The Pond Library

Vraag en Antwoord

Wat te doen?

Lid
Topic starter

Mijn koi-vijver is ongeveer 2 weken oud, inhoud is 6000-7000 litereen paar zuurstofplanten in een afgeschermd gedeelte, iets lucht op het water en een drukfilter met ingebouwde uv-lamp staat er ook op. Mijn water is op dit moment groen dus heb ik het water laten testen. Ph=8 Gh=7 Kh=4
Welke waarden moet ik nu veranderen, en hoe?
B.V.D.
Martin

mic
Lid

Hallo ,

Ik zou gewoon wat afwachten . De vijver is nog maar twee weken oud . Het water moet nog in biologisch evenwicht komen , de bacterien moeten zich nog vestigen in het filter en de uv-lamp zal het water wel helderder maken . Ook de planten hebben tijd nog om 'aan' te schieten .
Geduld is een schone deugd ...

mvg
Mic

Originally posted by martinwill
Mijn koi-vijver is ongeveer 2 weken oud, inhoud is 6000-7000 litereen paar zuurstofplanten in een afgeschermd gedeelte, iets lucht op het water en een drukfilter met ingebouwde uv-lamp staat er ook op. Mijn water is op dit moment groen dus heb ik het water laten testen. Ph=8 Gh=7 Kh=4
Welke waarden moet ik nu veranderen, en hoe?
B.V.D.
Martin

Hoi Martin,

je kunt bacterien toevoegen om een versneld biologisch evenwicht te creeren.
Dan de GH waarde, deze zal niet vanzelf veranderen en deze zul je moeten verhogen, dat geld ook voor KH (GH tussen 8 en 14)
De KH is zuurbindend, dat wil zeggen KH lager als 6 dan krijg je PH schommelingen, breng deze waarde naar 8.

als je vissen gaat toevoegen meet dan ook Nitraat, zorg ervoor dat deze altijd laag blijft.

als je nog vragen hebt [email]ehrsbe@home.nl[/email]

The Pond Library

Als tuinliefhebber is een waterpartij zoals een vijver of waterornament essentieel om je tuin echt compleet te maken. Een vijver wordt pas echt tot leven gebracht met waterplanten, vijvervissen en waterdieren. En voor liefhebbers van prachtig gekleurde gekleurde koi, staan bekend als koi keepers.

Op de "Nieuw hier? Start hier!" pagina vind je een volledig overzicht van de meest interessante en populaire artikelen op de website.

De Vijvers en Koi Kennisbank bevat uitgebreide achtergrondinformatie over alle aspecten van de tuinvijver en de koi-hobby. Hier vind je basiskennis en uitleg over alle begrippen.