Ik heb een natuurvijver (6000 l, ong. 10 vissen, veel planten) en een beekloop (gemetselde natuursteen, 4 m hoog, 10 m lang), die met een gering verval in de vijver uitmondt.
Vijver is prima, helder water, etc. Beekloop ook. Edoch: als de beek 'aan staat' ontstaan er altijd schuimkoppen in de vijver. Ze ontstaan waar de beek in de vijver uitmondt en verspreiden zich vervolgens over de gehele vijver. Als de beek 'uit gaat' is de schuim na een dag of zoiets weer verdwenen.
Hoe kan dit en wat is er aan te doen?
dat is eiwit.
je kunt er óf een eiwitafschuimer tussen zetten óf wat minder eten geven ( ik heb er weinig last van, als iemand anders een ander idee heeft, correct me if i'm wrong )
Schuim betekend normaal inderdaad een te veel aan eiwitten in het water wat vaak van voer af komt. Deze eiwitten worden 'opgeklopt' door de uitlaat van een filter of waterval en zo ontstaat er een schuimlaag. Hoe vaak en hoe veel voer je? Je kan bij deze temperatuur het best 4 á 5 keer een beetje voeren dan in 1 keer heel veel, blijf niet voeren als de vissen blijven bedelen, volgens het natuurlijke instinct zijn vissen altijd op zoek naar voedsel, en zullen ze nooit stoppen met eten. Ik voer hier nu ongeveer 5x per dag wat mijn vissen in 3 minuten op kunnen. En heb geen last van schuim op het water.
Succes ermee!
Grtz.
water verversen 10% van je vijver 1x per week totdat het weg is
Beste mensen,
Dank voor de reacties. Eénduidig in dat het 'opgeklopt eiwit' is. Redelijk overtuigend in hoe het ontstaat. So far so good.
Toch blijven er een aantal vragen:
1. Gesuggereerd wordt dat het met teveel voer te maken zou hebben. Dat kan niet. Het is een natuurlijk vijver en ik voer de vissen niet. Wat kan dan de oorzaak zijn?
2. Mijn intuitie zegt soms dat het ook te maken kan hebben met het feit dat de beekloop door metselspecie loopt. Zijn dara meer ervaringen mee?
3. Wat te doen als het niet kan ontstaan door teveel voeren?
Vriendelijke groeten,
Hennie Kenkhuis.