The Pond Library

Vraag en Antwoord

zuurstofplanten

14 Berichten
5 Gebruikers
0 Reactions
4,918 Bekeken
corina
(@corina)
Lid
Deelgenomen: 21 jaar geleden
Topic starter  

wie helpt
mijn vijver is slecht
alle nieuwe planten die ik plant slaan terug naar bodem, niuwe blaadjes zijn bruin voor ze boven oppervlakte aan komen
waterpest hangt over grond ipv omhoog, lijkt wel of er allemaal bruine vlokken in het water liggen
moet telkens water zuigen
heb wel weer jonge vissen en slakken en salamanders erin
wat is er nou mis mijn lelie gaat eraan

Citeren
etienne
(@etienne)
Lid

Begin eens met veel zuurstof in je vijver te brengen!
(Luchtpomp met steen of ander middel)
Daarnaast moet je de zuurtegraad van je water meten en eventueel aanpassen!
Veel succes!

BeantwoordenCiteren
corina
(@corina)
Lid
Topic starter  

heb een luchtpompje al weken aan staan en een vrij grote pomp omdat ik een vrij grote vijver bezit, het lijkt wel of er op de planten die ik plant meteen bruine vlokken op komen geen idee wat dat is

BeantwoordenCiteren
DNNS
 DNNS
(@dnns)
Lid

Hoi Corina,

die bruine vlokken, zou je dat willen omschrijven? Is het slib? Zijn het algen?

Mvg, Dennis.

BeantwoordenCiteren
corina
(@corina)
Lid
Topic starter  

volgens mij is het een vorm van slib,hebben een tijdje terug veel alg aanslag gehad en met succes weg gekregen.
daarna hebben we de vijver opniuew verzorgd en nu lijkt het of alles bruin wordt je ziet het voornamelijk op de bodem liggen en de rotsen.
onze pomp kan 400 liter water verzorgen, er zitten plus minus 10 vissen in de vijver, zijn allemaal nazaten van 1 koppel
datzelfde spul zie je wel eens in een aquarium terug als je erin rammelt

BeantwoordenCiteren
DNNS
 DNNS
(@dnns)
Lid

Hoi Corina,

ik vroeg dit ook niet zonder reden. Zou het niet zo kunnen zijn dat het slib steeds weer omhoog wordt gewerveld door het luchtpompje en de zware (hoe zwaar is zwaar?) pomp?

Het doet me ook vermoeden dat het water erg zuur is. Wat zijn de waterwaarden? Het zou iig verklaren dat de waterplanten het niet goed doen.

Verder zou ik graag willen weten hoe de algen zijn bestreden... Is het slib soms daar van afkomstig?

Mvg, Dennis.

BeantwoordenCiteren
dieter
(@dieter)
Lid
Deelgenomen: 22 jaar geleden

ik denk dat ik met het zelfde probleem zit, geen plantengroei
de bruine smurie komt van de algen die ook direkt afsterven.
heb zo'n 3 jaar gesukkeld en heb over 2 maanden alles vernieuwd.
intussen vijver iets vergroot en het resultaat is na 2 maanden geen plantengroei heb 14 dagen geleden bacteri in het filter gedaan en uv uitgedaan. uv is nog altijd uit, en water komt niet groen dus zweefalg groeit ook niet. heb ondervonden wanneer ik bij de verandering het substraat wegnam lagns de oever waar de moerasplanten in staan onder het substraat overal roestige plekken waren. kan dit duiden op te veel ijzer in het water. nooit iets in het water gedaan tegen algen of iets dergelijks. verschillende malen water laten testen in vijverzaak,deze zeggen niets aan het water veranderen. test zelf ph gh kh en deze zijn ph 8 gh 10 en kh 9
planten krijgen wel een goede wortelgroei maar voor de rest niets
gebruik altijd leidingwater
vissen in prima gezondheid

nog vele groeten rené

BeantwoordenCiteren
corina
(@corina)
Lid
Topic starter  

hoi dennis,
heb water gemeten en de waarden zijn,
gh 12
kh 7
ph 8
verder is de vijver glashelder en de pomp kan 1500 liter water per uur verwerken

BeantwoordenCiteren
DNNS
 DNNS
(@dnns)
Lid

Hoi Corina,

aan die waterwaarden zal het dus niet liggen... Waaraan wel, vind ik moeilijk te zeggen.

Dieter,

de bruine aanslag zou wel eens ijzerfosfaat kunnen zijn. Dus is het misschien verstandig om je water eens te testen op ijzer.

Dennis.

BeantwoordenCiteren
dieter
(@dieter)
Lid

wat is het beste ijzergehalte dat men moet hebben in de vijver voor een goede plantengroei en de testset ijzer voor aquarium is deze dezelfde als voor de vijver uitgenomen de waarden dan ?

groeten rené

BeantwoordenCiteren
dieter
(@dieter)
Lid

heb zojuist mijn water getest op ijzer(geelwordende planten,niet groeien)het testwater vertoonde geen enkele kleuring de ijzerconcentratie is o,o. water is sinds 2 maanden volledig ververst
wat te doen of juist niet?

rené

BeantwoordenCiteren
DNNS
 DNNS
(@dnns)
Lid

Hoi Dieter,

geel wordende planten duidt op chlorose, met andere woorden, een gebrek aan chlorofyl.
Voor de productie van chlorofyl zijn veel elementen nidig, waaronder ijzer. Het zit em dan misschien juist in een ijzer tekort ipv een overschot.
Ijzer toevoegen ben ik wat huiverig voor

Probeer het met kleibolletjes (ook wel groeibollen genoemd) Deze willen vaak een reddende hand bieden.

Dennis

BeantwoordenCiteren
dieter
(@dieter)
Lid

dank zal het eens proberen

dieter die eigenlijk rené is

BeantwoordenCiteren
Kritje
(@kritje)
Lid

Corina,

Tip:
Zet anders eens een waterplant in een grote emmer gevuld met vijverwater.
In de emmer heeft de plant geen last van slib en krijgen de bladeren genoeg zonlicht, als ie het in de emmer wel goed doet ligt het dus aan het slib (zweefvuil)dat steeds op bladeren komt.
Doet ie het in de emmer ook niet dan ligt het toch echt aan het vijverwater.

Tip 2:
Hoe diep heb je 'm gezet? Ik heb mijn nieuwe zuurstofplanten laten wennen aan de diepte dus:
stapel stenen gemaakt in de vijver en de plant eerst ondiep (-20cm) gezet. Toe ik zag dat de plant het goed deed heb ik een steen wegehaald waardoor ie dieper stond (-40cm) Zodra ie de eerste blaadjes boven water had, weer dieper..... weer wachten tot enkel blaadjes boven kwamen en toen weer steen weg... zo door tot ie op de bodem stond !!

Ik hoop dat je er wat aan hebt...

Kritje

BeantwoordenCiteren

The Pond Library

Als tuinliefhebber is een waterpartij zoals een vijver of waterornament essentieel om je tuin echt compleet te maken. Een vijver wordt pas echt tot leven gebracht met waterplanten, vijvervissen en waterdieren. En voor liefhebbers van prachtig gekleurde gekleurde koi, staan bekend als koi keepers.

Op de "Nieuw hier? Start hier!" pagina vind je een volledig overzicht van de meest interessante en populaire artikelen op de website.

De Vijvers en Koi Kennisbank bevat uitgebreide achtergrondinformatie over alle aspecten van de tuinvijver en de koi-hobby. Hier vind je basiskennis en uitleg over alle begrippen.