Hoi ik ben nieuw op dit forum en eigelijk ook in het vijverwereldje.
We zijn nog niet zo lang geleden verhuisd naar ons eigen huis. Voorheen woonden we in een huurhuis met vijver. Zo is voor mij de vijverliefhebberij begonnen. De vijver lag er dus heb ik er een paar koi en shubunking ingestoken. Helaas is de reiger met het overgrote deel gaan vliegen!
Ik heb nu nog 3 koi en 7 goudwindes een goudvis van 20cm en een bliek
Dit weekend leg ik de laatste hand aan mijn vijver aan onze nieuwe woning. Ik heb reeds een pomp plus beluchtingsset en ook al een klein plantenvijvertje waar ik mijn water van de vijver wil laten doorlopen. Maar eerst zou ik het opgepomte water willen filteren met een zelfgemaakte filter. Ik ben dus op zoek naar tips ivm filters liefst zo goedkoop mogelijke oplossingen. Mijn vrouw deelt mijn vijverpassie namelijk niet en kijkt dus streng toe op het budget.
Dus graag tips. Ik hou jullie op de hoogte van de verdere ontwikkeling van mijn vijver.
Groeten Fluptje
Hoi Fluptje, welkom op het forum! Ik ben zelf ook hartstikke nieuw (en nog veel nieuwer in het vijvergebeuren dan jij trouwens), maar ik heb al heel veel supergoede en behulpzame reacties gekregen.
Ik volg je uiteraard met interesse, wie weet steek ik er nog wat van op ook 😉 Veel plezier van je vijver in ieder geval en ook op het forum natuurlijk 🙂
tips om zelf een filter te maken,
meestal doet men dat door een aantal regentonnen aan elkaar te verbinden dmv een doorvoer en dan deze tonnen op te vullen met filtermateriaal.
ook zelf een plantenfilter maken kan
maar of je goedkoper zal uitkomen dan een filter te kopen in de winkel is maar de vraag?
als het om een grote (koi)vijver gaat kan je goedkoper uitkomen, als het om een klein vijvertje gaat komt het zelfs meestal duurder uit en is het dus de moeite niet waard om zelf iets ineen te knutselen
graag wat meer info dus over de grootte van de vijver en zijn toekomstige bewoners
Mijn vijver heeft ongeveer een inhoud van 5000l en zie er zo uit:.
Er zitten momenteel 3 koi (15cm) in +7 goudwinde (10cm) + goudvis (20cm) + 1 ruisvoorn. Voorlopig ga ik er nog geen vissen aan toevoegen maar het is wel de bedoeling om later zo'n 20-tal vissen te hebben.
Ik heb ook al een hoger gelegen vijvertje (500l)waar ik het water naartoe wil pompen dat dan via een waterval kan terug in de vijver stromen.
Het is mijn bedoeling om het water uit de vijver te pompen, dan door een filter(heb ik nog niet) zo naar het plantenvijvertje en dan via de waterval terug.
Ik heb reeds een pomp Titan 3000 van Hozelock en in de winkel raden ze me een Bioforce UVC 9000 drukfilter aan. Dan heb ik volgens hen gegarandeerd helder water. Maar zo'n filter kost 300€ en dat past niet in het huidig budget. Vandaar dat ik eerst zelf zou proberen met alternatieve materialen een filter op te bouwen.
Fluptje
een zelfbouw filter gemaakt met tonnen zal beter werken dan een drukfilter,deze niet kopen.
voorzie voldoende filtersubstraat,dit is belangrijk,zet ook veel planten,deze zuiveren ook.
groetjes
josl wrote: een zelfbouw filter gemaakt met tonnen zal beter werken dan een drukfilter,deze niet kopen.
voorzie voldoende filtersubstraat,dit is belangrijk,zet ook veel planten,deze zuiveren ook.groetjes
Kun je iets meer uitleg geven over die zelgemaakte filter met tonnen?
Welke planten raad je aan.
Is het waar dat ik zonder UVC filter zeker groen water zal krijgen wegens algvorming?
Alvast bedankt.
voor een vijver van 5000 liter niet de moeite doen om zelf iets ineen te knutselen
planten: gele lis, kalmoes, irissen ...
zonder uv gaat ook, maar dan moet je een voldoene groot plantenfilter hebben en met jouw budget < 300€ gaat dat niet gaan
Wij hebben een groot plantenfilter gemaakt maar dat is toch niet zo duur?
Of bedoel je een gekocht filter?
Ja je moet drainageslangen e.d. aanschaffen maar verder valt het toch wel mee?
Volgens mij kun je beter je plantenvijver als filter gebruiken.
Wat je dan wel nodig hebt is een goed voorfilter.
Hierbij kan ik vooral de zeeffilter aanraden, zeeeer effiecient en makelijk in onderhoud.
Het voegt bovendien ook zuurstof toe aan het water.
De prijs is natuurlijk wat minder, maar voor 260 euro (compact sieve) kan ik je verzekeren dat het een hoop werk in zuivermaken spaart.
Hoi "fluptje"
Ik heb zelf sinds kort ook een vijver in de achtertuin.
En om toch alles een beetje leuk en betaalbaar te houden ook zelf veel aan het knutselen geweest.
Het is een vijver van ong 1500 liter, een kleintje dus, maar alles zelf gemaakt op de pomp en uvc na dan :rolleyes:
De filterton hebben we gemaakt van zo'n kleine zwarte ton (zo'n zelfde al die je kant en klaar koopt)
Daar 2 koppelstukken aan gemaakt, en 2 elleboogjes aan de binnenkant.
Ton gevuld met substraat/lavasteen, dumbels?, filterkool en een blauwe filtermat.
En ik moet zeggen hij doet zijn werk goed (je zou zeggen dat hij zo uit de winkel komt)
Vanhieruit stroomd het water door naar onze oude "vijver" (klein ubbink bakje) die gevuld is met grind, planten en voor de "waterval" nog een laatste filterdoek.
Van hieruit stroomt het water dmv de "waterval" terug de vijver in.
De vijver is nagenoeg "kraakhelder" zit ong een 10 tal goudvissen in, 4 hele kleine koi 5 a 6 cm, paar windes en 2 kleine steuren.
Natuurlijk wel met de nodige waterplanten in de vijver en nog een extra zuurstofpompje in het water.
Mvg,
Bas Jansen
Bas Jansen wrote: 4 hele kleine koi 5 a 6 cm
vergeet niet dat die 4 hele kleine koi straks gaan zorgen voor 1 groot probleem.
de regel is 1 koi per 1000 liter, dus 1 is voor u al het maximum. Al is dat al te veel in mijn ogen want 1500 liter is echt te weinig om koi te houden.
groetjes Pieter
@ Pietje
Dit weet ik ook.
Een kennis van me is bezig met een nieuwe vijver.
Deze heeft reeds een koi vijver maar gaat deze uitbreiden.
Wanneer deze "af" is is het de bedoeling om deze koi over te zetten naar zijn koivijver.
De koi worden goed behandeld en verzorgd dus geen rden tot "paniek"
mvg,
Bas
@ bas jansen
Hoi het is alweer een tijdje geleden dat ik dit onderwerp/forum bezocht vandaar dat ik zo laat reageer.
Bedankt voor je uitleg.
Mijn situatie is voorlopig als volgt:
pomp - uvc (TMC25w) - vat 250l vol met substraat - filter hozelock ecocel - planten vijver (500l) - via waterval terug in de vijver (5000l).
Mijn water is mooi helder en de vissen zien er gezond en levedig uit.
Ik ben wel van plan om nog "iets" als voorfilter te plaatsen tussen de pomp en UVC of tussen uvc en 250l vat. Of eventueel nog een vat met japanse matten voor of na het vat substraat, beter er voor denk ik..
Dit wil ik doen omdat ik mijn uvc wil kunnen uitschakelen en met de huidige filterlijn vrees ik dat ik direct weer groen water zal krijgen.
Ook mijn planten filter moet nog aangepast worden. De planten moeten in bakken met vijversubstraat komen. nu staan ze in mandjes met aarde. En ik zou het water onderaan in de plantenvijver willen laten komen, nu komt het er gewoon bovenaan in. Loopt eigenlijk gewoon uit mijn ecocel filtertje en geeft zo wel zuurstof aan mijn plantenvijver. Dus nog werk genoeg dus. Maar voorlopig staat alles op een laag pitje. Er is nog genoeg ander werk (en kosten) in ons huis en onze tuin. Zolang mijn visjes er gezond uit zien en het goed hebben laat ik het wat rusten.
Grtz Fluptje