The Pond Library

Vraag en Antwoord

schuim

duca
Lid
Topic starter

ik heb last van zeer veel wit schuim op mijn vijver en had graag eens geweten van waar dat komt en hoe ik het kan wegkrijgen. alvast bedankt.

Lid

Hoi,
Schuim op je water komt er doordat
1 er nogal veel oppervlakte actieve stoffen in je water zitten, denk aan eiwitten, vetten..
2 dit water in sterke mate in contact gebracht wordt met lucht (bvb aan de uitstroom van de filter)

wil je er alles over weten? kijk hier dan eens : https://www.pondlibrary.com/ned/artikelen/artikeltekst.htm?ArtikelId=5&AfdelingId=2&ArtikelsAfdelingId=0

mvg, Timpie

duca
Lid
Topic starter

bedankt timpie.

Lid

Timpie

Schuimvorming op het water hoeft niet noodzakelijk negatief te
zijn . Als je bijvoorbeeld merkt dat er meer schuim onstaat B.V.
tijdens beluchten , kan dit een indicatie zijn van verhoogde
bacteorlogische werking .

Groeten .

Lid

Originally posted by duca
ik heb last van zeer veel wit schuim op mijn vijver en had graag eens geweten van waar dat komt en hoe ik het kan wegkrijgen.

Heb je bier i.p.v. water in de vijver gedaan dan is dat normaal. Indien dit het geval is dan moet je even naar mijn schoonbroer bellen, die drinkt je vijver dan wel leeg 🙂 😉

Lid

Teveel eiwitten in het water kan ook de oorzaak zijn van schuim op het water.
Een eiwitafschuimer is één mogelijke oplossing. De oorzaak is meestal te veel voer of een slecht werkend filter.

Lid

goeindag. ik heb ook schuim op m'n water(in de vijver), en waar dit vandaan komt weet ik niet.
Ik zelf heb het vooral bij de waterval in de buurt, en af en toe drijft er een gedeelte in de vijver. volgens mij is dit niet schadelijk en in de hoeveelheid die ik heb ook niet vervelend(kan wel begrijpen dat als de halve vijver er onder zit dit wel is), maar ik schep het er gewoon uit met een netje.

PS. Lancelot als je schoonbroer zoiets gevonden heeft mail mij ook ff.!!!!!!!!!!!!

Lid Admin

Schadelijk is het schuim op zich niet. Het kan wel een indicatie zijn dat er iets fout loopt. Teveel voederen bijvoorbeeld.

The Pond Library

Als tuinliefhebber is een waterpartij zoals een vijver of waterornament essentieel om je tuin echt compleet te maken. Een vijver wordt pas echt tot leven gebracht met waterplanten, vijvervissen en waterdieren. En voor liefhebbers van prachtig gekleurde gekleurde koi, staan bekend als koi keepers.

Op de "Nieuw hier? Start hier!" pagina vind je een volledig overzicht van de meest interessante en populaire artikelen op de website.

De Vijvers en Koi Kennisbank bevat uitgebreide achtergrondinformatie over alle aspecten van de tuinvijver en de koi-hobby. Hier vind je basiskennis en uitleg over alle begrippen.