Ik wil graag een koi-vijver aanleggen met een inhoud van 14000 liter. Daarbij wil ik een filter gebruiken die in de grond is weggewerkt. Een beekloopje moet de vijver kompleet maken. De afvoer naar het filter moet geschieden via een PET-filter in de bodem van de vijver. De vijver wordt 1.40 diep. Als ik bij de handel informeer over het filter en pomp krijg ik verschillende informatie. Volgens mij kreeg ik het meest reële advies bij een gewoon tuincentrum. Die adviseerde een Cyprio Gravity filter type 5000 en een Oasepomp Nautilus 12000 alsmede een Oasis UVC-unit 25 watt. Totaal prijs f. 2950,00. Door gebruik van het gravity-filter moet de pomp achter het fileter worden geplaatst. De pomp kan echter niet in het filter staan (ruimte is te klein). Kan de pomp ook naast het filter staan (bv. een zelfaanzuigende pomp ? en is de Oasis Nautilus 12000 wel de meest geschikte pomp.
Allemaal vragen waar ik nog geen goed antwoord op weet.
Wie kan mij een objectief antwoord geven op de vraag welk filter, welke pomp en UVC-unit gebruikt moet worden voor mijn vijver ?
Bij voorbaat hartelijk dank voor uw reactie,
Simon van den Berg
Winschoten, Nederland
Wat betreft de Nautilus serie van Oase kan ik je uit ervaring het volgende zeggen.
Persoonlijk vindt ik deze pompen niet zo geschikt om in en droge opstelling te plaatsen. Ikzelf gebruik zo'n Nautilus pomp voor mijn skimmer maar heb wel al gezien dat de schoepen binnenin de pomp heel snel verstopt geraken met vuil. Het gevolg is dat er geen waterstuwing meer is en de pomp kan dan oververhit geraken. Nu heb ik dit al meerdere malen meegamaakt en ik moet zeggen, het zijn uiterst sterke pompen. Ook al werd de werking bemoeilijkt door vuil, toch draaiden ze nooit stuk. Nu hebben ze bij Oase wel de nieuwe Aquamax serie maar heb hier geen ervaring mee.
In de koiwereld zijn de Sequence pompen heel erg bekende en gewaardeerde pompen omwille van hun kwaliteit en zuinigheid. Op deze site staat een artikel over deze pompen. In de filters afdeling kijk je maar eens naar het artikel "circulatiepompen voor de koivijver".
Nu breekj in Oase hier zeker niet af want het zijn fantastische pompen maar ik ben van mening dat deze beter geschikt zijn om in het water te zetten dat erbuiten.
Dat over de pompen.