hallo ,
-hoe weet ik of het vijverwater geschikt is om met koi's te beginnen,het is zeer helder
-moet er af en toe produkt in het water
-moet het water soms ververst worden
-hoeveel koi's van ongeveer 15 cm mogen er in 7000 liter
-onze waterlelie bloeide reeds met 1 bloem dit jaar, maar nu niet meer ,nochthans komen er nieuwe naar boven
Hallo ,
Helder water is geen garantie voor 'goed' water . Je kunt in vijvercentra testsets kopen waarmee je eenvoudig je water kan testen . Je kan ook gewoon eens waterstaaltje meenemen en ginder laten testen . De meeste centra doen dit wel gratis voor je .
Produkt in het water is alleen maar nodig als de waterwaardes niet goed zijn . Dan kun je die wat bijsturen . Ikzelf ben voorstander van natuurlijk evenwicht en vermijd zoveel mogelijk produkten in mijn vijver .
Als je koi gaat houden kun je best wel af en toe 10 tot 20 % van je water verversen , hoewel mits een goede filtratie acht ik dit persoonlijk niet zo nodig .
Hoeveel koi van 15 cm mogen er in 7000 liter water ? sja ... vergeet niet dat die beesjes in korte tijd veel kunnen groeien en 70 cm lang kunnen worden . Dan is de rekening wel snel gemaakt denk ik .
Waterlelie , weet ik uit ervaring ,is zo'n plant waar je veel geduld mee moet hebben . Dat is trouwens voor alles zo in het vijvergebeuren .
Koi houden is een zeer boeiende hobby , maar laat je in elk geval goed informeren eer je begint . De meesten beginnen klein en gaan steeds groter wegens onderschatting van de hobby . Ikzelf ben daar ook bij gerekend .
Ben het grotendeels met de vorige schrijver eens maar vind dat je wél degelijk tenminste 10% water per week moet verversen. Heb je veel planten en weinig vissen dan kan het wel wat minder.
is het nodig om water te verversen indien alle waterwaardes goed zijn?
Ik heb een plantenvijver met een paar vissen en een koivijver die aan elkaar zijn gelinkt er staat een oase filter op en een uv lamp.
Stefan R wrote: is het nodig om water te verversen indien alle waterwaardes goed zijn? ...
Het ligt eraan wat jij bedoelt met "waterwaardes zijn goed"?
Goede waterwaardes zijn meer dan enkel Ph, KH, GH, NO2, NO3. Vandaar dat ik je ook aanraadt om op regelmatige basis een deel van je vijverwater te verversen.