Forum

zuurstof

Antwoord: 1
Topic starter

Kan men eigenlijk over doseren met zuurstof ?
Welke zijn de kenmerken waar je kan aan zien
wanneer er teveel of te weinig zuurstof wordt
toegevoegd ?

Lid
Antwoord: 430

zal ik je alsnog van antwoord dienen..

Je kan inderdaad "overdoseren" met zuurstof. Je moet weten dat lucht een gasmengsel is dat 21 volume% zuurstof, 78% stikstof en voor een overige kleine procent argon en andere gassen bevat. Wanneer die lucht nu in sterke mate in contact gebracht wordt met water kan hier in een overzadiging met deze gassen (vnl zuurstof-en stikstofgas) ontstaan. Bijvoorbeeld als een zandfilter lucht mee aanzuigt zal onder de druk dit proces snel verlopen. Aangezien N (stikstof) het grootste aandeel heeft in de lucht zal hier sneller een oververzadiging optreden, N is ook schadelijker dan O2 (zuurstof). Bij onderzoek op forellen bleek dat vanaf een verzadiging van 103-117% N ziekte optreed, voor zuurstof lag die waarde slechts op 350%.
De ziekte is genoemd "gasblaasjesziekte" en is te herkennen doordat het water er sprankelend uitziet, op de vissen en al het materiaal zal een dunne film met gasbelletjes te zien zijn. Deze ziekte is wat vglbaar met de caissonziekte bij duikers en kan zorgen voor massale sterfte.
Tekort aan zuurstof (over het algemeen waarden lager dan 6 mg/l bij koi) is te herkennen doordat de vissen loom zijn en aan het oppervlak komen lucht happen. Ze bevinden zich dan ook op plaatsen waar zich het meeste 02 bevindt, bvb waar water in de vijver stroomt). Maar kieuwproblemen geven hetzelfde beeld..

Tot slot wil ik nog mee geven dat elke stof (zelfs water 😮 ) schadelijk is en de dosis bepaald de schadelijkheid..

groeten, timpie

Lid
Antwoord: 270

Beste Timpie,

Zuurstof en stikstof zijn bij hoge doses en onder hoge druk inderdaad gevaarlijk. Duikers kunnen problemen krijgen daardoor. Maar in sier- of koivijvers komen die condities niet voor. In vijvers wordt geen zuivere zuurstof toegediend maar wel lucht, en de diepte van het water is zo gering dat 75% of meer van de zuurstof die met de lucht in het water wordt geblazen gewoon terug de lucht ingaat.

Lid

Beste Henry,

Oververzadiging met zuurstof zal inderdaad slechts zeer zelden voorkomen. Ik heb het ook nog nooit gezien, maar in pricipe zou het moeten kunnen onder bepaalde omstandigheden.. en de vraag was of het kon, toch ?
Maar met stikstof is het gevaar denk ik reëler. Ca 78 volume% N in lucht en problemen (bij forellen) vanaf 103-118% oververzadiging. Verschillende handboeken (oa. « wegwijs in visziekten » van Gerald Bassleer) vermelden het onder de naam « gasblaasjesziekte » en daarom denk ik dat dit niet zomaar uit de lucht gegrepen is en we het niet mogen verwaarlozen als mogelijke oorzaak van plotse vissterfte.

Vriendelijke groeten, Timpie

ps. als je wil zet ik wel een foto op de site van een goudvis met stikstof-embolie

Lid
Antwoord: 270

Beste Timpie,

Volledig akkoord. Stikstof kan problemen leveren bij vissen. Zie ook mijn artikel "Factoren van Waterkwaliteit en hun Effect op de Vissen" van 20/2/2000 op deze site.

Vriendelijke groeten,

Henri

Lid Admin
Antwoord: 1307

Beste Timpie,

Stuur eens zo'n foto door aub.
Alle artikels over water staan nu in de artikelsectie "Ons vijverwater"

Artikelsectie : Ons vijverwater

Lid

Hoi webmaster,
zodra ik het ingescand krijg stuur ik het je door..
groeten, timpie