Forum

aanleg strakke vijv...

aanleg strakke vijver

Lid
Topic starter

Ik heb in mijn tuin een achthoekig terras aangelegd. Rondom ongeveer de helft van dit terras moest er een strakke gemetselde planten/vis vijver komen, die volledig de vorm van het terras volgt. De rand van de vijver(voorziene afwerking in blauwe hardsteen) zal 2 cm boven het niveau van het terras liggen. De vijver heeft een totale breedte van 1,50 m en heeft een totale lengte van 6,50 m. Voorziene waterdiepte : 1 m over gans de vijver
Aangezien dit mijn allereerste vijveravontuur betreft en ik er hoegenaamd totaal geen ervaring mee heb, heb ik mij bij een kennis geinformeerd betreffende uitvoering, filtering enz.
Deze persoon heeft mij een biologisch filtersysteem aangeraden bij dewelke ik deze vijver zowel als koivijver of als siervijver zou kunnen gebruiken. Ik ben zijn raad aan het opvolgen en heb reeds de volgende werken uitgevoerd :

- grond uitgegraven tot 1,50 m diepte
- 10 cm gewapende stabilisé op de bodem gestort
- zijwanden zijn reeds gemetseld met volle betonblokken (29x19x14)
- plaats voorzien voor een overloop en waterval of sproeiers

Volgende werken moeten nog worden uitgevoerd :

- bodem moet verder nog worden geëgaliseerd met stabilisé. Leg ik dit waterpas of hellend?
- de kuip moet waterdicht gemaakt worden met EPDM of rubberfolie (weet nog niet dewelke)
- over de volledige bodemoppervlakte zou er een plastieken drainagebuis worden gelegd, aan de éné kant met een stop, de andere kant wordt dan aangesloten aan een pomp.
- bovenop deze drainage zou er dan ca 30/40 cm lavasteentjes gelegd worden.
- De pomp geeft dan op zijn beurt verbinding met een watervalletje (eventueel vervaardigd in blauwe hardsteen) of op een waterspuiter/sproeier.
- een mechanische filter of bodemdrain zou met dit systeem overbodig zijn?
- er zouden weinig (waterzuiverende planten) en vissen moeten worden uitgezet en de pomp zou 24 op 24 u moeten blijven draaien.
- men verzekert ons zeer helder water en geen problemen.

Nu heb ik gisteren dit forum bezocht en begon ik toch efkes in paniek te slaan toen ik al die ingewikkelde toestanden met filtersystemen las. Ik stel mij dan ook de vraag of ik eigenlijk wel goed bezig ben ? Zal ik inderdaad helder water hebben ? Is dit wel een onderhoudsvriendelijk systeem ? Na hoeveel jaren zal ik deze vijver dienen grondig te reinigen? Zal dit filtersysteem niet dichtslibben en heb ik echt geen mechanische- of moerasfilter nodig ?

Wie kan mij raad geven ?

Mvg,

Anthony

Lid

nieuwe vijveraanleg ik wil een koi vijver van 7mx 270bx180diep aanlegen nu heb ik een oase 30 filterbak ze zeggen voor 60000 liter schoon water en 30000 met vis nu wil ik daar een plantenfilter bij bouwen van 15 vierkanten meter heb ik daar genoeg aan en kan ik met dat oasefilter met bodemdrains gaan werken en skimmer wie weet dit voor mijn uit te rekenen of evt aan te sluiten ik heb ook nog een zandfilter evt

Lid Admin

Ik ben voorstander van een aparte filterzone met lavesteentjes Anthony. Een moerasfilter dus ipv de vijverbodem met lavasteentjes te bedekken.

Een moeraszone met lavasteentjes zal vroeg of laat dichtslibben. Wanneer dit gebeurt is moeilijk te zeggen. Hangt af van het filterconcept.

Met een aparte filterzone kun je indien nodig vernieuwen zonder je gehele vijver leeg te moeten maken.

Als je je gehele vijverbodem met lava bedekt zal hier altijd organisch afval op komen te liggen. Afval dat je moeilijk weg zult krijgen met als gevolg verrotting, sneller dichtslibben en eventueel anorganische processen onderin de vijver die giftig zijn.

Met een filterzone heb je deze problemen minder, makkelijker onderhoud. Lava komt tot boven dus als je wat organisch afval hebt kun je er makkelijker aan.

Zonder waterplanten wordt het moeilijk Anthony. Oftewel moet je regelmatig waterverversiigen doorvoeren zoals in koivijvers waar veelal geen waterplanten aanwezig zijn.

Lid
Topic starter

Ik heb maar weinig plaats rondom de vijver/terras en de nog open plaats benut ik liever met wat vaste planten en siergrassen. Kwestie om de omgeving wat vriendelijker te maken. Dus plaats voor een aparte moerasfilter heb ik eigenlijk niet. De vijver heeft overal een waterdiepte van 1m. Kan men het organisch afval dat zich mettertijd op de lavasteentjes bevindt niet wegnemen met bvb een stofzuiger ? Ik heb er tevens aan gedacht om per m3 1 mandje glanzend fonteinkruid in de vijver te plaatsen en tevens wat waterpest en ongeveer een 8 à 10 visjes (goudwinde, sluierstaart, shubunkin ..) Wat is uw mening over dit concept ?
Anthony,

Lid

Bij jouw manier van werken wordt er volgens mij te veel vertrouwd op het filterend vermogen van lava. Volgens mij werkt lava enkel filterend in combinatie met de wortels van planten! Ik ben dus ook meer voorstander van een aparte moeraszone. Je zou toch een tussenmuurtje kunnen metsen zodat je één deel (10% zou voldoende moeten zijn zonder sterk vervuilende koi's) kan gebruiken als moeraszone? Of bv twee moeraszones aan beide kanten om het strak en symmetrisch te houden. Als je enkel gele lis plant in een strak patroon, bekom je ook een heel modern zicht (google maar eens op zwemvijver, kom je leuke afbeeldingen tegen!)
Je laat de scheidingsmuur komen tot onder de waterlijn, zodat het water kan overlopen in je moerasfilter.