Forum
Hallo,
Ik heb mijn vijver nu 1,5 jaar en bij mijn laatste controle van de pomp merkte ik dat het binnenin wemelde van de wormpjes!
(Foto in bijlage!)
Wat kan hiervan de oorzaak zijn en hoe kan ik dit verhelpen?!?
Bedankt,
Marc
Marc.VdH wrote: Hallo,
Ik heb mijn vijver nu 1,5 jaar en bij mijn laatste controle van de pomp merkte ik dat het binnenin wemelde van de wormpjes!
Het zijn larven van een klein vliegje, kriebelmugje genaamd, van het
geslacht Eusimulium/Simulium. In het Engels Black fly.
De larven leven in snelstromend water waar ze zich met hun 'voet'
vastzetten op een glad hard ondergrond. Op de kop hebben
ze 2 'waaiertjes' waarmee ze voedsel uit het water zeven.
In Zuid-Limburg komen ze van nature voor in snel stromende beekjes.
Als ze volgroeid zijn, 'spinnen' ze, vastzittend op dezelfde plek,
een kokertje om zich heen, waarin ze zich verpoppen.
Na de metamorfose stijgen ze naar het oppervlak en vertrekken
uit het water. om te paren en eieren te leggen.
Je kan ze losborstelen, je vissen lusten ze graag.
http://www.nishikigoi-online.com/phpbb2/viewtopic.php?t=3958
Arthur.