Forum

schuim om wateroppe...
 

schuim om wateroppervlak

Lid
Antwoord: 40
Topic starter

Hallo,

Ik zit met wat wit schuim op mijn wateroppervlak, ik weet dat dit eiwit is ofzo, maar wat kan ik daar aan doen? moet ik water verversen? zijn mijn bacteriën in mijn filter nog niet goed, ik gebruik filterbacteriën van BIOTOOL
hopend op een reactie alvast bedankt!



Lid
Antwoord: 288

Schuim is inderdaad door de eiwitten die nu niet worden afgebroken door het filter. Dit kan zijn doordat het filter is dichtgeslibt, het filter niet groot genoeg is, ofwel dat de bacteriën niet goed hun werk doen de nitrificerende.
Water hoef je niet te verversen.
Ik neem aan dat je pas de vijver klaar hebt en er bacteriën in hebt gedaan dan zal het nog wel effe duren voordat alles goed begint te werken.
Even geduld hebben het schuim gaat vanzelf wel weg.



Lid
Antwoord: 48

Kan ook nog komen door teveel voeren heb ik ook gehad

succes



Lid
Antwoord: 40
Topic starter

Bedankt voor je reactie, ik voer mijn vissen 3xper dag met ongeveer hoeveelheid v.e. klein handje. Ik voer mijn vissen volgens temperatuur buiten. Is dit teveel of deed jij hetzelfde?



Lid
Antwoord: 288

Beter drie keer als het om koi's gaat en dan net genoeg dat niets blijft liggen.
En daar zal het niet direkt aan liggen aan het voeren dan moet je al emmers naar het water inkappen om het water te verzadigen aan een overschot van eiwitten.



Lid
Antwoord: 24

Misschien heb je een fontein staan? Die kunnen voor wat schuim zorgen.
Ik heb in m'n koivijver 3 schuimbronnen staan. Daar komt nogal schuim van, wat normaal is. Ze geven tevens wat meer zuurstof aan het water, wat vooral in de zomer handig is (en mooi tegelijk).
Wel laat ik de fontein niet 24/24 draaien 😉



Lid
Antwoord: 40
Topic starter

De persoon waar ik mijn vissen gekocht heb, zegt als ik schuim heb dat ik water moet verversen?dat het nitraat is klopt dit?



Lid
Antwoord: 81

Zoals MINI FREAK al had gezegd.

Citaat:

Schuim is inderdaad door de eiwitten die nu niet worden afgebroken door het filter. Dit kan zijn doordat het filter is dichtgeslibt, het filter niet groot genoeg is, ofwel dat de bacteriën niet goed hun werk doen de nitrificerende.
Water hoef je niet te verversen.
Ik neem aan dat je pas de vijver klaar hebt en er bacteriën in hebt gedaan dan zal het nog wel effe duren voordat alles goed begint te werken.
Even geduld hebben het schuim gaat vanzelf wel weg.



Lid
Antwoord: 211

vijverforum wrote: Hallo,

Ik zit met wat wit schuim op mijn wateroppervlak, ik weet dat dit eiwit is ofzo, maar wat kan ik daar aan doen? moet ik water verversen? zijn mijn bacteriën in mijn filter nog niet goed, ik gebruik filterbacteriën van BIOTOOL
hopend op een reactie alvast bedankt!

Ik weet niet of je de vijver direkt belucht ....zo ja..... dan zou je ook kunnen proberen om alleen maar te beluchten in het filter.
Dan heb je alleen maar schuim in je filter en niet op de vijver.

groetjes bert



Lid
Antwoord: 288

Nitraat is het laatste in de stikstofkringloop via organisme en organische bestanddelen zoals ammoniak en nitriet wordt het uiteindelijk nitraat. Nitraat is een goede voedingsstof die door planten en algen wordt opgenomen.

Als een vijver voorzien is van water planten cq plantenfilter en men zeker een goed werkend biotoop heeft dan zal de waarde van het nitraatgehalte minder dan 10 mg/l bijna of niet aantoonbaar zijn.
Nitraat kan toch aanwezig zijn in hogere waarden en kan gevaarlijk zijn als er een zuurstof gebrek in het water aanwezig is en opnieuw tot nitriet reageren.

Wil je dus niet zomaar wat water gaan verversen of iets gaan toe dienen dan zul je een aantal tests moeten uitvoeren o.a nitriet (NO2,) Nitraat (NO3) enz, enz
En het schuim wil echt niet zeggen of aantonen dat je nitriet of nitraatwaarden te hoog zijn. Ik heb zelf een aantal weken geleden een hogere nitriet piek gehad iets meer dan de toegelaten waarden 0,3 mg/l en mijn water schuimde totaal niet.

Ik neem aan dat je pas de vijver klaar hebt en er bacteriën in hebt gedaan dan zal het nog wel effe duren voordat alles goed begint te werken.



Lid
Antwoord: 48

vijverforum wrote: Bedankt voor je reactie, ik voer mijn vissen 3xper dag met ongeveer hoeveelheid v.e. klein handje. Ik voer mijn vissen volgens temperatuur buiten. Is dit teveel of deed jij hetzelfde?

Ik doe dit nu 2 keer per dag (deed ook 3 keer per dag)weet niet wat je visbezetting is

De mijne is 10 goudwindes 2 zilverwindes 1 zonnebaars 3 koi 3 sarasa 2 shubinkin 15 goudvissen vijverinhoud -+ 5000 liter 9 watt uv lamp en klein biologisch filter en kraakhelder water oja en nog 3 kikkers



Lid
Antwoord: 19

Ik heb hetzelfde (probleem)
ik heb een vijver van 4 bij 2 en de bezetting er in is 6 koi's van ongeveer 30-40 cm en 1 kikker :).
ben me deze vraag naar het tuincentrum en koispecialist geweest en die heeft mij als advies gegeven de vijver voor de helft leeg te laten lopen en heel rustig weer bij vullen (ook omdat mijn water groen was) dit heb ik gedaan en het schuim op de vijver is aanzienlijk minder geworden:)