Ik heb een vijver van +/- 22.000 L
ik heb een filtersysteem biosys 4 (biotec+aquamax 10000 en bitron 25)
het eerste jaar werkte dit goed, vorig jaar rond aug moest ik om de 2 dagen de filter reinigen want die zou overlopen. Ik zou nu een moerasfilter willen plaatsen van +/- 5.000 Liter. Wie kan mij goede raad geven bij de opbouw van het systeem?
hallo george,
Bij de dossiers onder "moerasfilters" staat er heel wat nuttige informatie. Maar zoals bij alle filtersystemen bepaald een goeie voorfilter (vortes of zeef) het succes van de filterlijn. Vermoedelijk is dit ook het probleem bij uw biosys-systeem. Ik filter reeds meerdere jaren via een up-stream moerasfilter (verhouding = 10% moerasvolume tov vijvervolume) voorafgegaan door een ultrasieve en heb geen problemen met algen - groen water - slechte waterwaarden. Ik dien wel mede te delen dat ik van in begin gekozen heb voor hoogwaardig filtersubstraat voor de moerasfilter, nl. gletsjersubstraat en gletsjerrock + een dichte beplanting met irissen. Even belangrijk is een goede gespreide doorstroming door het totale moerasvolume.
Indien je niet te ver woont van Ternat mag je steeds een langs komen .
mvg,
pepee
dag pepee
hoe is je moeras filter dan opgebouwd? Met of zonder keldergedeelte en heb je geen last van dichtslibbing?