Forum
Mijn vraag welke pressurised filters +uvc zijn goed: oase, hozeloch, superfish of ... ?? ter info: Ik heb al een pomp Messner MPF 4400
Hallo Kritje.
Wat bedoel je precies met "pressurised" filters?
Bedoel je drukfilters die evt. onder het waterniveau geplaatst kunnen worden?
Mike
Ja ik bedoel inderdaad een drukfilter.
Hallo Kritje.
Stuur me een e-mail als je wilt.
Groetjes,
Mike
Ik heb je gemaild.
Ik hoor veel goeds over de drukfilter van oase "FILTOCLEAR".
Hij bestaat in 3 maten ,3000,6000,en 11000 en is voorzien van een uv-lamp. 3000 ->9W, 6000 en 11000 -> 11W.
Neem een filter niet te juist maar reken er altijd een zekere reserve in. Men kan dan ook een visje meer plaatsen. In uw geval zou de 6000 uitstekend zijn. ( prijs 259€)
Deze filter is heel gemakkelijk te spoelen en kan volledig ingegraven te worden. Oase geeft op deze filters ook een helderwatergarantie. Bij correct gebruik en geen helder water -> geld terug.
Let wel, bij een drukfilter heb je een pomp nodig die een zekere druk kan opbouwen. De nautilius pompen van oase lenen zich hier uitstekend voor. Ik denk dat je mpf van messner hier niet voor geschikt is.
De serie mpf zijn allemaal voorzien van een vortex waaier. Deze hebben als voordeel dat ze vuildeeltjes kunnen verplaatsen maar ze kunnen geen druk opbouwen.
Ik hoor ook positieve berichten van de oase filtoclear. Hij is stevig en bevat een degenlijke inhoud, andere proppen er bvb aktieve kool in, ok niet onnuttig maar hoort naar mijn mening niet echt bij het doel van de drukfilter. Daarnaast lijkt velda ook een interessant model te hebben, voordeel : je kan hem kopen zonder UV of verwarmingselement indien dat in jouw geval overbodig zou zijn. Ik beweer niet dat de overige merken niet goed zijn hé 😉
mvg, Timpie
Behalve enkele positieve verhalen, heb ook ook wat negatieve verhalen over drukfilters gehoord.
bv vaten die scheuren of de filters zijn snel vuil en moeilijk schoon te maken.
Dus als er nog meer mensen zijn met ervaringen met drukfilters reageer dan.
ps. Heeft iemand een hozelock drukfilter deze (capaciteit 4500 ltr) kost 185 euro en dat scheelt dus wel met de oase, maar kwaliteit staat voorop.
unregistred; dat ben ik dus. vergeten in te loggen.
(waarom werkt het cookie niet ???)
Kritje
Drukfilters hebben een hogere frequentie aan onderhoud nodig. Anderzijds zijn ze de beste mechanische filters.
Zoals Van Rie reeds opmerkte heb je daarvoor pompen nodig die druk kunnen opbouwen wa
Opnieuw.
Drukfilters zijn zeker goed op gebied van mechanische filtering maar vergen meer onderhoud.
Maar zoals Van Rie reeds terecht opmerkte hebben dergelijk filters pompen nodig die druk kunnen opbouwen. Deze pompen gebruiken dan ook meer energie. En zoals vroeger reeds meermaals vermeld is de energiefactuur het duurste element in de werking van de vijver. Dit kostenelement blijft immers voortduren waar andere aankopen eenmalig zijn .
Een meerverbruik van 100 watt kost op jaarbasis ongeveer 130 euro!!!!!
Toch zeker belangrijk genoeg om serieus na te denken!!!