Hallo weet iemand misschien waarom mijn water troebel is.Mijn natuurlijke plantenfilter lekte,en heb hem uitgezet om te maken, sindsdien is mijn water troebel. Komt dat daardoor want verder heb ik niks verandert aan het systeem. Mijn 5 kamerfilter doet het verder goed,of komt het door het warme weer. Ik ben wel een beginneling, dus alle tips zijn welkom gr pebbels
best kans dat het een combinatie van beide is als jouw 5 kamer filter goed werkt goed schoon blijft (misschien uv lamp)
Snel hopen dat je filter weer goed werkt en hopen dat die weer helder(der) word
Moi,
Weet niet hoe groot je vijver is, maar misschien is je 5 kamer filter wel te klein, of je doorvoersnelheid te groot/klein. Dus dit betekent gewoon dat je beide filtersystemen moet hebben om je vijver op peil te houden. Ik ben wel benieuwd hoe dit dan in de winter gaat. Dan is je plantenfilter een stuk minder actief en ben je aangewezen op je 5 kamerfilter. Natuurlijk heb je in de winter minder ballaststoffen in je vijver, maar toch. De winter is ook een jaargetijde dat het water goed moet zijn, de koi zijn minder actief( net als alle vijvervissen), maar het water moet wel gezond zijn, anders is het mogelijk dat je in de winter problemen krijgt.
Indien je iets meer over je vijver zou kunnen vertellen, zou het leuk zijn. Misschien fotootje erbij??
Hokie
En Pebbels, welkom op het forum.
Hi hokie, in mijn vijver kan 18000 liter water,het is wel zo dat mijn laatste kamer af en toe word leeggetrokken dan moet ik hem elke x weer stellen zodat die kamer weer aan vult. Er is me al aangeraden om een vlotter er in tedoen zodat mijn moter niet droog loopt.Deze vijver is 2 jaar oud en heeft al een winter voor de kiezen gehad en volgens mij ging dat goed,want de vijver zat bij het huis toen ik het kocht in februari 2009,maar als mijn natuurlijke filter het weer doet trekt dat het nitraat ook weer uit het water toch.En hoe kryg ik dan zo snel mogelijk mijn water gezond moet ik het laten testen, verder ben ik helemaal om qwa hobby van kois vind het super, zal ff kijken of ik een foto bij kan doe gr pebbels
Moi Pebbels,
Koi is inderdaad een mooie hobby, helemaal mee eens. 18 kuub is een mooie vijverinhoud. Als ik je verhaal zo lees, leegtrekken laatste kamer, heb je een gravity systeem. Heb je geen afsluiter voor het filter?? Daar kun je de hoeveelheid water toch mee regelen?? Tenminste bij mij wel. Zorg er altijd voor dat de hoeveelheid water genoeg is, zodat de pomp het maximale aantal liters kan verwerken. Heb nog nooit de laatste kamer droog gehad. Kun je de filterlijn geven met de daarbijbehorende apparaten? Wat voor diameter leiding, pomp, UV-lamp.
Spoel je het filter ook, en zo ja, waarmee. Voeg je regelmatig baccies toe aan het filter??
Zijn misschien heel wat vragen, maar dan kunnen we je misschien beter helpen. Indien de vijver de vorige winters geen problemen heeft gegeven, zou ik me geen zorgen maken.
Je water kun je testen met testsetjes die overal te koop zijn. Indien de waarden goed zijn, is je water dus gezond.
We horen het wel.
Je vijver is in elk geval heel mooi. Mooi aangelegde tuin.
Hokie
He hokie ik heb baccies,ik weet niet of je daar bacterien mee bedoelt,voeg ik toe aan de filter.Ik weet niet hoe vaak dat moet maar mij werd verteld alleen bij het opstarten van de filter 5 weken lang.Mijn diameter leiding is 50,pompen zijn atlantis 30 en atlantis 85.UV lamp is 55 watt.Ik spoel alleen de vortex want die andere kamers mocht ik niet aankomen vanwege bacterien toch.Heb mijn water laten testen vandaag, en er was een kleine hoeveelheid amoniak in het water dus moest ik minder voeren.Verder was het goed.Vandaag is me opgevallen dat mijn nieuwe koi een beetje lusteloos is komt dat door de hitte of kan dat andere oorzaak hebben hij was niet zo,maar de zon stond vandaag wel de hele dag op de vijver.gr pebbels038
Moi Pebbels,
Met baccies bedoel ik inderdaad bacterien. Natuurlijk voeg je bij het opstarten van je vijver bacterien toe, alleen sterven er ook baccies, zijn tenslotte ook niet onsterfelijk, en het is goed om af en toe (ik doe het maandelijks) nieuwe baccies aan je filter toe te voegen. Door ammoniak in je water, kun je juist baccies gaan toevoegen en een waterwissel doen. Dan heb je het probleempje zo opgelost.
De nieuwe koi, hoe lang zit deze al in je vijver?? Indien nog maar net, zou ik het even afwachten. Is altijd even wennen voor een koi, die nieuw in de vijver komt. Andere omgeving, andere medekoi en misschien ander voer.
Indien het een nieuwe koi is, bij een dealer, misschien heeft deze er wel ozon op staan. Dan heb je een heel ander water dan bij jouw in de vijver, dus de koi moet omschakelen.
Met filterlijn bedoel ik eigenlijk; zal mezelf als voorbeeld nemen; bodemdrain, filter, pomp, uv-lamp en vervolgens de vijver weer in. Zie dat je 2 pompen hebt, dus waarschijnlijk een pomp gevoed systeem.??
Hokie
He hokie ik heb precies dezelfde filterlijn als jij, die nieuwe koi zwemt alweer vrolijk rond. Ik heb begrepen dat er ook spul is wat je in je water kan gooien zodat het heel helder word, een soort cleaner, maar ik weet niet of dat gezond is voor de vissen.En het klopt dat ik een bodemdrain aangevoerdevijver heb.Ik heb een tijdje geleden ook algenkiller op natuurlijke basis in de vijver gedaan.Is absoluut niet schadelijk voor de vissen ,maar het komt wel weer terug.Ze zeiden tegen mij dat je water juist gezond is als er algen in zitten en ik zie de vissen er van eten,dus zal het wel niet schadelijk zijn.Ik ga ook maandelijks baccies toevoegen dank jewel voor de tip.Hoeveel kois heb je zelf dan,ik heb er nog maar 4 haha.Komen er van zelf wel meer, maar ze zijn zo verrekte duur gr pebbels
Nog ff wat bedoel je met water wissel,de hele vijver leeg.Ik spoel de fortex meestal 2 x per week gr
Moi Pebbels,
Met waterwissel bedoel ik elke minstens 10% van je vijverinhoud verversen door kraanwater. Door dit te doen zorg je voor frisse aanvoer, en de draadalgen zullen iets minder snel terug komen. Er zijn er ook koihouders die 20 of zelfs 30% doen, alleen dit gaat me te ver. 30% zou ik alleen doen indien er iets ernstigs aan de hand zou zijn met mijn water, waardoor ik sterfte / ziekte zou krijgen.
Je vijver helder houden door er iets in te gooien tegen draadalg, kan, doe ik ook. Heb alleen een koivijver, dus zonder planten of plantenfilter, van ongeveer 23 kuub. Er zwemmen nu 27 koi in. Had er liever iets minder gehad, maar helaas heeft mijn schoonpa zijn vijver dicht gegooid, waardoor ik er nog eens koi bij heb gekregen. Vriendin wil ze houden omdat ze van haar vader waren. Begrijpelijk, en gelukkig kan mijn vijver/filterinstallatie het wel aan.
Draadalg is inderdaad een teken van gezondheid. Alleen een gezonde vijver bevat draadalg. Alleen willen we geen draadalg zien, maar koi. Koi eten er wel van, alleen is de groei sneller dan dat de koi opeten.
Mocht je een steur hebben, is draadalg verboden. Althans niet verboden, maar wel een kwaad iets. De steur zwemt alleen vooruit en zal, als hij vast komt te zitten in de draadalg, sterven.
Heb zelf alleen koi, dus draadlag is voor mij een luxe probleem. Daarom heb ik een middel dat ik maandelijks in de vijver doseer, en voila, geen draadalg te bekennen. Is nu inmiddels 6 weken terug dat ik het gedaan heb. Vanavond zal ik een nieuwe dosering moeten doen, want ik zie op sommige plekken algen zitten. Zijn nog maar een centimeter, maar je kan niet vroeg genoeg zijn.
Zelfs de afgelopen weken met het warme weer geen explosieve groei gehad, dus dit werkt en staat me wel aan. Qua prijs en werking. Koi hebben totaal geen last, dus weg met die alg.
Hokie
Hokie hoe heet dat spul want ik heb best wel last van draadalg gr pebbels
Moi Pebbels,
Heb even gekeken.
Middel 1; Alg-stop. 5000 gram in emmer. Per dosering 700 gram nodig voor 20 kuub. Dus voor jouw 18 kuub ben je 500 gram nodig per maand. Kosten; ongeveer 85 euro.
Nadeel; is duur.
Voordeel; werkt uitstekend, 100% biologisch (werkt via fruitzuren), en is helder. Hiermee bedoel ik dat je gewoon iets aan gaat mengen met warm water, roeren, en je gooit het in je vijver. Het is helder en je ziet niets ervan in je vijver.
Middel 2;Koipro- Alg balance. Emmer 5000 gram en is voor 200 kuub. Kun jij 2 jaar mee doen. Kosten; ongeveer 65 euro.
Nadeel; is melkachtig, en kleurt je vijverwater dus wit. Indien je dit in de avond doseert, is het de volgende ochtend weg.
Voordeel; is een stukken goedkoper, en je kunt er langer mee doen.
Ik heb vorig jaar Alg-stop gebruikt, ben hier nog steeds zeer tevreden over, alleen de prijs is erg hoog. Maar het werkt dan ook uitstekend. Heb dit jaar Koi Pro Alg Balance gebruikt. Is ook goed en een stuk goedkoper in gebruik. Dat heeft ook de doorslag gegeven (we zitten tenslotte in een economische dip). Alleen je vijver wordt troebel, maar dit is binnen 1 dag verdwenen.
De dealer waar ik het koop, probeert eerst alles zelf uit voordat het in de verkoop gaat. Ben dus ook niet bang dat er iets met de koi gaat gebeuren.
Al met al zijn beide middelen goed, alleen prijsverschil. Maar als je kijkt bij een tuincentrum wat je daar moet betalen, ben je snel 20 euro lichter voor 1 behandeling. En vaak is dit voor slechts 10 kuub. Dus moet je al 2 verpakkingen kopen. En dan kun je toch beter een 5 kg emmer hebben waar je veel langer mee kunt doen, en geld kunt besparen.
mvg
Hokie
ik doe er zinkoxyde in kan je krijgen bij de apotheek heef je aantal liter aan de apotheek een maal in het jaar is voldoende maart april en zeezout tegen ziektes 1kg per 1000 lit
hallo hokie ik heb ander voer gekocht namelijk GROWNTH ofzo maar nu gaat alle ontlasting naar de bodem inplaats van dat het drijft en ik het er uit kan scheppen ,want nu blijft het op de bodem liggen en de bodem drains zuigen dus niet de helebodem schoon,ligt het nu aan het eten of andere reden, en als het telang blijft liggen is het zeker weer slecht voor waterkwaliteit gr pebbels
Moi Pebbels,
Je bedoelt Growth-voer. Dit is voer speciaal om de koi te laten groeien. Je kunt dit voeren bij een watertemperatuur boven de 15 graden. Let hier wel op. De watertemperatuur zal alleen maar gaan dalen en niet meer stijgen. Onder de 15 graden voer je iets anders en beneden de 5/8 graden voer je helemaal niet meer.
De ontlasting zinkt naar de bodem, dit is normaal. De koi wervelen dit wel weer op als ze over de bodem zwemmen. Tevens lost de ontlasting op den duur wel op, en zo komen in beide gevallen de ontlasting toch naar het filter. Dus geen zorgen.
Hokie
hokie ik heb paar dagen geleden nieuwe koi gekregen maar nu heb ik ontdekt dat zij een soort wratje op haar rug,einde van haar nek heeft gekregen weet jij wat het zou kunnen zijn en wat ik moet doen gr pebbels
Moi Pebbles,
waar heb je deze koi vandaan?
Is onduidelijk te zien op de foto, maar kan op 2 dingen duiden;
1e- ze is ook nog aardig rond, misschien een paaiknobbeltje
2e- ze kan doordat ze in jouw vijver is gekomen last hebben van karperpokken. Deze ontstaan meestal na overzetten van een koi naar een andere vijver (waterkwaliteit is anders) of bij temperatuurswisselingen.
Zou haar wel in de gaten houden, want zoals je weet; garantie tot aan de deur. M.a.w. het is niet goed te zien op de foto's, maar de 2 mogelijkheden zijn wel de meest voorkomende.
Er kan natuurlijk altijd iets anders aan de hand zijn, maar daar gaan we niet van uit, en daarom het advies; houd haar in de gaten en mocht ze raar gaan doen, trek maar aan de bel.
Nog even dit; was de koi misschien van een bekende, want dan zou je kunnen vragen om ze altijd al zo'n dikke buik had.
Hokie
Hokie ik heb deze vis gekregen van marktplaats was dus niet van bekende, ze is ook a symetrisch ik doe wel foto bij.Als ze karperpokken heeft wat kan ik daar aan doen ,zelfde met die paaiknobbeltje,heb haar nu een week ze eet niet echt veel maar dat zal wel gewenning zijn.Verder zwemt ze goed dus niet lusteloos ofzo gr pebbels
patjevl;29335 wrote: ik doe er zinkoxyde in kan je krijgen bij de apotheek heef je aantal liter aan de apotheek een maal in het jaar is voldoende maart april en zeezout tegen ziektes 1kg per 1000 lit
Wel opletten met zinkoxide. Niet oplosbaar in water, chronische killer voor uw vissen.
Is je aanvoer naar het filter ook 50 mm...zo ja dan is deze te klein.
Een 110mm als aanvoer is beter.
de vis is wel erg dik moet ik zeggen, als het karperpokken zijn dan gaan deze vanzelf weg... ik zou voor de zekerheid een afstrijkje maken...
grtz