ik heb vandaag voor het eerst een meting gedaan van de waterwaardes.
dit met een strip waarop direct meerdere waardes af te lezen zijn, aan de hand van een kleurencode !!
ph = 6,4
alkalinity = 0
gh = tussen 0 en 3
nitrate = 10
nitrite = tussen .5 en 1.0
wat kan ik aflezen aandeze waardes ??
ik heb begrepen dat de gh met de hardheid van je water te maken heeft, en dat de juiste hardheid goed voor de planten is, maar deze heb ik niet ??
dus is deze waarde van belang ??
met vr. groeten loodvrij
Ik denk dat er iets heel erg mis is met je water of met je test of testsetje... Een PH van 6,4 is erg laag.. Als je in je vijver zou gaan zwemmen dan is je zwembroek bij wijze van spreke binnen no-time vergaan! Oftewel je water is echt zuur! Alkalinity kan ik je niets over vertellen maar er zijn hier genoeg mensen die dat wel kunnen. Ideale GH ligt rond de 12 is bij jou dus ook veel te laag. Nitraat is wat aan de hoge kant, dit krijg je uit het water met planten.. heb je planten in je vijver? Nitriet is ook redelijk... Ideale waarde daarvoor is 0 maar dat zal weinig voorkomen... Je zegt dat je vijver 3,5 maand draait? Met wat voor water heb je hem gevult? Dit zijn namelijk best radicale waardes.. Heb je een UVC lamp in je systeem zitten?
froggie wrote: Een PH van 6,4 is erg laag.. Als je in je vijver zou gaan zwemmen dan is je zwembroek bij wijze van spreke binnen no-time vergaan! Oftewel je water is echt zuur!
Dat valt gelukkig echt mee.. Een pH van 6,4 is nog vrij neutraal. Bij een pH van 2 of 3 zul je je zwembroekje pas hoeven te vrezen.
Je vraagt je terecht af of de testset wel betrouwbaar is. Strips, en met name combinatiestrips, zijn over het algemeen absoluut geen nauwkeurige materialen.
Alkaliniteit, oftewel KH, is je pH-bufferend (vermogen). Als deze echt 0 is, dan is dat niet al te best. Je zult daarom ontzettende schommelingen in de pH hebben. En die schommelingen zijn veel schadelijker dan een extreme waarde ervan. De KH moet minimaal bij 6 liggen... Actie ondernemen dus.
De GH is ook te laag.. Die zien we ook liever wat hoger.
De nitraatwaarde is niet meer dan normaal...
Je nitrietwaarde echter, is om van te schrikken. Deze mag niet meetbaar zijn. Bij een goed werkend filter cq. een vijver met planten die in evenwicht is, meet men vrijwel nooit nitriet. Dit is echt veel te hoog. Dus water verversen (met leidingwater!).
Vertel evt. iets meer over je systeem voor beter advies.
Een gokje, maar heb je soms grondwater gebruikt?
Gr, Dennis.
froggie wrote: IAls je in je vijver zou gaan zwemmen dan is je zwembroek bij wijze van spreke binnen no-time vergaan!
als ik in mijn privézwembad ga zwemmen zal mijn zwembroek zeker niet vergaan, want die draag ik dan niet als er geen gasten bij zijn, dus die kan al zeker niet vergaan
lol
Tja, ik ben ook geen chemicus natuurlijk.... Dennis bedankt weer!! Toch even een kantekeningetje bij die PH waarde... Als we vroeger een melding kregen van mensen die een geirriteerde huid hadden na het zwemmen in hun zwembad, en soms zelfs tot aan groen gekleurd haar, was er eigenlijk altijd een probleem met de PH en deze was dan altijd te laag...
Het is ook zeker zo dat een pH van 6,4 niet een ideale waarde is voor de vijver. Maar omdat de KH (alkaliniteit) 0 is, zal deze waarde ook nog eens enorm schommelen en dat is nog het grootste gevaar. In de vijver vind ik een pH van 7 tot 9 ideaal.
Als de KH verhoogd wordt, dan zal de pH sowieso iets omhoog trekken en bovendien stabiliseren.
Gr, Dennis.
Ik kan daar niets aan toeveogen Dennis!
bedankt heren, hier kan ik wat mee.....
de vijver is 5000 liter groot en is vrij nieuw (3 maand)
er zitten geen planten in.
de vijver is niet gevuld met grondwater.
de pomp heeft een capaciteit van 7500 liter en het filter bedraagt 600 liter.
gevuld met 1 borstels, 2 japanse mat, 3 substraat.
in het begin van de vijver geen zout toegevoegdt, en ook geen bacterien.
er zitten 10 kois in de vijver ( 2 van 35 cm, 2 van 20 cm en 8 kleintjes van 10 cm)
tot zo ver het verhaal van de vijver.....
---------------------------------------------------
dus de kh waarde verhogen, dmv kh plus ??
evt. de gh waarde wat verhogen, maar even wachten tot die kh waarde verhoogt is, denk ik.
voor de rest kunnen de waarde er mee door, behalve de nitriet, maar dat hoop ik te verwaarlozen door wat vaker het water te verversen.
--------------------------------------------------
met vriendelijke groeten,
albert
Hoi Albert,
meet de waterwaarden voor de zekerheid nog eens met een andere testset, of laat deze (gratis) testen door je vertrouwde vijverspecialist.
De KH moet inderdaad verhoogd worden en dit kan met KH-plus, maar ook goedkoper met bijvoorbeeld natriumbicarbonaat. Maërl is voor de langere termijn. Vervolgens kun je de GH verhogen.
10 Koi op 5000 liter is een behoorlijke overbezetting, dus regelmatige waterwissels zijn een vereiste. Blijkbaar is ook je filter nog niet lekker opgestart of het kan simpelweg de aanvoer niet aan. Belucht je deze? Hoe vaak wordt het materiaal gereinigd en hoe wordt dit gedaan?
De nitriet moet omlaag, dus matig voorlopig met voederen en houd de waterwaarden in de gaten.
Zout hoort niet in de vijver, dus houden zo 🙂
Gr, Dennis.
P.S.: Zie je ook de link tussen de hoge nitrietwaarde en het zweefvuil in de vijver (andere thread)?
[QUOTE=loodvrij]in het begin van de vijver geen zout toegevoegdt, en ook geen bacterien.
ik denk dat heir het grote probleem zit, als je geen bacterien toevoegd zowel (bacterien als filterbacterien) kan je vijver niet in biologisch evenwicht komen en ik denk dat iedereen dat hier over het hoofd heeft gezien.
bacterien zijn het hart van de vijver !!!
Pietje wrote:
ik denk dat heir het grote probleem zit, als je geen bacterien toevoegd zowel (bacterien als filterbacterien) kan je vijver niet in biologisch evenwicht komen en ik denk dat iedereen dat hier over het hoofd heeft gezien.
Hoi Pietje,
leuk dat je weer terug bent.
Bacteriën toevoegen versnelt welliswaar de vorming van een 'evenwicht', omdat bepaalde bacteriestammen in grote hoeveelheden worden geënt, maar in deze flesjes en potjes zitten echter niet alle stammen die nodig zijn voor een 'evenwicht'. Deze moeten uit de natuur komen en dat duurt wat langer.
Zonder te enten zal de natuur alles moeten opknappen en dit duurt misschien wat langer, maar gebeurt wel degelijk.
En na drie maanden kun je niet meer teruggrijpen op het wel of niet toevoegen van baccies. Misschien wél op de condities waaronder de baccies hun werk (wel of niet) kunnen doen.
Gr, Dennis.
DNNS wrote: Hoi Pietje,
leuk dat je weer terug bent.
Bacteriën toevoegen versnelt welliswaar de vorming van een 'evenwicht', omdat bepaalde bacteriestammen in grote hoeveelheden worden geënt, maar in deze flesjes en potjes zitten echter niet alle stammen die nodig zijn voor een 'evenwicht'. Deze moeten uit de natuur komen en dat duurt wat langer.
Zonder te enten zal de natuur alles moeten opknappen en dit duurt misschien wat langer, maar gebeurt wel degelijk.
En na drie maanden kun je niet meer teruggrijpen op het wel of niet toevoegen van baccies. Misschien wél op de condities waaronder de baccies hun werk (wel of niet) kunnen doen.
Gr, Dennis.
na 3 maanden niet meer teruggrijpen, maar kan een filter dan wel behoorlijk functionneren zonder filterbacterien??
waarom moet je dan na de winter opnieuw je filter enten met bacterien??
ik vraag het maar hoor 😉
enne dennis merci tis ook leuk om terug van weggeweest te zijn :d
Pietje wrote: na 3 maanden niet meer teruggrijpen, maar kan een filter dan wel behoorlijk functionneren zonder filterbacterien??
waarom moet je dan na de winter opnieuw je filter enten met bacterien??ik vraag het maar hoor 😉
Heeft er mee te maken dat er in de flesjes en potjes (waarschijnlijk) alleen maar heterotrofe bacteriën (ammoniumomzetters) aanwezig zijn. De autotrofe bacteriën (nitrietomzetters) moeten dan alsnog uit de natuur komen en zij zijn dan de beperkende factor.
Dit alles kwam uit een onderzoek voor het bekende artikel in de Koi Wijzer.
Enten versnelt de opbouw van een biofilm, maar de natuur kan het van zichzelf ook aan. Duurt alleen wat langer. Ik maak zelf wel gebruik van vloeibare bacteriën.
Dennis.
DNNS wrote: Heeft er mee te maken dat er in de flesjes en potjes (waarschijnlijk) alleen maar heterotrofe bacteriën (ammoniumomzetters) aanwezig zijn. De autotrofe bacteriën (nitrietomzetters) moeten dan alsnog uit de natuur komen en zij zijn dan de beperkende factor.
Dit alles kwam uit een onderzoek voor het bekende artikel in de Koi Wijzer.Enten versnelt de opbouw van een biofilm, maar de natuur kan het van zichzelf ook aan. Duurt alleen wat langer. Ik maak zelf wel gebruik van vloeibare bacteriën.
Dennis.
Ozals gewoonlijk zal je wwel weer gelijk hebben, ik gebruik die filterbacterien in "zandvorm" van perfect pond" en ik meen me te herinneren dat er op de verpakking staat dat je, indien je water langer dan een week 25°C warm is dat je de filter terug een dosis filterbacxterien meot geven.
Maja, natuurlijk is de vijverindustrie ook gericht op verkoop he. Dat vind ik trouwens spijtig, als je alles bekijk is het hele vijvergebeuren best wel duur, heel duur.
Niemand verplicht je klakkeloos mee te doen met de commercie.
Ik heb koi van 1976 en mijn filters heb ik altijd zelf gemaakt.
Het systeem draait perfect en ik heb nog nooit enig rotzooi in mijn vijver gekieperd.
Bacteriën bijvoegen heeft geen enkele zin.Laat de natuur zijn gang gaan en heb wat geduld.
*Een goeie mechanische filter( bij mij een vortex van 2 meter diameter gevoed door 2 pompen van 15000m3 een voor de skimmer en een voor de drains.)
*Gevolgd door een plantenvijver met drijvende planten. (bij mij waternavel)
en tenslotte een
*wervelbedfilter om eventuele overblijvende ammoniac om te zetten in niet toxisch nitraat.
Een sterke luchtpomp die het water met zuurstof verzadigt en een supplementaire UV-lamp die alleen gebruikt wordt om in het voorjaar de zweefalgen in toom te houden.
Dit houdt de 50 m3 van mijn koivijver optimaal.De bezetting Een 35-tal koi van minimum 32 cm
Die kring is meer dan voldoende op voorwaarde dat de verhoudingen tov van watervolume en visbezetting gerespecteerd worden.
Werkt perfect. De vissen groeien als kool en zijn zeer gezond.
Hetzelfde geldt voor de voeding van de vissen.
Er worden voeders verkocht aan werkelijk schandalige prijzen. Ik heb al die excessen stilgelegd en voer nog uitsluitend voer dat ik koop aan 35€ voor 15 kg. Daarnaast bezorg ik de vissen enige afwisseling met vruchten,groenten en levend voer .
DNNS wrote: Hoi Albert,
P.S.: Zie je ook de link tussen de hoge nitrietwaarde en het zweefvuil in de vijver (andere thread)?
ik denk dat die zweefvuil er vooral mee te maken heeft dat ik toch een fout heb gemaakt met de bouw van de vijver.
ik heb er drie hoogtes in zitten(50 cm, 100 cm, 150 cm.), deze lopen jammer genoeg niet genoeg naar de diepte af.
hierdoor blijft er best wel veel vuil op de hoogtes op de bodem liggen.
deze zuig ik tegenwoordig weg met een stofzuiger.
10 vissen is wel veel, maar de meesten zijn nog maar zeer klein...
ik hoop de mooisten over te houden en de rest weer te verkopen...
ik ga eerst morgen (woensdag) nog een behoorlijke deel water verversen, dan zal ik wat aan die kh waarde doen.
even terugkomend op die filter die ik heb.
deze heb ik nog niet gereinigd , simpelweg omdat deze helemaal niet vies is !!
er wordt trouwens wel zuurstof toegevoegd door middel van een beluchter.
ik zal ook zeer snel even een test laten uitvoeren door een erkend vakman,
duurt wel even , ik heb deze week diensten van 05.00 in de ochtend tot ong. 16.00 uur in de middag, dus zeer weinig tijd....spijtig genoeg.... 😡
tot zo ver weer bedankt voor de bijdragen heren !!!! 🙂
goed, even een update over mijn vijver-toestand.
woensdag een kwart van het water ververst, en daarna KH-Plus toegevoegd.
vandaag (donderdag, red.) weer een testje gedaan en de resultaten zijn als volgt :
ph waarde 7
kh waarde 4,7
gh waarde 3
nitrate 8
nitrite 0,2
het zal we nog een beetje schommelen denk ik, maar de oh is nu in ieder geval goed, hopen dat het zo blijft...
aan die gh waarde ga ik volgende week wat doen(met GH Plus)
wat regelmatiger de vijver verversen, dan zou het beter moeten zijn...
ik ben er ook achter gekomen dat mijn pomp niet genoeg pompte, simpelweg omdat de diameter van de slang te klein was.
daar doe ik vrijdag een +/- 4 cm diameter slang op.
binnenkort wordt het verhaal vervolgt..
bedankt voor de aandacht 😀
Dat ziet er dan gelijk weer stukken beter uit! Succes verder, en houd ons op de hoogte.
Gr, Dennis.
Hoi Dennis en Pietje,
Leuke discussie weer....
Even vraagje aan Dennis, ik voeg nooit baccies toe, mijn waterwaarden zijn altijd goed tot zeer goed te noemen. Mijn voordeel met het toevoegen van baccies kan dus mijns inziens alleen een versnelde opbouw van Biofilm. Ben ik heel dom en naief om te denken dat het systeem inmiddels zo goed draait dat ik niet toe moet/hoef te voegen zolang de waardes in orde zijn?
froggie wrote: Even vraagje aan Dennis, ik voeg nooit baccies toe, mijn waterwaarden zijn altijd goed tot zeer goed te noemen. Mijn voordeel met het toevoegen van baccies kan dus mijns inziens alleen een versnelde opbouw van Biofilm. Ben ik heel dom en naief om te denken dat het systeem inmiddels zo goed draait dat ik niet toe moet/hoef te voegen zolang de waardes in orde zijn?
Hoi Froggie,
zo is het helemaal. Een biofilm is een leven en dynamisch geheel. Constant brokkelen en sterven er delen vanaf, terwijl er jonge biofilm voor in de plaats komt.
De opbouw van een sterke biofilm hangt af van een aantal factoren.. Onder andere zijn dat zuurstofaanbod, voedselaanbod, parameters als ammonium/nitriet waarden, temperatuur, etc.
Reservecapaciteit kun je niet hebben in het filter. De hoeveelheid baccies is zo groot als wat van het voedselaanbod kan leven. Daalt het voedselaanbod (of een van de andere genoemde factoren) dan krimpt ook de biofilm. De hoeveelheid baccies hangt dus af van een ingesteld evenwicht.
Nieuwe bacteriën toevoegen in een filter waar al een goed opgebouwde biofilm aanwezig is, heeft dus weinig zin. Er zijn voldoende baccies, zodat een groot deel van de toegevoegde baccies van hongersnood o.i.d. zal afsterven.
Als de biofilm zwakker is, kan het toevoegen van filterbacteriën wél enig nut hebben. Dit komt bvb voor bij het opstarten van een nieuwe vijver, of vlak na de winter. Door het enten 'boost' je de opstart van het biofilter als het ware.
Kortom, je kunt inderdaad stellen dat het toevoegen van bacteriën in een goed draaiend systeem weinig zin heeft. Reservebacteriën bestaan niet. Een gezonde biofilm vernieuwd zichzelf.
Gr, Dennis.
Je bent weer super bedankt! Het is me weer duidelijk. Dus als ik zorg dat ik regelmatig meet, met name in het voorjaar en meet hier geen nare waardes meet is het niet echt noodzakelijk baccies toe te voegen? (of is dit een verkeerde aanname?)
In principe wel. Al kan het toevoegen van filterbacterién je wel helpen om je filter in het voorjaar weer op te starten. Het proces te versnellen. De natuur kan dit ook, zeker als het voederen langzaam maar zeker wordt opgebouwd, en het filter de gehele winter heeft doorgedraaid. Het hele proces zal enkel wat langer gaan duren.
Daar moet wel bij gezegd worden dat beluchting en temperatuur optimaal moeten zijn, anders gebeurt er gewoon (vrijwel) niets. Vaak zit het hem bij slecht werkende filters in één van deze factoren.