The Pond Library

Forum

Meldingen
Alles wissen

waterlelies

(@martijntjuhh)
Eminent Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden
Topic starter  

hallo,

ik heb een mischien domme vraag over waterlelies:
mijn bladeren van de waterlelies zijn nogal klein, maar sommige zijn weer stukke groter.....groeien de bladeren van de waterlelies ook bovenwater of blijven ze zo klein?!?!(vind het gek...andere zijn wel groot)

gr...martijn

Citeren
(@webmaster)
Noble Member Admin
Deelgenomen: 24 jaar geleden

Dat hangt af van soort tot soort. De ene waterlelie produceert meer blad en minder bloem en de andere soort het omgekeerde.
Dwerglelies zullen kleinere bladeren hebben dan grote waterlelies.

BeantwoordenCiteren
(@martijntjuhh)
Eminent Member
Topic starter  

Originally posted by Webmaster
Dat hangt af van soort tot soort. De ene waterlelie produceert meer blad en minder bloem en de andere soort het omgekeerde.
Dwerglelies zullen kleinere bladeren hebben dan grote waterlelies.

jaa...dat weet ik...maar ik bedoel..groeien de bladeren gewoon door, ook als ze al boven zijn?!!?!

gr..martijn

BeantwoordenCiteren
(@marjan)
Trusted Member
Deelgenomen: 23 jaar geleden

Hoi,

Bij mij worden de bladeren niet groter als ze eenmaal boven zijn. Wel is het zo dat toen de lelie net van de kweker kwam, de bladeren groter waren dan de nieuwe bladeren die in mijn vijver uitkwamen. Misschien is dat de aanpassing.

groet, Marjan

BeantwoordenCiteren
(@meneerjos)
Eminent Member

Bij mij zijn de bladeren als ze boven komen redelijk klein, maar groeien daarna nog een stuk door.l

BeantwoordenCiteren
(@marjan)
Trusted Member
Deelgenomen: 23 jaar geleden

O jee, nou weten we het nog niet!

Marjan

BeantwoordenCiteren
(@martijntjuhh)
Eminent Member
Topic starter  

Originally posted by meneerjos
Bij mij zijn de bladeren als ze boven komen redelijk klein, maar groeien daarna nog een stuk door.l

mwa....ik hoop dat de kleine bladeren snel groter worden..trouwens..heb wel 2 mooie grote bloemen van de waterlelie 😀

BeantwoordenCiteren
(@webmaster)
Noble Member Admin

Heb even navraag gedaan en een waterlelieblad kan inderdaad nog groeien als het boven ligt.

BeantwoordenCiteren
(@john44)
Active Member

De grootte van het waterlelieblad heeft veel te maken met de temperatuur: als het koud is, zullen de bladeren kleiner zijn.
De eerste bladeren die de plant vormt zijn ook steeds kleiner.
In principe kan een blad nog wat groeien als het boven is, maar meestal zijn ze reeds volgroeid.

Groetjes

John

BeantwoordenCiteren
(@webmaster)
Noble Member Admin

Guido Lurquin (die de waterplanten artikels schrijft voor deze site) heeft in één van zijn vijvers een 45 cm groot blad gemeten van de variëteit 'Gladstoniana'. Ze zouden zelfs 50cm kunnen worden zegt ie.

BeantwoordenCiteren

The Pond Library

Als tuinliefhebber maak je een tuin pas echt compleet met een waterpartij in de vorm van een vijver of water ornament. Een vijver maak je pas echt af met waterplanten, vijvervissen en waterdieren. De liefhebbers van prachtig gekleurde koi noemen we koi keepers.

De Nieuw hier? Start hier! pagina geeft je een compleet overzicht van de interessantste en meest populaire artikels op de site

De Vijvers en Koi Kennisbank zit boordevol achtergrondinformatie over alle aspecten van de tuinvijver en koi hobby. Dit is de basiskennis en uitleg over alle begrippen.

Wat wil je weten?

Heb je een specifieke vraag of vind je geen antwoord op je vraag via deze site dan help ik je graag een oplossing te zoeken.