Forum
Alle dagen moet ik afgestorven algen afscheppen op mijn vijveroppervlakte. Dit bestaat uit een groene niet vaste smurie.Mijn waterwaarden zijn : PH : 8,1 GH : 9 of geleidingsvermogen 465 KH 6. Het water is mooi helder. In de vijverwinkel zeggen ze me dat dit een gevolg is van een goed bacteriële werking. Met wat kan ik dit verhelpen ?
Hallo ,
Alle oppervlaktevuil kun je nog altijd het beste verwijderen met een skimmer . Er zijn diverse modellen verkrijgbaar .
mvg
Mic
Originally posted by dirk59
Alle dagen moet ik afgestorven algen afscheppen op mijn vijveroppervlakte. Dit bestaat uit een groene niet vaste smurie.Mijn waterwaarden zijn : PH : 8,1 GH : 9 of geleidingsvermogen 465 KH 6. Het water is mooi helder. In de vijverwinkel zeggen ze me dat dit een gevolg is van een goed bacteriële werking. Met wat kan ik dit verhelpen ?
Hello,
Ja, ik heb een skimmer maar moet die meermaals per dag reinigen vandaar ik een andere oplossing zocht. Bij kouder weer is het beter, dan zakken de afgestorven algen naar de bodem. Zou en slib-oplossend middel hier werken ?
Een skimmer zal die drijvende smurrie niet echt tegenhouden maar een skimemr voorkomt wel het vieze zicht. De groene smurrie zal wat opgevangen worden maar de rest wordt gewoon door de skimemrpomp verwerkt en komt weer in de vijver terrecht.
Die drijvende smurrie van algen en allerlei zweefvuil dat samenklondert is vooral merkbaar bij warmer weer en dus ook warmere watertemperaturen. Veel mensen hebben dit jaar last van dit verschijnsel gehad maar het was dan ook een onvervalste zomer.
Ben je zeker dat die algen afgestorven zijn? Ik vind het nogal vreemd dat ze dan nog steeds groen zijn.
In mijn vijver klitten afgestorven (zweef)algen samen tot bruine 'bolletjes' die dan neerslaan op de bladeren van mijn onderwaterplanten en op de bodem. Ken iemand een trucje om dat snel op te ruimen? Die bruine 'smurrie' op de bladeren van mijn onderwaterplanten is niet altijd mooi, voor de rest is mijn vijver helemaal gezond en helder tot op de bodem 🙂
Voorkom dat de dode algen in je vijver terecht komen door de UV lamp-uitlaat in het begin van je filterlijn aan te brengen.
Daarnaast moet een goede skimmer dit probleem van dode zwevende algen perfect kunnen beheersen. Indien dit niet het geval is moet de werking van de skimmer worden bekeken.