The Pond Library

Vraag en Antwoord

water blijft groen

12 Berichten
7 Gebruikers
0 Reactions
4,144 Bekeken
dewitte
(@dewitte)
Lid
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Topic starter  

vijver nu een jaar oud met 3kamer filter en uv lamp 18w alles gedaan wat ik hier al heb gelezen.kan het zijn dat er te veel vis op zit denk rond de 50 zowel koi als goudvisjes en winden rond de 8500 L water.zie foto.

Bijgevoegde bestanden

Citeren
Roofingburner
(@roofingburner)
Lid
Deelgenomen: 21 jaar geleden

Geinig vijvertje, ben je dakdekker ofzo (gezien het materiaalgebruik)

BeantwoordenCiteren
BMWtje
(@bmwtje)
Lid

50 vissen in zo'n vijver lijkt me inderdaad wel wat veel. Zijn je water waardes in orde.
18W uv lamp is wat klein voor 8500 ltr. ik zou voor zo'n 30W kiezen. Bovendien is die lamp wat je nu hebt een jaar oud???? Lampen gaan meestal maar 1 seizoen mee kan dus zijn dat je een nieuwe lamp moet kopen.

Gr.

BMWtje

BeantwoordenCiteren
Pietje
(@pietje)
Lid
Deelgenomen: 20 jaar geleden

50 vissen waaronder koi is wel enorm veel idd op zo'n kleine vijver, maar het kan. Vermits een goede filtering en UV. Jouw UV van 18W is veel te weinig zeker met zulke visbezetting.

wat BMWtje zegt is juist de lamp moet ieder jaar vervangen worden, maar ik zou ineens gaan voor een TMC UV Pro 30 of met jouw visbezetting zelfs ineens een 55 deze kost amper 20€ meer.

BeantwoordenCiteren
Erik1978
(@erik1978)
Lid

Hoeveel Koi zit er precies in? En welke grotes? Hoeveel water wordt er ververst?

Werkt je filter via een bodemdrain?

Als er maar een paar koi inzitten, en heel veel goudvisjes is 50 inderdaad geen probleem. Maar je moet wel even de verhouding weten. Ik persoonlijk zou er niet meer als 9 (koi) inzetten.

BeantwoordenCiteren
Diesel
(@diesel)
Lid

En waar filter je over. Heb je ook een soort van schuim in je filter zitten. De uv zal de alg samen klonteren ,maar als je niets hebt om dit op te vangen zal het weer gewoon in je vijver terecht komen.

BeantwoordenCiteren
dewitte
(@dewitte)
Lid
Topic starter  

ik filter over kamer1 met borstels nr2 japanse mat nr3 lava.filter pomp gevoed .heb een 8 tal koi's 1 van 70 cm en de rest tussen de 25en 50 cm.ververs mijn water om de 2 weken een 15 cm van boord gemeten.uv lamp is 1maand oud.maar zal eerst wat vis eruit doen dan uv55 er opzetten .

toch al bedankt

BeantwoordenCiteren
Pietje
(@pietje)
Lid

als je er een uv 55 opzet hoeft er geen vis uit hoor

BeantwoordenCiteren
dewitte
(@dewitte)
Lid
Topic starter  

heb vandaag TMC UV Pro 55 op gezet nu maar afwachten.water laten na zien dit was ook ok.ik laat nog iets weten als hij klaar staat.heb nu wel een uv lamp van 18w te koop 1jaar oud lamp zelf 2maand.

bedankt

BeantwoordenCiteren
ldp
 ldp
(@ldp)
Lid
Deelgenomen: 22 jaar geleden

Sorry, veel te veel vis op zo'n oppervlakte. Als je idd een jumbo hebt van 70 cm dan kan hij zich met moeite draaien. Niet verantwoord.
Je mag er nog 2xUV 55W opzetten, dit veranderd alleen de helderheid van water. Maar helder water is niet altijd gezond water. Integendeel.

Volgend aandachtspunt, ik schat je vijver maximum 5 à 10m2 groot. Al eens gezocht hoeveel zuurstof een visbezetting van 50 vissen waaronder 8 koi verbruikt? Interessant artikel is koiwijzer 2004-1 blz 46.

Dus ik zou drastisch m'n visbestand insnoeien. Ofwel overgaan tot een echt performant voor + biofilter. En vijver grondig beluchten.

DUS met een UVlamp er op te zetten los je het niet op. Je verandert alleen het uitzicht van het water, wat leuk is voor jou, maar niet voor de vissen. 😮

mvg,

Lieven.

BeantwoordenCiteren
dewitte
(@dewitte)
Lid
Topic starter  

vijver is grondig belucht zelf de filter ook.maar ja kleine visjes worden groot he maar eenmaal het water helder. zie ik ze weer en kan ik een deel vangen en iemand met blij maken.

Bijgevoegde bestanden

BeantwoordenCiteren
ldp
 ldp
(@ldp)
Lid
Deelgenomen: 22 jaar geleden

prima 🙂

mvg,

lieven

BeantwoordenCiteren

The Pond Library

Als tuinliefhebber is een waterpartij zoals een vijver of waterornament essentieel om je tuin echt compleet te maken. Een vijver wordt pas echt tot leven gebracht met waterplanten, vijvervissen en waterdieren. En voor liefhebbers van prachtig gekleurde gekleurde koi, staan bekend als koi keepers.

Op de "Nieuw hier? Start hier!" pagina vind je een volledig overzicht van de meest interessante en populaire artikelen op de website.

De Vijvers en Koi Kennisbank bevat uitgebreide achtergrondinformatie over alle aspecten van de tuinvijver en de koi-hobby. Hier vind je basiskennis en uitleg over alle begrippen.