The Pond Library

Forum

Meldingen
Alles wissen

koivijver

(@david00)
New Member
Deelgenomen: 13 jaar geleden
Topic starter  

beste koiliefhebbers ik heb en vraagje voor jullie
ik vil en koivijver aanleggen in bankirai 50 cm boven de grond en 1meter in de grond met rubberfolie de afmetingen zullen 2m op 2m zijn en dus 1m50 diep zijn zijn deze maten goed voor en koi vijver aan te leggen kwa filter had ik gedacht aan een biologiche filter en ik zou er ook en omheining rond zette want ik heb 2 kindjes graag had ik wa meer uitleg omtrent dit gekregen hierbij voeg ik en foto to hoe het eruit zou zien mvg

Bijgevoegde bestanden

Citeren
(@cobuus)
Trusted Member
Deelgenomen: 14 jaar geleden

Ja dat kan op deze manier, geen enkel probleem

BeantwoordenCiteren
(@waterbeest)
Reputable Member

Dat moet inderdaad gewoon goed gaan. Wel zou ik goed kijken naar wat voor soort filter systeem er gebruikt gaat worden, en bij een aanleg van een nieuwe vijver raad ik tegenwoordig toch echt altijd een drain filter aan.

BeantwoordenCiteren
(@hokie)
Honorable Member
Deelgenomen: 15 jaar geleden

Hoi,

dus een koivijver van ongeveer 6 kuub water.

Hoeveel koi wil je hebben?

ga je alleen een PF aanleggen, of ook een filtersysteem erbij?

2 vragen die je zult moeten beantwoorden, voor jezelf, om een goede indicatie te krijgen, van wat en hoe sommige zaken aangelegd moeten worden.

BeantwoordenCiteren
(@mathenpeggy)
Trusted Member

Precies,
maak een goed plan voor je koivijver want de kosten kunnen aardig oplopen en je wilt dit soort dingen geen twee keer doen neem ik aan.

Een bodemdrain is absoluut aan te raden, liefst in combinatie met een gravity filter.
mijn voorkeur gaat uit naar een meerkamerfilter.
in jouw geval zou ik adviseren om te kijken voor een 4 kamerfilter, totaal ongeveer 600 liter inhoud en er nog een apart mechanisch voorfilter voor te zetten.
Pomp zou ik kiezen op 6-8 m3/uur en eventueel een 30 watt uv lamp.

Dan heb je een naar mijn menig zeer goed systeem voor koi.

Daarnaast zou je nog kunnen kiezen voor een plantenfilter erbij.

nb: De pomp is wellicht wat zwaar voor je filter, maar bij een bodemdrain heb je die doorstroming toch minimaal nodig want anders stroomt het water in de aanvoer pijp erg langzaam en kan deze in de loop van tijd gaan verstoppen door dat er vuil in bezinkt. 8m3/uur is bij mij jarenlang goed gegaan.

Met bovenstaand systeem kun je zonder problemen 6 volwassen koi (50+cm) plaatsen.

BeantwoordenCiteren

The Pond Library

Als tuinliefhebber maak je een tuin pas echt compleet met een waterpartij in de vorm van een vijver of water ornament. Een vijver maak je pas echt af met waterplanten, vijvervissen en waterdieren. De liefhebbers van prachtig gekleurde koi noemen we koi keepers.

De Nieuw hier? Start hier! pagina geeft je een compleet overzicht van de interessantste en meest populaire artikels op de site

De Vijvers en Koi Kennisbank zit boordevol achtergrondinformatie over alle aspecten van de tuinvijver en koi hobby. Dit is de basiskennis en uitleg over alle begrippen.

Wat wil je weten?

Heb je een specifieke vraag of vind je geen antwoord op je vraag via deze site dan help ik je graag een oplossing te zoeken.