Met de eerste lentedagen drijft er een groene smurrie op het water. Het water is helder en heb er bacteriën aan toegevoegd van zodra het meer dan 10 graden was. Wat zou die smurrie kunnen zijn ? Afgestorven algen ? In de winkel zegt men mij dat dit een teken is van gezond vijverwater.
In de winkel hebben ze gelijk. Gewoon uit de vijver vissen. In Nederland wordt het ook 'flap' genoemd. Tik bij 'google' maar eens
'flap in vijver'
hoi,
mijne vijver heeft 2 niveau's, diep en ondiep, in het ondiep staan planten en ik heb ook enkel daar deze groene smurie, in het ondiep kunnen alleen mijn kleine vissen die zich hier onder verschuilen in het diepe deel heb ik er geen last van dus laat ik het staan of als het te erg is haal het er met een stok zoveel mogelijk uit, water is kristal helder en de waardes zijn perfect.
Danny
Goed om te weten! Ik heb het ook, kan er dagelijks een portie uitscheppen. Water is verder helder. Heb er laatst een nieuw bacteriegoedje ingegooid, toen werd het water eerst troebel en later kwam iedere keer die smurrie bovendrijven.
Hallo meneer Jos
Wees voorzichtig met goedjes in je water te gooien ik weet niet precies wat u gebruikt heeft
Tegen de alg zou u Maerl kunnen gebruiken dit kunt u in een panty in de vijver hangen de maerl zal langzaam oplossen
Gooi er alstublieft geen potjes chemie in dit zorgt voor een tijdelijke oplossing en gaat meer problemen als voordelen geven
Dank je Arend. Ik heb geen chemicaliën erin gegooid. Het was de bio oxydator van Velda met pH regulerende korrels, langzaam oplossende natuurkalk en vriesdroge micro-organismen. Leek me dat dit geen kwaad kon.