The Pond Library

Forum

Meldingen
Alles wissen

Waterlelie te groot

Kip
(@kip)
Trusted Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Topic starter  

Mijn waterlelie doet 't wel heel goed en bedekt inmiddels te veel van het wateroppervlak. Als we in het voorjaar de vijver gaan verbouwen, wordt deze wel iets groter, maar ook smaller, zodat het probleem met de waterlelie dan relatief groter wordt.

Heeft het zin dat ik de kluit van de waterlelie als ik 'm na de verbouwing volgend jaar terugplaats eerst halveer, zodat 'ie al wat kleiner begint? Of is het beter dat ik deze in de plomp zet (of aan een liefhebber hier op het forum geef, het is een heel mooie lelie) en dat ik zelf één van die kleinere soorten aanschaf, die ook zo mooi in een cirkel groeien (deze neemt de hele vijver random in beslag).

En als ik de lelie gedurende het seizoen wil snoeien om 'm een beetje klein te houden, dan zou ik telkens de grootste bladeren wegknippen. Maar krijg ik dan ook nog bloeimen? Want ik heb eens gelezen dat een waterlelie voor elke bloem eerst 7 bladeren moet krijgen...

Citeren
 DNNS
(@dnns)
Honorable Member

Hoi Kip,

met het scheuren van de wortelstok zul je de waterlelie inderdaad in de hand kunnen houden. Je zult dit echter wel zo af en toe moeten herhalen.

Gr, Dennis.

BeantwoordenCiteren
(@webmaster)
Noble Member Admin
Deelgenomen: 24 jaar geleden

Om jezelf werk te besparen zou ik dan voorstander zijn om een kleinere soort aan te schaffen.

Lijst met de 53 beste waterlelie variëteiten voor kleine en grote vijvers

BeantwoordenCiteren
 Kip
(@kip)
Trusted Member
Topic starter  

Ik denk dat dat misschien wel het beste is. Hij is wel heel mooi, dus misschien dat er iemand geinteresseerd is in overname (in het voorjaar).

Het is dus een fikse waterlelie, met grote frisgroene bladeren en grote wit/roze bloemen. De bloemen drijven niet op het wateroppervlak, maar staan op hun steel daarboven. Hij bloeit de hele zomer door, met steeds ca. 3 bloemen tegelijk.
Hij staat op een diepte van ca. een meter en vult nu een oppervlak van ca. 1,5 bij 2 meter (and expanding...).

BeantwoordenCiteren

The Pond Library

Als tuinliefhebber maak je een tuin pas echt compleet met een waterpartij in de vorm van een vijver of water ornament. Een vijver maak je pas echt af met waterplanten, vijvervissen en waterdieren. De liefhebbers van prachtig gekleurde koi noemen we koi keepers.

De Nieuw hier? Start hier! pagina geeft je een compleet overzicht van de interessantste en meest populaire artikels op de site

De Vijvers en Koi Kennisbank zit boordevol achtergrondinformatie over alle aspecten van de tuinvijver en koi hobby. Dit is de basiskennis en uitleg over alle begrippen.

Wat wil je weten?

Heb je een specifieke vraag of vind je geen antwoord op je vraag via deze site dan help ik je graag een oplossing te zoeken.