The Pond Library

Forum

Meldingen
Alles wissen

biologische filter

(@george)
New Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Topic starter  

Ik heb een vijver van +/- 22.000 L
ik heb een filtersysteem biosys 4 (biotec+aquamax 10000 en bitron 25)
het eerste jaar werkte dit goed, vorig jaar rond aug moest ik om de 2 dagen de filter reinigen want die zou overlopen. Ik zou nu een moerasfilter willen plaatsen van +/- 5.000 Liter. Wie kan mij goede raad geven bij de opbouw van het systeem?

Citeren
(@pepee)
Eminent Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden

hallo george,

Bij de dossiers onder "moerasfilters" staat er heel wat nuttige informatie. Maar zoals bij alle filtersystemen bepaald een goeie voorfilter (vortes of zeef) het succes van de filterlijn. Vermoedelijk is dit ook het probleem bij uw biosys-systeem. Ik filter reeds meerdere jaren via een up-stream moerasfilter (verhouding = 10% moerasvolume tov vijvervolume) voorafgegaan door een ultrasieve en heb geen problemen met algen - groen water - slechte waterwaarden. Ik dien wel mede te delen dat ik van in begin gekozen heb voor hoogwaardig filtersubstraat voor de moerasfilter, nl. gletsjersubstraat en gletsjerrock + een dichte beplanting met irissen. Even belangrijk is een goede gespreide doorstroming door het totale moerasvolume.

Indien je niet te ver woont van Ternat mag je steeds een langs komen .

mvg,

pepee

BeantwoordenCiteren
(@george)
New Member
Topic starter  

dag pepee

hoe is je moeras filter dan opgebouwd? Met of zonder keldergedeelte en heb je geen last van dichtslibbing?

BeantwoordenCiteren
(@pietje)
Noble Member

het zal natuurlijk met een keldergedeelte zijn 🙂
en zoals pepee zegt als je kiest voor duurzaam materiaal nl. gletsjersubstraat en gletsjerrock slibt het niet dicht.

zo is mijn moerasfilter gebouwd (ik heb geen voorfilter):

BeantwoordenCiteren

The Pond Library

Als tuinliefhebber maak je een tuin pas echt compleet met een waterpartij in de vorm van een vijver of water ornament. Een vijver maak je pas echt af met waterplanten, vijvervissen en waterdieren. De liefhebbers van prachtig gekleurde koi noemen we koi keepers.

De Nieuw hier? Start hier! pagina geeft je een compleet overzicht van de interessantste en meest populaire artikels op de site

De Vijvers en Koi Kennisbank zit boordevol achtergrondinformatie over alle aspecten van de tuinvijver en koi hobby. Dit is de basiskennis en uitleg over alle begrippen.

Wat wil je weten?

Heb je een specifieke vraag of vind je geen antwoord op je vraag via deze site dan help ik je graag een oplossing te zoeken.