Op de intro las ik als tip, dat als de pomp/filter aanstaat en er schuim verschijnt, dat dit veroorzaakt wordt door een teveel aan eiwit. Nu doet zich dat fenomeen zich bij mij inderdaad voor en een reden om de pomp niet aan te zetten, wat eigenlijk wel jammer is.
Maar waar komt dat teveel aan eiwit dan vandaan ???
Meestal van te veel voederen.
Jef, ik heb nu bijna twee jaar vissen in mijn vijver en ik heb zo nog nooit gevoederd !
Ik heb pas ergens gelezen dat schuim op het water ook kan komen van een verhoogde zuurstofconcentratie, dit zou na enkele weken dan stilaan minderen.
Frederik,
Schuim is juist een reden om uw pomp en filter NIET af te zetten. Eiwitten komen niet uitsluitend uit de voeding. Eiwit komt voor in alle levende materie in de natuur. Schuim op het water bekent meestal dat de filter niet echt goed werkt. Tijd om bacteriën toe te voegen en om de waterkwaliteit te controleren.
Henri bedankt voor je antwoordt. Ik heb al zitten denken aan een filter voor mijn siervijver (vooral tegen het zweefvuil). Maar ik kom niet uit het oerwoud heen van adviezen, merken, enz. Er staat nu gewoon een pompje in - zonder filter - enkel voor het kabbelend water geluid. De waarden van de vijver zijn goed en het water is kraakhelder, wat valt er dan nog meer te kontroleren?
Enkele vragen:
Inhoud van de vijver?
Debiet van de pomp?
Wat bedoel je met "goede waarden"?
Een woordje advies:
Een filter is een noodzaak. Het type, model en de capaciteit hangen af van de inhoud van de vijver en van wat er in die vijver leeft (of in de toekomst zal leven). Een filter dient hoofdzakelijk om het water biologisch te zuiveren en niet om het zweefvuil uit het water te halen. Een vortex of de borstelkamer zorgen daarvoor.
Beluchting is een tweede noodzaak (eerste noodzaak als er geen filter is. Die zorgt voor voldoende zuurstof, goede menging van het water en hulp bij pH controle.
Planten zijn noodzakelijk om voedingstoffen uit het water te verwijderen zodat zij niet beschikbaar zijn voor algen. Maak een plantenfilter of plaats planten in de vijver (drijvend of in bakken) of zelfs in de filterkamers, maar gebruik planten en zeker niet te veel onderwater planten.
En vergeet niet uw wekelijkse dosis bacteriën toe te voegen aan de vijver, ZEKER als je geen filter gebruikt.
Henri mijn vijver bevat ruim 2100 liter water (3x7x0.90) en zuurstofplanten zijn ruim aanwezig. Hoofdzakelijk fonteinkruid en Aarvederkruit en Lidsteng plus een paar waterlelies. Als oeverplanten een aantal lisdoddes en dat is het.
vijverwaarden
PH: 7
DH: 10
Carbonaat: 8
Geen sporen van nitraat/nitriet
Mooie foto en de waarden zijn inderdaad goed. Planten heb je blijkbaar genoeg. Ik veronderstel dat het niet gaat om een "koivijver". Ik denk dat een goede luchtpomp met een debiet van 10 tot 20 liter/minuut en een of twee luchtstenen van goede kwaliteit (geen goedkope spullen!) met regelmatige toevoeging van bacteriën voorlopig voldoende zullen zijn. Een filter is naturlijk een goed idee. Koop dan een eenvoudig systeem met een pomp van 750 of 1000 liter per uur. Ga kijken bij meerdere dealers. Contacteer mij rechtstreeks als je hulp nodig hebt.
Succes.
Die berg lavastenen die je ziet, daar staat de pomp direkt onder (zonder filter) en als ik m aanzet druppelt het water dus door die lavastenen terug in de vijver. Dat zou toch voldoende zuurstofverrijking teweeg moeten brengen. Snap nog steeds niet waarom je bacterien aan het water zou toevoegen ???? Als schuim bestrijders ?
Ik zie mevr. Ada Hofman nog niet met een gietertje al haar vijvers op haar vijverkomplex van bacterien voorzien.
Leg dat nog eens uit als je wilt.
Nee het is beslist geen koi-vijver. Enkel een 4 tal goudwindes, zilverwindes, blauwwindes en een paar shubunkins
Zuurstof zul je wel genoeg hebben, maar de vraag is of de bodem van de vijver ook zuurstof krijgt.
Bacteriën zuiveren het water. Schuim betekent dat er veel eiwitten (organische stoffen) in het water zijn, dus onvoldoende waterzuivering. Organische stoffen werken nitrificatie tegen (afbraak van ommonium en nitriet) Eerste en makkelijkste remedie is toevoeging van de juiste bacteriën. Zelfs als je een filter gebruikt is het aangewezen om geregeld een dosis bacteriën in het systeem te gieten als preventie tegen problemen met de waterkaliteit.
Waar haal ik deze bacterien vandaan ? Heb je een adres voor mij in de omgeving Tiel (Gelderland).
In het ' filter en techniek' forum vindt je bacterieën en middeltjes voor de vijver allemaal rommel en nu wil je ze toch kopen ? leg me dat is uit frederik ...
Dat klopt WCdukkie, maar ik wil zo graag mijn waterpomp aanzetten zodat het water lekker over de lavakeien klettert (hoor graag dat kabellende watergeluid), probleem is dat er dan veel schuim op het water komt. Ik ben ook tegen al dat gerommel met middelen in siervijvers. Maar een vijver is geen open-waterplas. Dus of ik zet gewoon die pomp niet aan en dus geen schuim, of ik zet de pomp aan en zoek dan iets wat de schuimvorming tegengaat. Daarnaast heb ik nog niet de indruk gekregen dat Henri rommel verkoopt, die indruk krijg ik wel in een gemiddeld tuincentra met al de schappen Velda prut.
Nog even dit, ik heb de pomp gewoon los in de vijver staan (dus geen filter). Het water wordt omhooggebracht en keert weer terug in de vijver door een berg lavastenen, die min of meer als filter zou moeten dienen.
Ik heb ook geen filter op mijn pomp. Het water wordt gepompt naar een minivijver (+/- 1 m³) gevuld met substraat. Het water komt hier van onder in en stroomt via een waterval terug in de vijver. In de minivijver staat het vol met gele lis, een moerasplant die veel voedingsstoffen uit het water haalt. Niettegenstaande dat mijn vijver de hele dag in de zon ligt blijft hij op deze manier toch helder zonder waterverversen of toevoegingen aan het water. De vijver is +/- 8.000 liter en de vis die er op zit is;
8 goudwindes van +/- 30 à 35 cm
3 sarasa's + 8 jongen van vorig jaar
2 shubunkins
1 zonnebaars
1 koi van +/- 30 cm
Hé dat is een goed idee Jef ! Ik wilde er toch nog een vijver bijmaken. Dus als ik er een vijver bijmaak met een flinke lading subsstraat en lisdoddes (zonder vissen) en daarvandaan het oppervlakte laat terug stromen in de 'gewone' vijver heb ik een goed en relatief goedkoop filtersysteem?
Bij mij werkt het toch.
Kijk uit met lisdodde en andere rietsoorten, zij doorboren uw folie in de kortste tijd, daarom dat ik voor de gele lis heb gekozen.
Die neemt ook veel voeding uit het water en kan geen kwaad voor de folie.
de mannen zijn ook nog laat op.. 😀
een moerasfiltertje heet dat dan zo'n vijvertje. Ik en nog verschillende anderen filteren ook zo. Werkt perfect, je moet gewoon zorgen dat het water heel het substraat doorloopt. Heb jij soms last van wat draadalg Jef? Ik zie het bij me en hoor het meermaals dat dat soms wat draadalgen kan opleveren.
groetjes, Timpie
Ik heb inderdaad draadalg, alleen op de steen waar het water overkomt voor het in de vijver valt. Een probleem vind ik dat niet, elke week 5 minuutjes werk om het te verwijderen, trouwens, draadalg is een teken van gezond water.
In de vijver heb ik de laatste jaren zo goed als geen draadalg meer. In de minivijver zit gletsjersubstraat en dat ent ik elk voorjaar met vloeibare bacterien (1 keer per jaar)
Frederik, nog even dit over die lisdodde.
Je kunt die wel nemen, maar dan allèèn de dwerglisdodde (typha minima), de anderen verwoesten je folie.
Originally posted by Frederik
Nog even dit, ik heb de pomp gewoon los in de vijver staan (dus geen filter). Het water wordt omhooggebracht en keert weer terug in de vijver door een berg lavastenen, die min of meer als filter zou moeten dienen.
![]()
Hoi Frederik,
Je hebt een kleine vijver, en als je je beperkt tot de vissen die je nu hebt, niet of zeer weinig voert en voldoende planten in je vijver hebt, dan kan je prima zonder filter en zonder bacteriëntoevoeging, die laatste groeien gratis in je vijver.
Dat die bacteriën voor een betere zuurstofgehalte op de bodem zouden verzorgen, kan ik niet verzinnen.
De nitrificerende bacteriën GEBRUIKEN zuurstof om ammonium en nitriet te oxideren naar respectievelijk nitriet en nitraat.????
Je gebruikt een stapel lavastenen als een soort filter. Dat is bijna in de roos. Als je het oppervlak van die stapel nog wat groter kan maken door er kleinere stenen tussen en op te frunniken, dan heb je bijna een trickle fountain, een filter dat ammonium en nitriet kan omzetten naar nitriet en nitraat en dat ook nog denitrificerend kan werken als je het een beetje schoon kunt houden. In Amerika wordt het al veel vaker toegepast, maar dan moet de pomp wel 24 uur aanstaan. Zet je hem uit dan gaat de bacteriecultuur naar de Philistijnen en moet je hem weer opnieuw opstarten. Zonder potjes natuurlijk want er zitten er nog genoeg overal in je vijver!!
Zet de pomp ook niet op de bodem, op het trickle-filter moeten zo weinig mogelijk vaste deeltjes komen!!!
http://www.livingjewels.com/DIY/tt/tt.htm
Groet, Arthur.
Jef ik schrijf altijd lisdodde maar ik bedoel inderdaad de gewone gele lis ! Dit is overigens zo wel een spannend topic, krijg opeens hele andere ideeen over filtering in plaats van vortexkamers en weet ik wat ik al niet voor bij zie komen hier, waar ik helemaal niets van begrijp. Draadalgen komen in iedere vijver voor in het voorjaar vooral, is niet iets waar ik me zorgen over maak. Mijn vijver is tot nu toe het hele jaar kraakhelder gebleven zelfs met deze temperaturen. Wat bedoelen jullie toch met vloeibare bacterien ?
Arthur de pomp staan amper 20 cm onder die lavastijnen. En was van oorsprong inderdaad bedoelt als trickle filter vanwege een te hoog ijzer/mangaan gehalte in mijn vijver (gevuld met grondwater 🙁 ) De lavasteinen liggen op een bedje van kleine lavasteinjes en de ruimten tussen die lavastenen heb ik opgevuld met ook kleine javasteentjes. Als ik je verhaal goed lees en ik zet die pomp gewoon 24 uur per dag aan dan ben ik op een gegeven moment vanzelf van het schuim verlost ?
Beste Arthur, waar blijf jij die links toch halen 😉
En Fré, vloeibare bacteriën zijn uiteraard bacterien aanwezig in een vloeibare suspentie.. 🙂
groeten, Timpie
Maar waar halen jullie dan die vloeibarebacterien vandaan ? Ik ben ze nog nooit tegengekomen.
Bacterien kun je in elke vijverwinkel kopen, vloeibaar of in poedervorm. Van de poeder heb ik al veel gelezen en gehoord dat het nep is. De laatste tijd wordt er ook veel gediscussieerd over bacterien in welke vorm dan ook, ze zouden vanzelf in het water komen, wat ik zeker geloof, maar toch voeg ik er elk voorjaar wat bij (baat het niet, schaad het niet)
Mijn waterval staat wel 24 op 24 uur aan, winter en zomer.
Nog nooit een probleem mee gehad. Het water heeft bij mij wel een tamelijk sterke stroom (pomp staat in de buurt van de waterval op zo'n 30 cm diepte) Het nadeel is dat er aan de andere kant van de vijver weinig circulatie is maar vermits ze bijna onder de waterval staat heb je de hele winter een open wak in de vijver zodat de giftige gassen kunnen ontsnappen.
Ik heb hier nog een foto van de waterval in de winter waarop het open wak goed te zien is.
misschien kan je die foto even posten in een berichtje Jef? gewoon bij "attach file" browsen in je bestand naar de foto..
Wel zien dat hij max. 102kb groot is.
timpie
ps. nog even en we zijn aan het chatten 😀 ..
Ik zal morgen (eigenlijk vandaag ) eens zien om de foto te posten,
het wordt nu wat laat, mijn vrouw denkt zeker dat ik hier met een vriendinnetje aan het keuvelen ben
slaapwel, ik ben er ook bijna vandoor..
Originally posted by timpie
[B]Beste Arthur, waar blijf jij die links toch halen 😉Ik lees veel Timpie, pure interesse, geen enkel zakelijk belang, ook op internet en zie ik iets wat zinvol is dan wordt dat geregistreerd..... wie wat bewaart, die heeft wat ....:D
>En Fré, vloeibare bacteriën zijn uiteraard bacterien aanwezig in >een vloeibare suspentie.. 🙂
Dat slaat vooral op het feit dat er (in het verleden) vaak nog bacteriën aangeboden werden die ge(vries)droogd waren.
Pure onzin dus, omdat nitrificerende bacteriën geen sporenvormende bacteriën zijn en er in zo'n poeder geen levensvatbare nitrificerendebacterievorm aanwezig was.Volgens Hovanec zijn er ook in vloeibare potjes geen submerge-nitrificerende bacteriën aanwezig, maar Henri zal ons daarover nog interessante informatie verschaffen.
Groet, Arthur.
Hier de foto van de waterval in de winter. Op dat ogenblik had het niet zo erg gevroren, maar ook bij de ergste vorst blijft er altijd een wak van +/- 50 cm².
Een beetje laattijdig mischien, en zeker niet met de bedoeling de slimmerik te willen uithangen, wil ik eventjes opmerken dat de vijver zo'n 19.000 ltr zou moeten bevatten, indien de afmetingen correct zijn doorgegeven (en volgens de foto is dit wel zo) en geen 2.100 ltr. Toch van enig belang voor de capaciteit van de pomp, want 1.000ltr per uur is toch eerder iets voor een grote aquarium
😉
groetjes
filip
mijn rekenmachientje er maar eens bijgehaald: je hebt gelijk ! 😀
Ik heb sinds dit jaar 'n nieuwe koi-vijver waarop ondanks een moerasfilter toch schuim in de vijver.
Er zijn 3 etages;
1e=30 cm diep,met veel zuurstofplanten die via waterval overloopt naar;
2e=60 cm diep,met veel lelies,zuurstofplanten en andere grote planten die vervolgens weer via waterval overloopt naar;
3e=130 cm diep,geen planten waar de vissen bij kunnen. alleen op de rand in betonnen bakken een hoop planten.
Het totale oppervlak is 35 m3.
Er staat ook nog een biologisch filter bij.
Alleen in het onderste gedeelte zit vis,
5 shubukens,
5 goudvissen,
5 goudwindes;
3 albino karpers,
1 grondel,
1 steur,
14 koi.
Het water is kraak helder.
Er is maar 1 nadeel;
Op het onderste gedeelte drijft schuim !?
Nu ben ik al minder gaan voeren en heb ook nog bacterien toe gevoegd maar er blijft schuim...
De groeten van een vijvergek.
oja...hoe kan ik 'n foto toevoegen,dan kan je zien hoe het geheel in elkaar zit.
Ik ben er al achter gekomen hoe ik die foto er bij moet zetten:) .
Nu nog er achter komen hoe ik van dat schuim af kom...
ik dacht dat ik het wist:confused: .
volgende poging...
Prachtige vijver !!!!!
Maar ik zie geen schuim.
Dat komt omdat deze foto is gemaakt net nadat de vijver klaar was zo'n 1 1/2 maand geleden.....
met het maken van de vijver zijn ook aardig wat foto's gemaakt waarvan dit een van de laatste was...
om nu een foto rolletje vol te gaan schieten puur om dat schuim te laten zien(wat ik liever ook niet op foto heb,puur omdat het niet mooi is)vind ik nu ook een beetje overdreven.
het schuim ontstaat bij de laatste waterval en stroomd zo door de hele vijver...overal drijven van die schuimvlokken.
nu heb ik ook ergens gelezen dat het niet alleen aan het voeren ligt maar ook nog aan andere factoren.
weet jij mischien wat ik daar aan moet doen?
aangezien het volgens mij niet aan het voeren ligt,de vissen krijgen nu zo weinig dat het daar niet aan kan liggen.
Een paar mogelijke antwoorden staan op de 1e pagina van mijn vraag. Ik heb geen filterpomp. Er staat bij mij gewoon een pomp in de vijver (zonder filters(!) die het aangevoerde water over lavastenen terug laat stromen. In het begin had ik behoorlijk veel schuim. De pomp draait nu twee maanden 24 per dag en er is geen schuim meer (af te toe een vlekje maar dat is dan ook alles).
Een mogelijke verklaring zou kunnen zijn (?), dat er organische materialen afgevoerd worden en in de lava-stenen achterblijven waardoor er meer bacterien onstaan. En dat water continu in beweging is. Water blijft voor mij een ingewikkeld iets
Frederik,
Die lavastenen doen dienst als biofilter. Ideaal zou zijn dat het water door de lavastenen stroomt (van onder naar boven) maar als het er gewoon over trikkelt is het ook al goed. Het enige dat ik daaraan heb op te merken is dat o.a. nitrificerende bacteriën geen licht verdragen.
Vriendelijke groeten,
Henry, jij schijnt er nog al wat verstand van te hebben..
bij mij loopt het water(via de pomp en een uv-lamp)boven in de bovenste vijver(zie foto),waarin een hoop substraat en zuurstof planten zit.
zou het beter zijn als het water er van onderen in kwam?
en hoe zou ik dat moeten doen? aangezien mijn pomp 18000 liter/uur pompt ben ik bang dat het substraat allemaal omhoog word geblazen en zo uiteindelijk niet meer boven op de inlaat ligt maar er juist naast zodat het uiteindelijk geen nut heeft.
de uv lamp heeft inmiddels al een andere plaats gekregen(uit het zicht)en het water loopt nu van de andere kant de vijver in.
Dentrosch:
De rol van filtersubstraat is als drager te dienen voor bacteriën. Als die bacteriën niet in contact zijn met stromend water dan doen zij niets en sterven zij. Er moet dus op een of andere manier zoveel mogelijk water door het substraat - of ten minste erover - stromen. Als die bovenste vijver niet te diep is dan denk ik dat er voldoende menging van het water plaats vindt om een goede werking te krijgen. Anders vrees ik dat er weinig contact is tussen substraat/bacteriën en water. Uiteindelijk moet de waterkwaliteit het antwoord geven. Als de waarden van NH4/NH3, NO2 en NO3 goed zijn dan werkt de filter. Zijn ze slecht dan moet er iets aan gedaan worden. En hoe zit het met algen- en plantengroei?
Gebruik veel moeras- of oeverplanten en drijvende planten. Die kun je makkelijk "oogsten" en die geven schaduw. Een nitrificerende filter verdraagt geen licht.
M.v.g.
Schuim wil zeggen dat er veel eiwitten in de vijver aanwezig zijn. Waarschijlijk door te veel te voederen.
Ik haal de eiwitten eruit met de febi eiwitafschuimer, haalt tegelijk ook veel zweefvuil uit het water
Een eiwitafschuimer kan ook gemakkelijk zelf gemaakt worden.
Ga via een zoekmachiene en typ "eiwitafschuimer zelfbouw"