hallo,
ik heb een mischien domme vraag over waterlelies:
mijn bladeren van de waterlelies zijn nogal klein, maar sommige zijn weer stukke groter.....groeien de bladeren van de waterlelies ook bovenwater of blijven ze zo klein?!?!(vind het gek...andere zijn wel groot)
gr...martijn
Dat hangt af van soort tot soort. De ene waterlelie produceert meer blad en minder bloem en de andere soort het omgekeerde.
Dwerglelies zullen kleinere bladeren hebben dan grote waterlelies.
Originally posted by Webmaster
Dat hangt af van soort tot soort. De ene waterlelie produceert meer blad en minder bloem en de andere soort het omgekeerde.
Dwerglelies zullen kleinere bladeren hebben dan grote waterlelies.
jaa...dat weet ik...maar ik bedoel..groeien de bladeren gewoon door, ook als ze al boven zijn?!!?!
gr..martijn
Hoi,
Bij mij worden de bladeren niet groter als ze eenmaal boven zijn. Wel is het zo dat toen de lelie net van de kweker kwam, de bladeren groter waren dan de nieuwe bladeren die in mijn vijver uitkwamen. Misschien is dat de aanpassing.
groet, Marjan
Bij mij zijn de bladeren als ze boven komen redelijk klein, maar groeien daarna nog een stuk door.l
O jee, nou weten we het nog niet!
Marjan
Originally posted by meneerjos
Bij mij zijn de bladeren als ze boven komen redelijk klein, maar groeien daarna nog een stuk door.l
mwa....ik hoop dat de kleine bladeren snel groter worden..trouwens..heb wel 2 mooie grote bloemen van de waterlelie 😀
Heb even navraag gedaan en een waterlelieblad kan inderdaad nog groeien als het boven ligt.
De grootte van het waterlelieblad heeft veel te maken met de temperatuur: als het koud is, zullen de bladeren kleiner zijn.
De eerste bladeren die de plant vormt zijn ook steeds kleiner.
In principe kan een blad nog wat groeien als het boven is, maar meestal zijn ze reeds volgroeid.
Groetjes
John
Guido Lurquin (die de waterplanten artikels schrijft voor deze site) heeft in één van zijn vijvers een 45 cm groot blad gemeten van de variëteit 'Gladstoniana'. Ze zouden zelfs 50cm kunnen worden zegt ie.