The Pond Library

Vraag en Antwoord

Troebel water

Lid
Topic starter

Advies gevraagd,
onze vijfer ( 6 x 3 en ongeveer 1 meter diep, ) is niet helder te krijgen, en blijft troebel.
daarnaast hebben we last van een bruine stoflaag op de bodem en verhogingen van de vijver. zelfs de planten zitten onder deze stof laag.
Filteren werkt niet echt, wie weet raad.

Lid

Hoi,

Ik had hetzelfde probleem. Puur bij toeval kwam ik op het idee om de aangrenzende sloot, achter onze tuin, als waterbron te gebruiken.

Die sloot (bleek achteraf) barstensvol met de juiste bacterien te zitten en sindsdien het ik een glasheldere vijver.

Is er een soortgelijk iets in de buurt, probeer het.

Groet,

Fred

Lid

Hallo,

Ik ben zeker dat je met een goede filter het water helder krijgt hoor maar het vuil/slib in de vijver zal voor een blijvende troebelheid zorgen als de vissen daar in woelen. Je pakt dus best dit slib aan met gepaste produkten (vijverstofzuiger/sludgebusters/biooxidator..ea) De planten probeer je met een tuinslang vrij van stof te "blazen" onder water. Controleer de waterwaarden en hou die op peil. De filter kies je afhankelijk van het type vijver dat je hebt.
voor specifiekere oplossingen geef je best wat meer gegevens.

vriendelijke groeten, timpie

bdg
Lid

Hoy,

Ik had hetzelfde probleem met mijn vijver,
Ik heb mij een goede meerkamerfilter gekocht met een zware UV lamp erbij(goede investering) en na 3weken....kristalhelder water.

groeten bdg,véél succes.

PS:wel heb ik mijn filter dagelijks moeten reinigen,kleine moeite.

The Pond Library

Als tuinliefhebber is een waterpartij zoals een vijver of waterornament essentieel om je tuin echt compleet te maken. Een vijver wordt pas echt tot leven gebracht met waterplanten, vijvervissen en waterdieren. En voor liefhebbers van prachtig gekleurde gekleurde koi, staan bekend als koi keepers.

Op de "Nieuw hier? Start hier!" pagina vind je een volledig overzicht van de meest interessante en populaire artikelen op de website.

De Vijvers en Koi Kennisbank bevat uitgebreide achtergrondinformatie over alle aspecten van de tuinvijver en de koi-hobby. Hier vind je basiskennis en uitleg over alle begrippen.