Voor de aanleg van een vijver (mijn eerste) kan ik wel enige raadgevingen en tips gebruiken.
In bijlage vindt je een grondplan (hopelijk, want computers zijn niet mijn sterkste kant en het systeem om een bijlage bij te voegen begrijp ik niet zo goed, anders email ik het door wanneer ik uw emailadres krijg) met de diepte; de grootste lengte bedraagt 14 meter, de grootste breedte is 8 meter.
De bedoeling is een zwemvijver te maken; indien dit mislukt kan het nog een gewone vijver worden.
Links en recht is er een ondiep gedeelte welk ik wil gebruiken om het water te zuiveren, met een pomp dacht ik water over dit gedeelte te vloeien.
Mijn vragen zijn vooral over welke planten te gebruiken, welke voedingsbodem, mogen er vissen in ,welke pomp; enzomeer. De inhoud zou zo'n 40 a 50.000 liter bedragen.
Ik dank jullie reeds voor de tips en inlichtingen
Vriendelijke groeten
Filip
voor het diepe gedeelte (1meter)
*zuurstofplanten
-ceratophyllum = gedoornd hoornblad -40 tot -140 cm
een goede zuurstofplant waar vissen hun eitjes in leggen en jonge visjes zich kunnen verschuilen voor hun vijanden.
-elodea crispa = gekroesde waterpest -40 tot -120 cm
ook een zeer goede zuurstofplant, deze soort woekerd niet zo erg als de meer bekende canadese waterpest,die enorm woekerd.
-myriophyllum =aarvederkruid
hier bestaan meerdere soorten in voor verschillende diepten.
-potamogeton = fonteinkruid -40 tot -100 cm
ik heb zeer goede ervaringen met potamogeton lucens = glanzend fonteinkruid, deze geeft enorm veel zuurstof af en staat mooi in de omgeving van een waterval. zet hem best niet in de vlakke zon want dan worden de bladeren bruin.
-ranunculus aquatilis = waterranonkel -40 tot -100 cm
ook een mooie zuurstofplant die in het begin van de zomer bloeit met kleinr witte bloemetjes.
*andere diepwaterplanten
nymphaea = waterlelie
hier bestaan honderden soorten van voor verschillende waterdiepten.
-nymphoides peltata = watergentiaan -20 tot -100 cm
*moerasplanten
hier bestaan zoveel soorten in dat het onmogelijk hier te beschrijven is, er bestaat een boekje 'vijvergids', in de meeste vijverwinkels te koop waarin de meeste vijverplanten staan met vermelding van standplaats en waterdiepte.
zet in een nieuwe vijver ook wat drijfplanten uit zodat je wat schaduw creeerd. winterharde soorten zijn de krabbescheer en
kikkerbeet.
als voedingsbodem zou ik vijversubstraat aanraden, geen vijveraarde. hier zitten te veel voedingsstoffen in. er bestaat ook gletsjersubstraat dat nog beter zou zijn en evenveel kost als het gewoon substraat.
in een plantenvijver horen (volgens mij) vissen. o.a. de goudwinde, sarasa en shubunkin zijn ideale vijvervissen. ik heb er zelf nog enkele goudzeelten in en èèn zonnebaars. een zonnebaars is een verdelger van vele schadelijke insecten en hij houd het visbestand min of meer onder controle. zet er niet meer dan èèn uit want ze planten zich ontzettend snel voort en worden een gevaar voor de andere vissen wanneer er in de vijver te weinig voedsel voorhanden is. ik heb er ook 2 koi in zwemmen en die laten de planten heel goed met rust (hopen dat het zo blijft)