Zo blij als een kind zijn wij wanneer we een nieuwe Koi mogen verwelkomen in onze vijvers. Per duizenden worden ze geïmporteerd. Het is voor ons een hobby en zoals bij vele anderen is deze hobby ook bij mij is ontstaan vanuit het sportvissen. Tijdens het karpervissen ving ik ooit een Koi, ik weet het nog goed. Geen mooi exemplaar, maar het was toch heel bijzonder op een oranje karper te mogen landen. Ook een visvriend ving er ooit eens zo een gesnorde van wel 60cm. Hij nam het diertje mee naar huis en verkocht het voor wel 150 florijnen, een hele aanvulling op je zakgeld van 15 gulden! Je kunt het je dan ook moeilijk voorstellen dat deze gevinden elders helemaal niet zo geliefd zijn. Toch is het de harde werkelijkheid…
lees verder op www.KoiQuest.com
groeten,
Tiebo Jacobs
Team KoiQuest
Wanneer je lid bent van de Nishikigoi Vereniging Nederland (NVN), dan heb je hem onlangs op je mat horen ploffen, de nieuwe KOI, het lijfblad van de vereniging. Zoals je reeds kon lezen in de preview van KOI 90, had ik als vaste redacteur, ook deze editie weer de eer om mijn bijdrage te leveren. Onder andere met een artikel genaamd ‘Duizend Zonnen’, aangaande de Tancho. Niet over de gelijknamige Koi deze keer, maar over zijn vernoemenis, de kraanvogel. Je kunt er lezen over welke historische waarde de Japanse nationale vlag met zich brengt en ik heb getracht een zeer aangrijpend verhaal met jullie te delen over een Japans meisje dat zich getergd vond onder de wrok van de atoombom op Hiroshima, in vorige eeuw. Wat dit van doen heeft met de tancho en origami lees je in het artikel. Voor mij in ieder geval zal een Tancho Kohaku altijd een diepere betekenis hebben vanaf nu. Maar ik heb jullie aan het eind van het artikel nog iets beloofd;
lees verder op www.KoiQuest.com
groeten,
Tiebo Jacobs
Team KoiQuest