Hallo, kan iemand me zeggen of de i-tronic van velda zijn dienst doet zoals in de reclame die ze geven?
De vraag werd hier al eerder eens gesteld (en welbepaald door mij )
Het antwoord was dat het gevaarlijk kan zijn bij een hoge dosis . Het werkt met koper-ionen en koper is dus giftig in de vijver .
Er zijn evenwel mensen die er tevreden over zijn . Ik denk dat je even veel voor als tegenstanders zult vinden .
mvg
Mic
Voor de draadalgen te elimineren is het goed maar voor de vissen veeeeeeeeel minder.
Ik kan me herinneren dat in het blad KOI (van de NVN) de afgelopen zomer een verklaring van Velda stond over de veiligheid van de I-tronic... Ik zal hem één dezer dagen opzoeken om het even te controleren.
Maar goed, hier stond een reactie op een boze koiliefhebber die dode koi had 'dankzij' de I-tronic. het bleek dat de man de gebruiksaanwijzing niet goed had gelezen en de I-tronic direct op de maximale stand had gezet. het gevolg was dat alle draadalgen direct stierven waardoor zuurstoftekort ontstond. --> vissterfte. Bij het langzaam opbouwen van de intensiteit (gedurende een aantal maanden) is er niets aan de hand en werkt het apparaat prima.
Naar aanleiding van deze verklaring hebben wij besloten om het apparaat te verkopen en we hebben tot nu toe alleen nog tevreden klanten. Dat het werkt op basis van koperionen baart me wel zorgen. Ook al is de concentratie een veilige waarde voor de vissen, wie zegt niet dat (zoals Timpie al verteld in een topic over de I-tronic een tijd geleden) de koper zich opstapeld in de lever van de vissen?
ik ben benieuwd of 'meneer Velda' hier ook aan gedacht heeft en of ze hiernaar onderzoek hebben gedaan...
mvg
Dennis barten schreef
Naar aanleiding van deze verklaring hebben wij besloten om het apparaat te verkopen en we hebben tot nu toe alleen nog tevreden klanten. Dat het werkt op basis van koperionen baart me wel zorgen.
Eerlijk dat je dit schrijft. Het ding toch maar uit het asortiment nemen?
Joop
Het is niet te geloven dat er na zoveel bewijzen dat koper op de duur dodelijk is voor vissen er nog altijd apparatuur op de markt gebracht wordt die op dit principe werkt.
Ik heb een reeds koi van het jaar 1975 en vroeger ook kopersulfaat gebruikt. Perfect resultaat voor de vernietiging van de algen maar op langere termijn dodelijk voor de vissen. Kan zelfs reeds binnen de paar dagen wanneer er een grotere dosering wordt gebruikt!!!!
Dit gebruik komt van de groentenboeren die veel sproeiwater nodig hebben voor hun serres. Omdat hun pompen verstopten bij het leegpompen van de voorraadputten gebruik(t)en ze kopersulfaat om de draadalgen te verwijderen. Dat die rotzooi op de groenten terechtkomt zou hen een zorg wezen.
Alle zware metalen worden opgestapeld in de lever die ze niet kan afbreken waardoor mens en vis langzaam vergiftigen met de dood als gevolg.
Men kan goochelen met allerlei beweringen dat alles binnen de normen blijft. Een ding is zeker ,doordat de gifstoffen niet worden afgebroken cumuleren ze tot er vroeg of een laat overdosis optreedt.
Joop schreef:
Eerlijk dat je dit schrijft. Het ding toch maar uit het asortiment nemen?
Dit nemen we zeker in overweging, al sinds een paar maanden. Behalve het mogelijke (waarschijnlijke) risico, is het geen hardlopend artikel. Vanwege de prijs, maar ook omdat wij draadalg liever op een veiligere manier oplossen. Dus met behulp van een plantenfilter, betere waterwaarden, Perfect Pond of Aqua Balance (van KoiCare). (noooit verkopen we producten op basis van koperverbindingen) Mensen krijgen eerder een persoonlijk advies dan dat wij ze met een duur apparaat naar huis sturen. Zo staan we ook bekend en dat willen we graag zo houden.
Behalve de twijfel die we bij voorbaat al hadden over het feit dat er een koperdiode wordt gebruikt is er nog een rede voor zorgen. Ikzelf doe op dit moment nog 6VWO Natuur & Gezondheid, waarvoor ik een profielwerkstuk (natuurwetenschappelijk onderzoek van 2 x 180 uur minimaal)moet maken. Dit is pas sinds kort en is een belangrijk onderdeel van de 2e fase in Nederland. Mijn onderwerp is fytoremediatie (het opschonen van bodem/water door gebruik te maken van planten die zware metalen en/of giftige stoffen opnemen/afbreken. Salvinia, een bekend drijfplantje, kan bijvoorbeeld met lood vervuild water reinigen. Ons onderzoek doen we dan ook met Salvinia natans met loodvervuiling. Het loopt nog en ik zal na afsluiting van het onderzoek (16 dec. ongeveer) de bruikbaarheid van dit verschijnsel voor de vijverliefhebber noemen.
De reden dat ik dit zeg is dat ik een studie heb moeten doen over vervuiling met zware metalen, met name in water. Dan wordt nog eens extra duidelijk hoe gevaarlijk zware metalen zijn.. (koper behoort ook tot de zware metalen) Het is precies wat Etienne zegt. Maar ik vrag me toch af waarom hier nog te weinig duidelijkheid over is van Velda's kant.
Mvg
Dit antwoord bewijst dat er nog mensen ecologisch verantwoord willen werken.Dat doet deugd. Ons land is reeds zo sterk vervuild dat er inderdaad grote nood is aan "properder" oplossingen. De vervuilde sites in Vlaanderen zijn onvoorstelbaar groot. Lood;koper;zink;cadmium enz... zijn jarenlang (onwetend?) gedumpt.Denk maar aan de gemeentelijke storten die bedekt zijn met een laag aarde. Daarin zitten lekkende batterijen naast nylonkousen en bouwafval. Om van de zware industrie maar te zwijgen. Het aantal sterfgevallen (indien te berekenen!) zou er zeker niet om liegen!
Doe zo voort!
Bedankt voor de reactie 🙂
Niet alleen belgie is op veel plaatsen verontreinigd, maar ook Nederland. Denk bijvorbeeld aan de haven in Rotterdam, benzinepompen en industrieterreinen. Maar ook de (il)legale stort van vervuild water in de grote rivieren.
Fytoremediatie is een techniek van de toekomst om de natuur leefbaar te houden. ook voor de vijverliefhebber zijn hier goede mogelijkheden. ik zal over een maand of twee de resultaten bekend maken die voor jullie interessant zullen zijn.
Mensen die nu al meer willen weten kunnen kijken op www.vito.be
Mvg