Forum

waterkwaliteit

Lid
Antwoord: 13
Topic starter

Ik heb een vijver van drie jaar oud met een inhoud van 18000 liter. Ik heb reeds vele waterplanten aangebracht en mijn vijver wordt gefilterd door een biotech 5 met aquamax 5500 en bitron UV-lamp. In de zomer heb ik altijd een hoge Ph ( 9 en meer). Een tweetal maand geleden heb ik er Ph-min aan toegevoegd nl. 1 liter in twee maal toegediend en heb mijn UV-lamp uitgezet. De dag erna was mijn Ph gezakt naar 7-8. Toen heb ik er bacteriën aan toegevoegd maar mijn Ph kwam al vlug boven de 9. Mijn pomp staat 40 cm boven het wateroppervlak en heeft een kleine waterval + via een darm nog een water-uitstroom naar de andere kant van de pomp.
Welke maatregelen kan ik nog nemen om mijn waterwaarden te verbeteren, heb er al veel geld tegen aan gegooid maar nog geen helder water gezien ? Of zou ik beter wachten tot na de winter en in het voorjaar water testen en vloeibare bacteriën toevoegen. Vanaf oktober wordt mijn water iets meer helder. Mijn vissen blijven gezond maar de waterplanten deinen niet goed. Wie weet hier raad?
Dirk 59

Lid
Antwoord: 12

De gebruikte filtercombinatie is veel te licht voor een vijver van 18000 liter. Jouw filter lijkt mij voldoende voor maximaal 6000 liter afhankelijk van de visbezetting.

J e zou de pomp boven wateroppervlakte opgesteld hebben. Hoe heb je dat gedaan? De Aquamax pomp is immers geen zelfaanzuigende pomp.

Gunther

Lid
Antwoord: 13
Topic starter

Dag Gunther,

De pomp bevindt zich op een diepte van 1 meter, die stuwt het water naar een biotec 10 - filter die 40 cm (hoogste deel filter) boven het wateroppervlak staat.

Antwoord: 1

Beste Dirk,

Probeer eens met perenhout om je vijverwater helder te krijgen. Mijn vijver (20.000 liter) is al een jaar lang helder terwijl hij voor die tijd ook troebel was. Een bioloog adviseerde me om er (liefst vers) perenhout in te leggen. Ik heb zes stammetjes in mijn vijver gelegd, en na vier weken was de vijver helder als glas. En is dat nog steeds. Mede dankzij de hulp van de planten en een eenvoudig filtersysteem, maar vooral dankzij het perenhout.

groeten Harold