Forum

waterkler veranderi...
 

waterkler verandering

Lid
Antwoord: 4
Topic starter

Help,
Mijn vijverwater 2 M3 verkleurt van kraakhelder naar geel/bruin (een beetje een roest kleur).
Ik heb gewoon leidingwater gebruikt.
De planten doen het geweldig en aan de vissen merk ik niks.
Ik gebruik geen filter of pomp (natuurvijver).
Er liggen keien onder de waterspiegel maar zelf denk ik neit dat het daar vandaan komt.
Wie weet wat er aan de hand is of wat ik er aan kan doen



Lid
Antwoord: 569

hallo,

wat zijn de waterwaardes?
heb je misschien het water er hard laten inlopen,zodat bodemvuil opgewareld is.

groetjes



Lid
Antwoord: 4
Topic starter

Waterwaardes zijn ph7 - gh 6 - kh 5.
van bodemvuil kan geen sprake zijn alle planten staan in manden en het tuin niveau is 2 tot 3 cm lager als de rand van de vijver zodat inspoelen door regen wordt voorkomen.
De vijver is nu een maand oud en de manden met planten zijn geplaats tijden het vullen,
eerst het diepste niveau en later het 40 tot 0 niveau



Lid
Antwoord: 1160

En in wat zit er in die manden waar uw planten in staan, als daar vijveraarde met turf ofzo intzit kan dat de oorzaak zijn.

GEEN vijveraarde gebruiken maar enkel substraat!



Lid
Antwoord: 4
Topic starter

ik heb vijveraarde gebruikt, deze heb ik gemengd in de verhouding 50% aarde 50% zand om de voedingswaarde te verminderen.
De waterlelie staat in een mengsel van kleikorrels, zand en fijn grind.
De vijver is ingericht volgens de Ada hofman methode.



Lid
Antwoord: 1160

als de bliksem die vijveraarde er uit en vervangen door substraat. Op deze manier betekenen de planten op geen enkele manier een meerwaarde voor de kwaliteit van het vijverwater. Zo halen ze enkel voedingsstoffen uit de aarde en niet uit het water.

Volgens mij komt daar ook de bruine verkleuring van.



Lid
Antwoord: 4
Topic starter

ik ga aan de slag met je tip.
Is het mischien verstandig om de vijver leeg te pompen en op nieuw te beginnen maar dan met substraat in de manden



Lid
Antwoord: 1160

hangt er van af hoe lang de vijver al gevuld is?
Maar vermits je geen filter hebt kan het mij inziens weinig kwaad om ganse de vijver leeg te trekken en opnieuw te vullen.

het is maar 2m3 he dus ik zou da doen ja