Hallo mensen, ik heb een probleeempje met mijn water
Ik krijg mijn vijver niet kraakhelder als ik er een glas water uithaal dan lijkt het wel vrij helder mijn waterwaardes zijn ook in orde heb ik laten testen bij 2 winkels en was identiek PH 7,2 Gh 11 Kh 12
Verder heb ik een vijver van +- 4500 liter met een klein filtertje met 5 watt uvc lamp op de filter staat een pomp van 3000L per uur(dat brengt ie ook daadwerkelijk op)
in mijn filter heb ik een 4 tal matten van grog naar fijn en filter watten en onderin plastic buisjes
De planten en vis doen het goed en ook voldoende zuurstof planten aanwezig
Alleen misschien te veel vis??? 12 goudwinners 1 zonnebaars 6 eurokoi en een 12 tal goudvisjes alles is visjes zijn +- 15 cm lang
Ik heb al een keer 75% van het water ververst maar wordt iets beter maar nog niet het gewenste resultaat
Kan het zijn dat ik teveel pomp??? dat het kleine vuil bv niet kan zakken
Wie heeft er tips of advies voor mij
Hallo Henry,
ik denk ook te veel vis en zeker met koi´s er bij,
ook je vilter lijkt me niet voldoende voor een vijvermet koi´s er in
zitten je planten in vijver aarde of in substraat?
als je planten in vijver aarde zitten en je heb koi in je vijver dan woelen die zo door je planten heen dat ze de vijver aarde door je vijver heen laat lopen en dan krijg je vanzelf troebel water.
groeten Jan
Hallo jan
Mijn planten staan in aarde afgedekt met een laag grind
Let wel, het euro koi weet nie of dat wat uitmaakt en het zijn er bij nader inzien geen 6 maar 3 die andere 3 zijn sarasa.
En ik lees hier dat het sommigen toch lukt om met zelfde middelen als mij en visbezetting toch kraakhelder water hebben
Bedankt voor je advies jan dan moet ik maar een paar kois op de barbeqeu gooien vanavond
hallo Henry,
mijn voorstel aan jouw is toch in eerste instantie je vijveraarde te vervangen voor vijversubstraat. hier groeien je planten ook goed in.
probeer vervolgens eens een nylon kous op je vilter aan te sluiten dat wil ook nogal eens helpen
groeten Jan.
Ok jan dat kan ik wel doen maar is wel een hele klus en die nylonkous zit er al op
en er komt nog wel iets uit maar dat zijn hele kleine deeltjes
Het water wat uit het filter komt is zo op het oog wel helder
Verder zat ik zelf te denken aan zo"n japanse mat in mijn filter of moet ik daar geen wonderen van verwachten??
En jan dat substraat doe je een mandje helemaal vol daarmee en dan de plant erin en al het zand er dan afspoelen van de bestaande plantjes neem ik aan
Hallo Henry,
inderdaad al het vijveraarde er afspoelen.
met japanse matten ben ik niet op de hoogte. maar volgens mij is de functie van zo´n mat dat er meer bacterien zich kunnen hechten dan andersoort matten. maar dat kan beter door iemand met verstand ervan aan je verteld worden. ik heb n.l. een ander filtersysteem(beadfilter met trickelfilter)
groeten Jan.
Ok jan bedankt voor je advies ik kijk het nog even een paar dagen aan met de pantykous eraan en bij geen verandering zal ik mijn aarde vervangen door substraat
Groeten henry
Hallo troebele water wordt al beter ik heb mijn 5 watt uv lamp vervangen door een 9 watt exemplaar waarschijnlijk toch nog alg deeltjes in het water
hoi,
ja zoals eerder te lezen is, is je pompt te klein hoor,moet zeker het dubbele zijn, de de uv lamp mag ook meer zijn, en dan nog gezwegen over het aantal vissen, 1 vis op 1000l is voldoende, vissen groeien ook.
succes
Hoi de hoeveel heid die rond gepomp wordt zou voldoende moeten zijn 3000 liter per uur op een inhoud van 5000 liter lijkt me genoeg
1 keer in de 2 uur volledige inhoud rondpompen wordt hier als vuistregel genoemd
En 1 vis per 1000 liter vind ik persoonlijk erg weinig zou neerkomen voor mij op 5 vissen
Maar het gaat de goede kant op vijver wordt steeds helderder heb nu ongeveer +- 60 cm dieptezicht in het water
En mijn uv lamp moet toch voldoende zijn?? 9 watt voor +- 5000 liter water
ik zou eventueel nog een lamp van 11 watt er in kunnen doen
Een pomp van 3000l is voldoende zwaar voor een vijver van 5000l. Ik heb en vijver van 20.000l en gebruik een pomp van 7500l. Wat echter van meer belang is, is een uv-lamp van minimum 2 watt per duizend liter water. In uw geval zou een 11watt dus geen luxe zijn. Op mijn vijver zit een uv-lamp van 55watt. Ik heb er ook een panty in hangen en heb perfect helder water. Er zitten 8 grote koi, 3 windes en zeker meer dan 50 goudvissen en sarasa's in. Dus ruim meer dan 1 vis per 1000l water.
Bedankt voor alle reakties
De pomp blijkt inderdaad voldoende te zijn en ook de uv lamp van 9 watt werkt prima want ik zie dat elke dag de vijver beter wordt de bodem is in zicht
Dus conclusie de oorzaak van mijn probleem was de uv lamp van 5 watt na vervanging door een lamp van 9 watt wordt het water steeds helderder en ik vind mooi
Kan volgend jaar als de lamp vervangen moet worden alsnog wel een 11 watt lamp erin doen
Groeten Henry