The Pond Library

Vraag en Antwoord

UV Lamp

Boud
Lid
Topic starter

Wanneer mag/moet de UV lamp weer aan?Ik wil eerst nog wat algenpoeder toevoegen.

Boud

Lid

Moi Boud,

UV=lamp is verschillend. Sommige vijvereigenaren laten hem in de winter aan. Persoonlijk doe ik dit niet, om bevriezing te voorkomen. Als er iets gebeurt, pomp loopt stuk of iets anders, dan bevriest je UV-lamp en is hij stuk.
Indien je nu last van zweefalg, en niet de draadalg, hebt, kun je hem installeren, alhoewel ik er voor kies om nog een maandje te wachten. Na installatie UV-lamp is de vijver meestal binnen 2 weken weer helder.
Hoop dat hiermee je vraag beantwoord is, en anders hoor ik het wel.

mvg

Hokie

Lid Admin

Ik wacht ook nog ongeveer een maandje met de uv lamp.
Ik wacht ook elk jaar met draadalgpoeder tot dat ik op de wanden de eerste symptomen zie. Mijn koi zijn er verzot op.
Het is een plezier om te zien hoe ze allemaal lekker aan de wanden peuzelen in de bovenste waterlagen.

Ik bestrijd ze wanneer de korte haartjes echt lang beginnen te worden.

Boud
Lid
Topic starter

Ik heb aan de wanden inderdaad ook draadalgen zitten.Gaat dit met draadalgen poeder erweer helemaal vanaf?Is Pond Support een goed poeder?Verder heb ik geen algen in het water.....

Boud

Lid

Moi Boud,

Bedenk dat draadalgpoeders een tijdelijke werking is. Ze komen weer terug. Van Pond Support heb ik nog nooit gehoord. Gebruik zelf iets anders.

Hokie

Boud
Lid
Topic starter

Hokie

Wat gebruikt jij dan?

Gr Boud

Lid

Moi Boud,

Zelf gebruik ik Alg-stop. Werkt ideaal en is op natuurlijke basis. Het gaat hier om fruitzuren. Je kunt er zelf ook iets van nemen indien je van zure dingen houdt. Absoluut niet schadelijk voor planten en dieren.
Hieronder de beschrijving van een dealer;
Na een lange testperiode kunnen wij u een product aanbieden dat alle problemen met draadalgen oplost. Bij dit product gaat het om een middel zonder toevoegingen van algiciden. Speciale chelatoren nemen uit het water voedingsstoffen op en maken deze toegankelijk voor algen en waterplanten. Zelfs oude afzettingen van zware metalen worden opgelost en als voedingsstof gebruikt. Vruchtzuur zorgt in verbinding met de chelator voor een stabiele kH waarde.

Bij gebruik worden ook gebonden fosfaten als voedingsstof toegankelijk gemaakt en door de algen opgenomen en komen tot in het kalkskelet van de algen. Dit kalkskelet lost op en het afsterven van de algen begint. Bij gebruik stijgt het fosfaatgehalte in het water, dat ontstaat door de binding van alle zich in het water bevindende voedingsstoffen. Dit heeft geen nadelen voor vissen, planten en andere vijverbewoners, alsook vogels, honden, katten enz.

Dit meetbare totaal aan fosfaat is een voedingsstof voor de waterplanten maar niet voor de algen wat er voor zorgt dat de algen afsterven.

ALG-STOP is levensmiddelecht, kan niet worden overgedoseerd en is absoluut onschadelijk voor vissen en planten. Dit middel is zelfs voor menselijke consumptie geschikt, het bevat namelijk geen algicide of biocide. Het is een middel dat de oorzaak bestrijdt en dankzij de werkzame stoffen uw vijver van lastige afgestorven algen vrijhoudt, omdat ze niet meer aangroeien.

Dosering: 365 gram per 10.000 liter. Gebruik: Voor een goede werking dient de dosis aan het exacte watervolume te zijn aangepast, beter iets teveel dan te weinig.

De eerste maand dient u drie maal 365 gram per 10.000 liter te doseren (om de 10 dagen). Alg-Stop in een gieter met warm water oplossen en langs de wanden uitgieten. Voor onderhoud 1 keer per maand doseren. Zijn de algen eenmaal afgestorven dan kunnen ze via het filtersysteem of door vijverzuigers verwijderd worden, daarna zullen de algen bij optimale dosering niet meer aangroeien.

De prijs varieert van 40 tot 45 euro voor 2500 gram. Mijn vijver van 20000 liter ben ik nog geen 2 emmers van nodig voor een heel seizoen. Dosering doe ik iets anders, alleen 2 x dosering in 14 dagen, daarna 1 x per maand.
Hoop je hiermee genoeg leesstof te hebben gegeven.

mvg

Hokie

The Pond Library

Als tuinliefhebber is een waterpartij zoals een vijver of waterornament essentieel om je tuin echt compleet te maken. Een vijver wordt pas echt tot leven gebracht met waterplanten, vijvervissen en waterdieren. En voor liefhebbers van prachtig gekleurde gekleurde koi, staan bekend als koi keepers.

Op de "Nieuw hier? Start hier!" pagina vind je een volledig overzicht van de meest interessante en populaire artikelen op de website.

De Vijvers en Koi Kennisbank bevat uitgebreide achtergrondinformatie over alle aspecten van de tuinvijver en de koi-hobby. Hier vind je basiskennis en uitleg over alle begrippen.