Kan mij iemand vertellen hoe het komt dat ik schuim op mijn water heb ?
Mijn waarden van het water zijn allemaal goed uitgezonderd de KH (5)
en ik heb geen eiwitten in mijn water. Er si me al gezegd dat dit lentebloei is, maar dit is nu al 5 weken bezig . Is dit nog normaal?
Groetjes
Hoi Maggy,
hoe weet je zo zeker dat je geen eiwitten in je vijverwater hebt? Schuim komt vaak voor en is over het algemeen het gevolg van het geven van visvoedsel. Het kan betekenen dat er teveel wordt gevoerd óf dat niet alle eiwitten voldoende worden afgebroken door de bacteriën...
En lentebloei? waarvan volgens die mensen? Ben bang dat dat een fabeltje is, aangezien ik geen alg ken die wit gekleurd is...
laat het ons weten, veel succes verder
Groetjes
Nog ff wat vergeten:
schuim is in principe ook nietr gevaarlijk, maar het is wel een indicatie voor een overschot aan afval/voedingsstoffen. Heb je de nitriet en ammonium/ammoniak waarden al gemeten?
Dennis
Het nitriet gehalte is ook nageken, en dat blijkt in orde.
Ik voer mijn vissen nog maar 3 weken en ze eten alles altijd op.
Ik heb al gedacht dat het misschien te maken zou kunnen hebben met mijn waterval maar ik ben er niet zeker van.
Hoi Maggy,
als je net zoveel voert als ze binnen 2 minuten op hebben is dat prima. Toch kan er dan sprake zijn van een overschot. Niet dat je dan teveel voert voor het aantal vissen, maar misschien wel dat er teveel eiwitten zijn t.o.v. de filtercapaciteit. Vergroot de filtercapaciteit dus of plant wat meer planten aan. Er zijn ook speciale eiwitafschuimers in de handel.
Dat je waterval ermee te maken zou hebben kan goed kloppen. Vergelijk het met zeep, bewegend water veroorzaakt de schuimbellen.
water verversen wil ook nog wel eens helpen. 🙂
Dennis
bedankt voor de tips.
Groetjes, Maggy
Originally posted by Maggy
Ik voer mijn vissen nog maar 3 weken en ze eten alles altijd op.
Ik heb al gedacht dat het misschien te maken zou kunnen hebben met mijn waterval maar ik ben er niet zeker van.
Je kunt ook teveel voeren hoewel de vissen alles opeten. Komt er aan de achterkant gewoon weer uit.
Bestaat er geen (natuurlijk) product om het schuimen te voorkomen.
Heb er ook last van (door waterval) en het verspreid zich over de hele
vijver dus afscheppen is geen optie.
Gebruik een eiwit afschuimer. Enige wat je toevoegt aan het water is lucht en dat is erg natuurlijk 😉
een eiwit afschuimer...?
kan iemand me zeggen wat het is ,hoe het werkt,wat het kost ...
en hoe je het moet bouwen ...want heb echt geen zin in grote
verbouwingen ...wil genieten ,niet werken o:)
Artikel met uitleg:
https://www.pondlibrary.com/ned/artikels/artikeltekst.htm?article_id=5&cat_id=8
Artikel op welke wijze je zelf een kunt bouwen:
https://www.pondlibrary.com/ned/artikels/artikeltekst.htm?article_id=6&cat_id=8
Dit schuim is vooral 's morgens te zien. Betekent te veel eiwit. Ofwel iets minder voeren of je voer iets lichter te maken. Hoe weet je of je te veel voert, het eten te zwaar is of niet volledig verteerd ??? Als je ziet dat de uitwerpselen drijven en niet zinken.