The Pond Library

Vraag en Antwoord

Bacteriën

Lid
Topic starter

Welk merk verkoopt de beste bacterie-culturen ? In oplossing poedervorm, op spons ?

Bacta Pur
Genesyz
Colombo
Koicare

Kunnen we eens geen poll opstarten hierover?

Lid

ik gebruik die van perfect pond, maar zou ook wel eens een poll ervan willen zien

DNNS
Lid

Dat is moeilijk te zeggen eh... Hangt onder meer af van persoonlijke smaak en ervaring. Wat men (niet) kent, enz..

Objectieve antwoorden kan men alleen verkrijgen uit wetenschappelijk onderzoek en daarbij hangt het dan ook nog eens af wáár men de aandacht op richt. Gaat het dan om de hoeveelheid baccies, om de soorten die in het flesje zitten, etc, etc.

In het verenigingsblad van KOI 2000, de Koi Wijzer, heeft in de maarteditie van 2004 een onderzoek gestaan waarbij er drie merken onder de loep zijn genomen. Het betrof Bacta-Totaal, Bactoplus en Bacto-Pur. Een conclusie werd niet genoemd, deze mochten de lezers zelf trekken.

Dennis

Lid

op koi.pagina.nl hebben ze een paar dagen geleden een zware discussie gehad over bacterieen.
daar werd zelfs gesproken over bacterieen die je uit het bos kunt halen en die zelfs vele malen beter zouden werken als de bacterieen uit potjes.
hieronder wat leesvoer

http://www.prikpagina.nl/read.php?f=431&i=111393&t=111121

groeten johan

Lid

Enten van een gezonde vijver is evengoed (beter) en kost geen geld. Wacht overigens met enten tot de temperaturen minsten 16°C zijn!

Lid

Ik heb hele goede ervaringen met de Bacta Pur produkten.
Persoonlijk gebruik ik niets anders dan de bacta pur pro 100. Deze hebben dezelfde eigenschappen als Genisis maar zijn goedkoper en hoeven niet koel bewaard te worden.

Lid

De Rie wrote: Ik heb hele goede ervaringen met de Bacta Pur produkten.
Persoonlijk gebruik ik niets anders dan de bacta pur pro 100. Deze hebben dezelfde eigenschappen als Genisis maar zijn goedkoper en hoeven niet koel bewaard te worden.

dit zijn toch vijverbacteriën als ik het goed heb he en geen filterbacteriën??

Lid

Er is geen verschil tussen vijver - en filterbacterien.
In de vijver hechten de bacterien zich op de wanden, planten , wortels enz. en in het filter hechten ze zich op het filtermateriaal ( bioballen , Japanse matten , alfa grog, flocor enz) maar in feite spreken we over dezelfde soorten

Lid

ik ben altijd de mening aangedaan geweest dat men 1 maal de vijverbacterien toevoegd (bijvoorbeeld in de vorm van een emmer water uit de andere vijver) en dat men dan jaarlijks de filter dient te enten met filterbacterien.
Dit is dus fout??

Lid

Met een emmer water over te dragen van de éne vijver naar de andere ga je niet veel bacterien overbrengen omdat bacterien vastzitten op allerlei materialen en voorwerpen zoals ik al beschreven heb in mijn vorige posting.
Beter is om filtermateriaal over te dragen van de éne vijver naar de andere.
Nogmaals , vijver -en filterbacterien zijn dezelfde.

Lid

binnen eenzelfde merk (perfect pond) worden de 2 nochtans onder een andere naam verkocht: filterbacterien enerzijds en vijverbacterien anderzijds
maja da zal mss commerce zijn

Lid

Inderdaad dat zijn verkoopstechnieken. Laat je daaraan niet vangen.
Als je bacterien wil gaan toevoegen aan het water gebruik er dan van een goed merk en gebruik vloeibare.Het maakt geen verschil of het nu filter of vijverbacterien zijn.
Doe de hoeveelheid die je moet gebruiken, volgens de inhoud van de vijver ,en plaats ze in een emmer vijverwater. In de emmer plaats je een luchtsteentje en een aquariumverwarming ,die je een 5 graden hoger afsteld dan de temperatuur van het water,en laat dit tussen de 24 en 48 uur staan.
Daarna kap je alles in je filter of vijver.
Door de bacterien extra te beluchten en verwarmen zijn ze al sterk geaktiveerd en kunnen direkt aan hun werk beginnen.
Onder de 14° heeft het geen zin om bacterien toe te voegen omdat ze dan nog in rust zijn.
Dit alles ter imformatie

Lid

fijn dit heb ik nog nooit gehoord 😀 , maar dan ga ik dat in het voorjaar zeker eens doen met uw "emmeraanbeveling" die filterbacterien van Perfectpond (in zandvorm) vond ik trouwens redelijk duur 50€ voor 1 pot die ik gans nodig heb.
Maar ik heb eens gelezen over die Bacta pur pro 100 en je dient die wekelijks toe te voegen ???

Lid

kan je eigenlijk te veel bacterien toevoegen of bestaat dat niet een overdosering aan bacterien???

Lid

neen overdoseren kan geen kwaad maar heeft ook geen nut. Enkel uw portemenee word er lichter van.

Bij een "jong" filter is het inderdaad aangeraden om regelmatig bij te enten. Eens het filter goed op gang en er geen abnormale dingen gebeuren is het alleen van belang om in het voojaar extra bij te enten.

Of er veel verschil zit tussen vloeibaar en poedervorm durf ik ook te betwijfelen. Het zijn vooral de enzymen die in beiden verwerkt zitten die de bacie. groei bevorderen die we nodig hebben.

Gr Bouleke

Lid

Bouleke wrote: neen overdoseren kan geen kwaad ...

Hier zou ik iets voorzichtiger op antwoorden.
Uit eigen ervaring:
Jaren geleden ging ik ook m'n aquarium eens enten met wat extra baccies. Door een rekenfout gebruikte ik een hoeveelheid baccies voor 10.000 liter water i.p.v. 1.000 liter.
Gevolg: 's morgens lagen er meerdere discussen dood aan de oppervlakte, de kleinere waren nog nauwelijks in leven en hingen aan het wateroppervlak naar lucht te happen.
Dus: overdoseren kan wel degelijk. Mede door de hoge temperatuur in een discusaquarium zijn de bacteriën nog eens extra gaan vermenigvuldigen en hebben alzo al de zuurstof in m'n aquarium opgebruikt.

Lid

Pietje wrote: Maar ik heb eens gelezen over die Bacta pur pro 100 en je dient die wekelijks toe te voegen ???

weet hier iemand een antwoord op? wil dit zeggen dat de bacterien van Bacta pur pro 100 steeds afsterven aangezien je weekelijks een "onderhoudshoeveelheid" moet toevoegen? Of zijn dit weer verkoopstrucen?

Lid

Hoi Charles,

In de mate van overdosering waar u over spreekt en dan nog in een aquarium kan ik me inderdaad voorstellen dat je wel kans op problemen krijgt. In een buitenvijver met een veel grotere inhoud zal de kans allicht al wat kleiner zijn.

Maar inderdaad dan toch altijd opletten en niet overdrijven is de boodschap.

Pietje,

Volgens mij is bv om de 14 dagen bij enten wel zinvol bij een opstartende filter. Gedurende de eerste 4 tot 6 maand bv en dan ook hier weer afbouwen. Anders zal het al vlug heel veel geld gaan kosten. Eens dat het filter gerijpt is (minstens 1 jaar) denk ik niet dat het nog echt veel zin heeft. Behalve in het geval er abnormale dingen optreden. Zoals bv een periode van slechte beluchting of een behandeling met medicijnen. In dat geval is de filter immers sterk aangetast en kan hij een beetje ondersteuning wel gebruiken.

Gr Bouleke

Lid

Bacteriën worden teogevoegd bij een nieuwe filter op die sneller op gang te trekken. Bacteriecultuur toeveoegen aan een langer werkende filter heeft geen zin. Wanneer de bacterën afsterven is er iets met de filter niet in orde. Dan mag je zoveel bacteriën toevoegen als je wilt.
Voor mij zijn dit verkooptrucs!

Lid

etienne wrote: ...Bacteriecultuur toeveoegen aan een langer werkende filter heeft geen zin....

Gedeeltelijk akkoord...
Als de rest in de vijver optimaal is, dan is het toevoegen van extra bacteriën misschien wel overbodig, maar hoe vaak lezen we niet dat er een overbezetting van vis is, dat er weer medicijnen gebruikt zijn in de vijver i.p.v. in de Q-bak, dat er weer een pomp enkele dagen stil ligt en m'n dit niet gemerkt heeft, enz...
Vergelijk het met een wagen: met 150pK heb je ruimschoots voldoende om je jaren van punt A naar B te begeven, wil je echter gaan "streetracen", dan kan je best een paar pK's toevoegen wil je de handel draaiende houden
🙂

Lid

Bedankt voor de uitleg trouwens op mijn mail charles, ik ga nog ff wachten tot de producten van aquatic science vermits ik hun koivoeder gebruik en ik daar zeer tevreden over ben

The Pond Library

Als tuinliefhebber is een waterpartij zoals een vijver of waterornament essentieel om je tuin echt compleet te maken. Een vijver wordt pas echt tot leven gebracht met waterplanten, vijvervissen en waterdieren. En voor liefhebbers van prachtig gekleurde gekleurde koi, staan bekend als koi keepers.

Op de "Nieuw hier? Start hier!" pagina vind je een volledig overzicht van de meest interessante en populaire artikelen op de website.

De Vijvers en Koi Kennisbank bevat uitgebreide achtergrondinformatie over alle aspecten van de tuinvijver en de koi-hobby. Hier vind je basiskennis en uitleg over alle begrippen.