligt volgens de prijs en dus raad ik daarom iedereen aan dit kostbare geld te spenderen aan een goed ander filtersysteem.
Graag hoor ik reactie van mensen die het hier wel of niet mee eens zijn of die met de toepassing van een eiwitafschuimer opmerkelijke resultaten boekten. Een beter ecosysteem uitbouwen voor onze geschubde vrienden is een zorg waar we ons immers allen voor trachten in te zetten nietwaar, en door
bundeling van onze theoretische en praktische kennis en ervaringen helpen we zo elkaar dit te realiseren. Daarom een pluim voor al diegenen die zich inzetten om het 'forum' tot een interessant medium te maken voor alle geinteresseerden.
Met vriendelijke groeten.. Tim
Beste Tim,
Ik moet u voor 90% bijtreden in uw mening,
behalve in uw bewering dat ze nutteloos zijn voor zoetwater.
ik merk dat u theoretisch vrij goed op de hoogte bent. Ikzelf ben al een jaar bezig met experimenteren en alle mogelijke informatie op te zoeken. Afschuimen in zoetwater kan maar niet met hetzelfde rendement als in zoutwater zoals u terecht opmerkt.
Ik zou ook geen geld spenderen aan een dure afschuimer, daarom heb ik er zelf één gemaakt die perfect werkt. Het is een construct die ik gecompileerd heb aan de hand van hobbyisten die zelf geëxperimenteerd hadden. Totale prijs : ongeveer 1500fr aan materiaal.
In het begin komt er veel vuil uit, daarna stabiliseert het systeem zich. Mijn waarden Nitraat : 0.35 ppm nitriet : 0.03 ppm. Ik meet met een fotospectrometer.
Verder is het een uitstekende mechanische filter maar hij dient als aanvulling op een biolijn met trickle.
groeten
Jan Dejonghe.
Hallo Jan,
Nutteloos heb ik niet beweerd, maar of ze hun nut bewijzen en dan ook nog voor de prijs waaraan ze verkocht worden stelde ik erg in vraag.
Als jij vind dat het rendement toch voldoende hoog ligt, kan het voor dat geld inderdaad wel een behulpzame bijfilter zijn. Misschien zijn er wel andere liefhebbers geinteresseerd in je systeem?
In elk geval bedankt voor je reply!
vriendelijke groeten.. Tim
Hallo, Timpie en Jan (en ook anderen natuurlijk)
Inmiddels is het gat gegraven en de betonvloer gestort.
Ik kijk nu dus even op Het berichten bord !
Bedankt voor jullie technische onderbouwde toelichtingen.
Voor mij begint de eiwitschuimer nu een beetje in een "grijs" gebied te raken door jullie reacties.
Jan, ben je er van overtuigd dat de Nitraatwaarde door deze afschuimer zijn behaald ?
Timpie, zou je het schuim "kwïjt" zijn wanneer je een dergelijk apparaat maakt of aanschaft ?
Of anders gezegd, welk verschil is merkbaar wanneer je een "goede "eiwit schuimer gebruikt ?
Ik heb in het koiblad van een halfjaar terug een zelfbouw eiwit afschuimer gezien van een amerikaan (wil dus niet zeggen dat het dan heilig is). Dit was een redelijk lange 110mm buis met een bruissteen erin en een kolf op het einde.
Dit is trouwens weer iets anders als wat in de "handel"word aangeboden, dit is weer vaak een tonnetje ?
Wat is de definitie van een goede afschuimer (al dan niet op zoetwater ?
Met vriedelijke groet,
Patrick Verhulst
Beste Patrick,
Een goede eiwitafschuimer is dat toestel dat zo veel mogelijk luchtbelletjes creert en deze zo lang mogelijk in suspensie (oplossing) houdt. Kleine toestellen zijn dus in principe al minder efficient. Best zijn naar mijn voorkeur de verticale kolommen waar de luchtstroom uiteraard opwaarts gericht is.
In zout water kan met dit toestel tot 80% (:eek: ) van alle organische afvalstoffen verwijderd worden. Dit als het toestel in verhouding is met de waterhoeveelheid welliswaar. Let op, voor een zoutwater aquarium van +/- 3000 liter (is dit nog wel een aquarium?;) ) heb je al een toestel van +/-30cm diameter en >1,5m hoogte nodig. Met een goed werkende afschuimer kan de gehele filtering van het systeem voorzien worden, naast regelmatige waterversing dan wel. In de aquaristiek is het immers de gewoonte dat wekelijks (bij freaks in japan zelfs dagelijks) een hoeveelheid water ververst wordt.
Als men afschuimers wil toepassen op vijvers moet men wel met een aantal zaken rekening houden. Als we spreken over organische verontreinigingen hebben we het over grote organische moleculen (eiwitten, vetten, koolhydraten) die in het water(vnl in het filter waar de meeste bacterien dienen te huizen) biologisch (mbv bacterien) omgezet worden tot kleine(re) moleculen (vb. aminozuren->aminen->ammoniak->nitriet->nitraat)Door het afschuimen pakken we enkel de grotere moleculen aan. Plaats je daarom een afschuimer achter het filter, ben je verkeerd bezig. Plaats je hem (zoals jij van zin bent) op een apart circuit en dus onafhankelijk van de filter, ben je al beter bezig maar aangezien het rendement zowieso al laag ligt (als het dus klopt dat er enig rendement uit gehaald wordt) moet je het eerder bij de bron zoeken en dit is dan het water dat aangevoerd wordt vanuit de bodemdrainage naar het filter. Voor het filter dus. Op deze plaats zorg je surplus nog eens voor een oxygenatie van het gehele aangevoerde water wat zowieso niet slecht kan zijn. Maar wordt het dan ook niet wat veel? Afschuimer en UV, en dan het filter en eventueel nog eens absorberende substraten zoals bvb zeoliet.
Dit is mijn bedenking, maar praktische kennis omtrent hoe efficient het werkt en hoe en waar het het eenvoudigste geplaatst wordt kan ik echter niet mee geven. Daar zullen andere mensen die er daadwerkelijk mee bezig zijn ons moeten behulpzaam bij zijn. Maar eenvoudig is hier niet op te antwoorden. Je zit zowieso al met een aanvullend systeem bezig. Dan zou je moeten kunnen vergelijken tussen het gehele systeem in werking met, en dan zonder afschuimer (of omgekeerd) zonder andere ingrepen te doen (dus gelijke temperatuur-omstandigheden bvb->begin maar in B/Nl 🙂 ) en over een voldoende lange periode te onderzoeken . Zonder controlegroep (hier dus het systeem zonder afschuimer) kunnen immers geen besluiten getrokken worden! En dan heb je nog eens het feit dat het water extra belucht wordt met afschuimer waardoor de afbraak van oa. deze eiwitten verhoogd en het gehalte dus verlaagd.
Misschien maak ik het allemaal wat te ingewikkeld en ga ik het te ver zoeken? (waarschijnlijk wel 🙂 ) Maar als bvb Jan ons kan vertellen of hij sinds het gebruik ervan verbetering van de waterkwaliteit (minder nitraat, geen schuim meer..) opmerkte staan we al een hele stap verder.
Een laatste opmerking wil ik toch nog wel maken Patrick. Als je de vijverinhoud veranderd van 8 kuub naar 35 (dus meer dan 4 keer zoveel water) en de filterinhoud van 1 kuub naar 3 (dus slechts 3 keer zoveel) dan ga je gegarandeerd weer 'problemen' krijgen. Ik denk dat 3 kuub filterinhoud toch wat weinig is voor 35 kuub water. Voorzie een goed filtersysteem en denk aan de japanners, die kijken eerst hoe groot ze de filter kunnen maken en gaan dan pas verder plannen hoe groot de vijver zal worden)
Hopelijk heb ik wat kunnen helpen,
Met vriendelijke groeten... Tim
Hallo Tim,
Bedankt voor je detaileerde uitleg.
Ik ga het eens eerst zonder afschuimer laten draaien (vijver is inmiddels metseld) en kijk het zo eens aan.
Voor wat betreft je berekening klopt het dat de vijver in verhouding met de filter sterker is gegroeid.
Maar belangrijk ding zie je denk ik over het hoofd, de vispopulatie is hetzelfde gebleven, namelijk zo'n 25 stuks.
De vispopulatie in combinatie met het voedergedrag bepaald naar mijn mening de grote van de benodigde filter en niet de verhouding hoeveelheid water ten opzichte van de filter.
Ik voorzie dus geen problemen tenzij al deze vissen 120cm worden, dit zie ik dan als een luxe probleem maar daar zal ik voorlopig nog wel even duren.
Met vriendelijke groeten Patrick Verhulst.