Hoe verzorgen jullie de gele lis.???
Ik heb eens gelezen dat je ze na de bloei moet afknippen (snoeien) zodat ze opnieuw gaan groeien en dan meer voeding uit het water halen.
Doen jullie dit ook of snoei je pas op het einde van het seizoen??
Gr.
BMWtje
ik heb over een week of 2 1 gele lis afgeknipt tot 10 cm boven het wateropp en hij staat er maar betreurd bij.
De meeste mensen snoeien hun Gele Lis inderdaad enkel op het einde van het seizoen doch is het beter dit regelmatig te doen om ze telkens opnieuw te activeren om te groeien en dus voedingsstoffen uit het water te halen
vergeet ook de wortels eenkeer per jaar niet te snoeien,anders krijg je dikke wortelstokken,met weinig loof op.
dus tijdig verjongen.
Bedankt voor de reakties.
Josl de wortels snoeien???? Is dit echt nodig?? Hiervoor moet ik ze uit m'n substraat trekken waar ze nu eindelijk stevig in staan met wat meer wortel. Na het planten vorig jaar stonden ze nogal gammel en los doordat er nog niet genoeg wortel was.
Gr.
BMWtje
Tot op heden snoei ik mijn irissen pas op het einde van het seizoen.
'k heb in het voorjaar wel mijn plantenvijver omgevormd zodat alle planten in manden staan zodat ik gemakkelijk de wortels zou kunnen snoeien.
Maar dat je de wortels zou moeten snoeien dat heb ik nog nergens gehoord. Ik dacht dat het net belangrijk was om veel wortels te hebben zodat ze veel voedsel uit het water kunnen halen.
Alain
Ja dat dacht ik dus ook Alain!!!! Ik denk dat ik dat ook maar niet ga doen dat levert mij meer nadeel dan voordeel ben ik bang.
BMWtje
hallo,
je hebt inderdaad veel wortels nodig,maar wel de fijne wortels.
de dikke hebben geen nut,behalve dan voor verankering.
om de paar jaar splits ik de lissen en verjong ik ze.
zo groeien ze goed,en haal je veel voedsel uit de vijver.
groetjes
Ja, als je het zo bedoelt Jos heb je wel gelijk, maar eigenlijk zorg je zo voor vermeerdering van de planten en ga je altijd werken naar meer planten en dus ook meer wortels.
Besluit is dat je de wortels niet zomaar mag insnoeien maar dat je de planten moet scheuren en de hardere wortelstukken kunt weghalen.
Ik blijf alleszins van de wortels van mijn planten af, ik vermeerder door uitzaaiing.
Mijn plantenfilter (4 m2) is nu voor de helft gevuld (planten staan dicht op elkaar). Nog een jaartje verder heb ik genoeg kleine plantjes om verder te vullen.
Alain
en ik laat gewoon de natuur zijn gang gaan voila