Ik zou een nieuwe Q-bak die ik zelf ga metsen willen filteren met een kaldness bed.
ik heb als bijlage een tekening bijgevoegd waar mijn vragen opstaan
gelieve nekeer te bekijken 😀
(ps sorry voor mijn eenvoudig tekengepruts in paint :p )
en nog een vraagje dien je eerst de betonstenen nog te bezetten vooraleer te polyesteren en zo ja met wat bezetten??
Hoi Pietje,
Om te vermijden dat de kaldness wegspoelt kan je eenvoudig een rooster aanbrengen. Voor meer praktische opmerkingen kan je beter even kijken naar het systeem van Etienne. Die heeft op zijn nieuwe vijver dergelijk filter draaien. In het draadje over boordafwerking vind je zijn foto's.
De wanden van de Q-bak kan je uitstrijken met een mengeling van rijnzand en cement. Er bestaan ook speciale mengelingen in de handel die een fijnere structuur geven en bovendien ook een extra vochtdichting. Dit wordt bv toegepast op muren in een badkamer die betegelt moet worden. Een andere mogelijkheid is om de bak binnenin te isoleren. Moet je natuurlijk wel isolatie gebruiken die niet oplost bij het aanbrengen van de polyester.
Gr Bouleke
Dat met die luchtstenen, dat zal niet goed werken , tenzij je de stenen vast gaat leggen. Uit ervaring weet ik dat de luchtstenen zich gaan verplaatsen en zodoende de hoeken van je filterkamer niet meer in beweging zullen zetten.
Ik heb de luchtstenen behouden maar in een soort air-lift omgebouwd.
Andere alternatieven op de markt zijn membraamschotels, luchtpijpen, enz...
De muren bezet je inderdaad beter met een mortelmengeling verrijkt met compactuna of iets dergelijks.
Alhoewel ik nu tegenstrijdige info binnenkrijg over compactuna.
Als er eerst een G4 laag voorafgaat aan de polyester is compactuna uit den boze, zo schijnt.Eenmaal compactuna verwerkt, neemt de G4 niet zo goed meer op in het gedroogde mortelmengsel, omdat compactuna precies vochtopname tegenwerkt.
Na je tekening wat beter bekeken te hebben, het volgende.
Ik zie nergens een soort van voorfiltering (zeef, vortex of iets anders).
De volgorde van filteren is pompgevoed. Mag ik vragen waarom?
Indien pompgevoed, dan moet je zeker een 110 mm uitgang naar de vijver hebben om het water via eigen kracht naar de vijver te laten stromen.
Daar is dus de venturie misplaatst, omdat deze de directe kracht van de pomp nodig heeft.
Wat de verwarming betreft, indien deze electrisch voorzien word, is de in en uitgang hooguit een 50 mm, dus ook niet genoeg doorstroming bij een pompgevoed systeem.
Een en ander heb ik op mijn site beschreven op het topic "bewegend bed" en bouw quarantaine.
Daar zie je hoe ik de overlopen heb aangepast om de K1 niet te laten meestromen met het water.
Ook een bodemplaat is voorzien om bij onderhoudswerken (laten leeglopen van de filterput), de K1 niet in de goot te zien stromen.
Wat betreft de vraag is dit genoeg filtering, moet je ons vertellen wat de inhoud van de filterbak zal zijn zodat we het aantal liter K1 kunnen berekenen (ongeveer 60% van het watervolume in de filterbak). Eveneens het visvolume die aanwezig zal zijn in de Q bak.
Weet dat 100 Liter K1 ongeveer 1/2 kilogram restafval voer kan afbreken (bij volgroeide en goed ingedraaide bacterieencultuur).
Midorigoi wrote: Na je tekening wat beter bekeken te hebben, het volgende.
Ik zie nergens een soort van voorfiltering (zeef, vortex of iets anders).
De volgorde van filteren is pompgevoed. Mag ik vragen waarom?
Indien pompgevoed, dan moet je zeker een 110 mm uitgang naar de vijver hebben om het water via eigen kracht naar de vijver te laten stromen.
Daar is dus de venturie misplaatst, omdat deze de directe kracht van de pomp nodig heeft.
Wat de verwarming betreft, indien deze electrisch voorzien word, is de in en uitgang hooguit een 50 mm, dus ook niet genoeg doorstroming bij een pompgevoed systeem.
Een en ander heb ik op mijn site beschreven op het topic "bewegend bed" en bouw quarantaine.
Daar zie je hoe ik de overlopen heb aangepast om de K1 niet te laten meestromen met het water.
Ook een bodemplaat is voorzien om bij onderhoudswerken (laten leeglopen van de filterput), de K1 niet in de goot te zien stromen.Wat betreft de vraag is dit genoeg filtering, moet je ons vertellen wat de inhoud van de filterbak zal zijn zodat we het aantal liter K1 kunnen berekenen (ongeveer 60% van het watervolume in de filterbak). Eveneens het visvolume die aanwezig zal zijn in de Q bak.
Weet dat 100 Liter K1 ongeveer 1/2 kilogram restafval voer kan afbreken (bij volgroeide en goed ingedraaide bacterieencultuur).
idd een voorfiltering ben ik er vergeten bijzetten (kan je wel een vortex plaatsen op 2600liter enzoja welke grootte moet die hebben dan?), de Q-bak zal 2600 liter zijn en de grootte van de filterbak kan ik vrij bepalen. Daarom graag een gepaste grootte???
waarom pompgevoed? omdat het een vraagstelling was en ik dus niet zeker was waar de pomp te zetten. Waar zou u de pomp zetten indien deze nodig is???
Ik vertrek het liefste vanuit de opstelling
*Drain
*Voorfilter
*Filterkamer
*Pomp
*UV
*Terug in vijver.
Waarom, bij eventuele vervuiling van je vijverwater door Bv. draadalgen die zijn losgekomen, zullen deze door de voorfilter worden opgevangen en gemakkelijk kunnen verwijderd worden.
In een pompgevoede toestand gaan deze door de pomp, door de Uv en dan pas worden ze opgevangen door de filterkamer.
Wat je wel kan doen, dat is de vortex voor je pomp zetten of zeef, en vandaar uitgaan met een pompgevoed systeem.
Mogelijkheden ten over zoals je ziet.
Wat je vraagstelling betreft in verband met de vortex, dat heb ik bij mijn Q-bak opgelost met een bezinkkamer gevuld met borstels. Ook een voorfilter, maar dan eentje met veel onderhoud in vergelijking met andere types voorfiltratie.
de UV na de filters zetten?????
dan gaan de dode algen rechtstreeks de Q-bak in???
je UV moet toch voor je filter staan
Na het bezetten met cement en evt. Compactuna , doe je er best aan van nog een maand te wachten alvorens te beginnen polyesteren . Cement bevat nog schadelijke stoffen die eerst moeten verdampen . Zoniet , zou de kans groot zijn dat je polyester loskomt van de ondergrond .
mic wrote: Na het bezetten met cement en evt. Compactuna , doe je er best aan van nog een maand te wachten alvorens te beginnen polyesteren . Cement bevat nog schadelijke stoffen die eerst moeten verdampen . Zoniet , zou de kans groot zijn dat je polyester loskomt van de ondergrond .
ok bedankt, en van die UV lamp die moet idd als laatste heb eens nagekeken kwas mis.
En ik dacht er aan ipv te polyesteren P1 Pond coating te gebruiken. Dat is een 2 componenten epoxy coating en dat kun je wet de verfkwast aanbrengen en dat lijkt me gemakkelijker dan poleysteren
Pietje wrote: de UV na de filters zetten?????
dan gaan de dode algen rechtstreeks de Q-bak in???
je UV moet toch voor je filter staan
Algen (zweefalgen) zijn zo minuscul klein dat bijna niks ze tegenhoud. Dus gaan ze met gemak je matten of ander filtermedia door.
Dan gaan ze in de Uv waar hun moleculaire structuur aangetast word waardoor ze samenklonteren. Doordat ze samenklonteren kunnen ze worden opgevangen in het voorfilter. Ik ken mensen waar hun Uv voor het filter staat. Ze kunnen niet anders omdat ze pompgevoed werken. Werk je gravity, dan gaat de uv na het filter.
Voordelen van het uv na het filter (gravity) is, minder vuil die de quartsbuis kan bezoedelen dus een optimale werking zonder al te veel onderhoud van je Quartsglas.
Een en ander heeft dus te maken met de opstelling die je wil gebruiken. Pompgevoed of gravity.
P1 Pond coating
Bodoel je daarmee die koicote?
Midorigoi wrote: Bodoel je daarmee die koicote?
neen das nog iets anders denk ik, maar ik ga met gravity werken en mijn pomp na de kaldness zetten en dan de verwarming en uv
Wanneer je gaat werken met die coating zou ik overwegen om in je bezetwerk vezels toe te voegen, deze zijn verkrijgbaar in de bouwhandel. Die vezels maken je bezetwerk minder poreus, wat de kans op scheurtjes e.a. drastisch verkleint. Ik heb mijn filter volledig met epoxy afgewerkt, tot nu toe heb ik nog niks van waterverlies gezien.
Ik zou wel eens nakijken wat het prijsverschil is tussen polyester en epoxy, want ik vond het niet bepaald goedkoop die epoxy, ik heb het enkel gebruikt omdat ik niet veel plaats had om te polyesteren.
Hoi Andy,
Volgens mij zijn de vezels waar u het over heeft eerder bedoelt als versterking. Deze vezels zijn van hetzelfde of vergelijkbaar materiaal als de vezelmatten voor polyester. Ze worden soms ook gebruikt voor een sterkere chape (onder vloeren) te bekomen. De vezels voorkomen in feite dat de oppervlakte gaat scheuren.
Gr Bouleke
Ja, daarvoor zijn ze idd origineel bestemd. In princiepe kan je door gebruik te maken van dergelijke vezels het deel cement in je mengeling verminderen, waardoor het geheel minder poreus wordt.
Pietje kijk hier eens voor de filtering van een q-bak
http://users.belgacom.net/koi/Binnenvijver%20Rie.htm
Bij ons bestaat de filtering van de Q-bak deels uit gravity en deels uit pompgevoerd.
Wat uitleg:
De q-bak 6000l bevat 1 bodemdrain welke uitmondt in een vortex die gravity opgesteld staat naast de bak ( groen vat op foto's)
Na de vortex is de pomp geplaatst die het water door de verwarming richting pompgevoerde meerkamer pompt.
Een tweede filtering bestaat uit een pomp , terug na de vortex, die een trickelfilter van water voorziet.
Een uv- lamp werd verwijdert omdat er binnenshuis zich toch geen algen ontwikkelen.
Wij hebben voor dit systeem gekozen omdat we, door de filters bovenop de q-bak te plaatsen ,veel ruimte konden besparen.
Hoi De Rie,
Knappe instalatie dat je daar hebt staan.
Gr Bouleke
De Rie wrote: Pietje kijk hier eens voor de filtering van een q-bak
http://users.belgacom.net/koi/Binnenvijver%20Rie.htm
Bij ons bestaat de filtering van de Q-bak deels uit gravity en deels uit pompgevoerd.
Wat uitleg:
De q-bak 6000l bevat 1 bodemdrain welke uitmondt in een vortex die gravity opgesteld staat naast de bak ( groen vat op foto's)
Na de vortex is de pomp geplaatst die het water door de verwarming richting pompgevoerde meerkamer pompt.
Een tweede filtering bestaat uit een pomp , terug na de vortex, die een trickelfilter van water voorziet.
Een uv- lamp werd verwijdert omdat er binnenshuis zich toch geen algen ontwikkelen.
Wij hebben voor dit systeem gekozen omdat we, door de filters bovenop de q-bak te plaatsen ,veel ruimte konden besparen.
ziet er mooi uit ik ga iets gelijkaardigs proberen, bedankt iedereen voor de goede uitleg, als ik nog vragen heb zal ik ze zeker stellen 😀
kan ik voor de bodem van de Q-bak ipv cement te gieten ook stabilisee gebruiken??
jazeker , geen enkel probleem
is het mogelijk om eens de jusite verhouding van die specie waarmee ik de betonstenen dien te bezetten te geven?
hoeveel cement, rijnzand, vezels, water??
3 delen rijnzand (korrel 2) en 1 deel cement. Water toevoeging is moeilijk te zeggen, is afhankelijk van hoe vochtig het zand al is.
De hoeveelheid vezels zal de fabrikant of leverancier je kunnen aan helpen
En nog een middeltje om de mortel een beetje "vettig" te maken. Op deze manier is hij beter uit te smeren. Deze produkten vind je in iedere betere doe het zelf handel. Als je trouwens niet heel veel nodig hebt is het makkelijker om een "instant" produkt kant en klaar te kopen. Ook hier weer zijn er mengelingen die veel makkelijker gaan verwerken verkrijgbaar.
Gr Bouleke
Juist Bouleke!
Een klein beetje afwasmiddel aan de mortel toevoegen en hij plakt en smeert als de beste.