Forum
Hallo liefhebbers,
Even een vraagje over waterlelies: hoe lang bloeit een waterlelie eigenlijk? Vorige week is er een bloem uitgekomen. Sinds eergisteren gaat de bloem niet meer open en vanochtend zag ik dat de stengel met dichte knop alweer onder water duikt, terwijl de knop er op zich nog goed uit lijkt te zien. Zit wel een beetje draadalg aan de stengel, maar niet echt overmatig.
Omdat er maar 2 bloemen aan lijken te gaan komen, vind ik dat ik er maar kort plezier van heb. Is dit normaal?
Dat is normaal. Als de zon schijnt kun je rekenen op ongeveer 5 à 8 dagen bloei, regent het dan zal ze maar een paar dagen bloeien. Het gebeurt bij slecht weer dat de bloem praktisch niet opengaat. Knip uitgebloeide knoppen weg dan kan de plant zijn energie steken in het vormen van nieuwe bloemknoppen.
Op welke plaats knip je de bloem best af:
- juist onder de bloem, zodat de steel volledig overblijft;
- zo dicht mogelijk tegen de wortelstok (vermoedelijk niet,
wegens gevaar voor inrotten)
- halfweg de steel.
- nog anders ?
Groeten,
Ik knip ze af op +/- 20 à 30 cm van de wortelknol, zo rotten ze niet in en het zicht van een stengel zonder blad is weg.
Bedankt voor de info! Omdat de bloem zelf er nog zo mooi uit zag, hoopte ik eigenlijk dat hij nog langer zou bloeien. Maar goed de volgende is alweer onderweg.
Bedankt Jef voor je snelle antwoord,
en by the way, de visseneitjes die aan je zuurstofplanten hingen vorig jaar (aan glanzend fonteinkruid) zijn ondertussen al flinke bazekes van 8 à 10 cm (en ik die dacht dat vissen in de winter practisch niet groeiden !!!). Het fonteinkruid doet het ook uitstekend.