Forum
Beste allemaal!!
Wij zijn bezig met onze nieuwe koivijver, we hebben ongeveer 10 000 liter water en een 1500 liter filter. We hebben nu al 3 maanden water in de vijver en nog geen vissen uitgezet.
Het vreemde is dat het water opeens veel troebeler is geworden, we vermoeden dat er zand tussen de stenen op de rand in het water is gelopen. Maar zou dit uberhaubt wel kunnen, of is er misschien een andere oorzaak?? Voorheen kon ik de bodem kraakhelder zien!
Alvast bedankt!!
Jeroen.
wat bedoel je met troebeler
is het een groene schijn ??
Of is het precies stoffig ??
Pietje wrote: wat bedoel je met troebeler
is het een groene schijn ??
Of is het precies stoffig ??
Het is inderdaad een groene schijn, maar als je een beetje water in een glas doet lijkt het gewoon helder... Zelfs met de zon erop zie ik de bodem niet meer 🙁
als je eht in een glas doet en het dan helder is dat is heel normaal he, tis pas in een grote watermasse dat je de groene schijn ziet.
het is dus duidelijk een zweefalgprobleem
je zegt zelf dat het een nieuwe vijver is
welke filterlijn gebruikt u??
bij mij werk ik zonder UV lamp en enkel met een plantenfilter. Dus ik leef er mee dat mijn vijver ongeveer 3 keer per jaar een groene schijn krijgt 😀 Bij mij is hij al een eerste keer "groen"geweest en nu is hij terug aan het uitklaren. Dit door de weers / temperatuursveranderingen
dus eerst de vraag welke filterlijn gebruikt u?? Als u wel een Uv lamp gebruikt is het niet normaal dat uw water groen ziet en kan de oorzaak bij een aantal factoren liggen
maar dus eerst de vraag welke filterlijn, uv lamp?
Pietje wrote: als je eht in een glas doet en het dan helder is dat is heel normaal he, tis pas in een grote watermasse dat je de groene schijn ziet.
het is dus duidelijk een zweefalgprobleem
je zegt zelf dat het een nieuwe vijver is
welke filterlijn gebruikt u??
bij mij werk ik zonder UV lamp en enkel met een plantenfilter. Dus ik leef er mee dat mijn vijver ongeveer 3 keer per jaar een groene schijn krijgt 😀 Bij mij is hij al een eerste keer "groen"geweest en nu is hij terug aan het uitklaren. Dit door de weers / temperatuursveranderingen
dus eerst de vraag welke filterlijn gebruikt u?? Als u wel een Uv lamp gebruikt is het niet normaal dat uw water groen ziet en kan de oorzaak bij een aantal factoren liggen
maar dus eerst de vraag welke filterlijn, uv lamp?
Ik heb hier een aantal foto's geplaatst van onze vijver toen ie nog helder was en het filter. http://www.jeroenbeekman.com/vijver/ Dit is een aantal weken geleden....
We maken geen gebruik van een UV lamp. Alvast bedankt voor je hulp!!
dan ligt daar de oorzaak he 😀
een uv lamp tussenplaatsen en klaar is kees
voor jouw hoeveelheid water (10000 liter) zou ik een TMC UV pro nemen @ 179€
als een gravityopstelling hebt (wat denk ik bij jou het geval is) de UV lamp na de filter plaatsen zoniet bij pompgevoed voor de filter
TMC UV pro 30 sorry was effe de 30 vergeten
30 watt dus