Forum

waterwaarden

Lid
Antwoord: 99
Topic starter

Sinds 2 maanden een vijver van 5m3 in de tuin liggen icm met een polytech 3 kamer filter (1 kamer borstels en 2 kamers blauwe matten). het filter, pomp en luchtpomp zijn gedurende het begin operationeel.
Sinds 1 maand 6 koi´s (allen ca 20cm), 3 shubunkins, 1 goudvis en 1 winde (allen ca. 10cm) in de vijver.
De vijver is schoon, watertemp 7 en de vissen krijgen sinds 2 weken 2x per week wat wheatgerms. De vissen hebben het zo te zien goed naar hun zin.

Mijn waterwaarden zijn als volgt (ca. 14:00 uur gemeten)
PH 8, GH 8, KH 5,
Ammonia 0,2 Nitriet 0,2 en nitraat 20

Graag jullie mening op deze waarden.

Gezien de aanwezigheid van ammonia en nitriet heb ik 2 weken geleden ca. 1m3 water ververst en enig zeoliet op de blauwe matten gelegd (ivm absorptie ammonia/nitriet).
Tevens voeg ik regelmatig een beetje bactoplus toe om de bacteriepopulatie op gang te brengen.

Tot nu toe echter zonder resultaat

Graag jullie mening over de waarden en mogelijke oplossingen.

groeten

Johan

Lid
Antwoord: 430

Originally posted by johantv

"Mijn waterwaarden zijn als volgt (ca. 14:00 uur gemeten)
PH 8, GH 8, KH 5, "

**Je hardheid is wat aan de lage kant maar die stabiliseerd zich wel, Met je pH zit je op zo wat dezelfde waarde als de meeste andere koikeepers

"Ammonia 0,2 Nitriet 0,2 Gezien de aanwezigheid van ammonia en nitriet heb ik 2 weken geleden ca. 1m3 water ververst en enig zeoliet op de blauwe matten gelegd (ivm absorptie ammonia/nitriet).Tevens voeg ik regelmatig een beetje bactoplus toe om de bacteriepopulatie op gang te brengen."

**Deze waarden zijn inderdaad te hoog. 1m3 water verversen is te weinig, je moet 1/3 verversen en dit regelmatig tot je terug veilige waarden meet. Dit blijf je dan herhalen tot de waarden stabiel en veilig blijven. Zeoliet toevoegen was een goed idee, maar zorg dat dit op het laatste punt van de filterlijn staat en regenereer hem af en toe met zout opgelost in een emmer water (5%). Geef je vissen momenteel geen eten meer want dat is de bron van je problemen. Je stockeringsdensiteit lijkt mij ook nogal hoog te liggen, hou rekening dat je vissen nog zullen groeien. Bactoplus was ook een goede keuze maar het opbouwen van een bacteriologisch actief filter vraagt tijd en zeker met deze watertemperatuur.

"nitraat 20"

**het feit dat er deze waarde nitraat te meten valt duidt dat je bacteriën werken maar nog onvoldoende aangezien de aanwezigheid van te grote aantallen ammonia en nitriet. Deze waarden zullen dalen als je je water ververst cfr hierboven vermeld. Tenzij het water waarmee je ververst er rijk aan is natuurlijk (daarom gebruik leidingwater)

Voeg zeker geen kalk toe want dat doet de ph stijgen en stelt nog meer ammoniak vrij. Ideaal zou het zijn om de ph een (halve) graad te verlagen en de temperatuur wat op te drijven. Maar, tenzij je een ervaren hobbyist bent, zou ik hier niet aan beginnen. Ook zeker geen zout toevoegen met zeoliet in het filter!!

Tot slot, zorg zeker dat je testset nog correcte waarden aangeeft want zo'n vloeistoffen bewaren niet veel langer dan een jaar.

succes!
mvg, Timpie

Lid
Topic starter

Timpie,

Dank voor je reactie.

Vandaag heb ik reeds 20% van het water vervangen met leidingwater. Morgen doe ik dit nog eens.
Vervolgens is het zaak de waarden weer te controleren.
De GH en ook KH zijn inderdaad wat laag. Ons leidingwater heeft 9 als GH waarde, dus wellicht dien ik eens wat GH+ in de vijver te doen.
Qua bezettingsgraad is dit inderdaad de max. en zijn we van plan het hierbij te houden.
Verder ligt het Zeoliet aan het einde van de filterlijn en zal ik inderdaad geen zout toevoegen.

Nogmaals bedankt

Johan

Lid
Antwoord: 430

Bedankt voor de appreciatie van mijn antwoord 😉

Nog een tip ivm je hardheid.. als je nu eens wat koraalgrind of lithaqua of ander kalkafgevend gesteente in je filter zou leggen krijg je ook een langzame aanharding van je water. Het hoeft niet altijd via de dure GH+ en KH+ produkten te gaan 🙂 ..

mvg, Timpie

ps. dit doe je uiteraard best wanneer je ammonia en nitriet waarden gestabiliseerd zijn

Lid
Topic starter

Timpie,

Nog even ter info. De Ammonia en Nitriet waarden zijn reeds twee weken optimaal=0. De verversing in grotere hoeveelheden (30% ipv 15%) heeft gewerkt.
Binnenkort ga ik de KH=5 en GH=8 proberen op te krikken.

Groet

Johan:)