Forum

Groene schijn

Lid
Antwoord: 3
Topic starter

Hoi,

heb verleden week een nieuwe vijver in folie gelegd ( 4000 lt ). Het water bleef 4 dagen helder. Sinds ik er 5 shibunkins heb opgezet begint het water een groene schijn te krijgen. Ik heb nu een waterfilter gezet met een uv lamp van 9 watt. Helpt dit ? Moet deze lamp konstant branden ? Moet ik andere dingen doen ? Er staan geen planten in. Bedankt op voorhand



Lid Admin
Antwoord: 1307

Een uv lamp dient er inderdaad toe om te voorkomen dat je water groen wordt.
De lamp brandt het best altijd, kan wel uit in de wintermaanden.
Als de uv lamp constant brandt moet deze wel om de 6 maanden vervangen worden. Ook kan het zijn dat de kwartsbuis waarin de uv lamp zit vuil is waardoor het uv licht het water niet voor de volle 100% kan beschijnen.

De vijverpomp mag ook niet té sterk zijn. Als het water té snel doorheen de lamp stroomt komt het water niet voldoende in contact met het uv licht. Kijk eens in de technische gegevens van de uv lamp welke pomp ervoor geschikt is.



Lid
Antwoord: 92

Webmaster wrote: Een uv lamp dient er inderdaad toe om te voorkomen dat je water groen wordt.
De lamp brandt het best altijd, kan wel uit in de wintermaanden.
Als de uv lamp constant brandt moet deze wel om de 6 maanden vervangen worden. Ook kan het zijn dat de kwartsbuis waarin de uv lamp zit vuil is waardoor het uv licht het water niet voor de volle 100% kan beschijnen.

De vijverpomp mag ook niet té sterk zijn. Als het water té snel doorheen de lamp stroomt komt het water niet voldoende in contact met het uv licht. Kijk eens in de technische gegevens van de uv lamp welke pomp ervoor geschikt is.

* een UVC-lamp gaat zeker 1 jaar mee (die van mij al 1,5 jaar trouwens; aan de zeef zie je duidelijk dat ze nog werkt, bovendien heb ik KRISTALhelder water !)
* ik zet mijn UVC-lamp bitron 75W aan om 24.00 u en af om 07.00 u (zelfs tijdens de hittegolf... mijn water is kristalhelder gebleven)
* heb lamp nog nooit gereinigd, maar dat is misschien dankzij de feilloze werking van mijn oase-filter...



Lid
Antwoord: 3
Topic starter

Op hoeveel tijd moet ik rekenen voor het water weer helder is ?



Lid Admin
Antwoord: 1307

Hoe groot is uw vijver optiplex ? Als je lamp sterk genoeg is ten opzichte van je waterinhoud dan kan de lamp inderdaad langer meegaan en kan deze eventueel ook per dag enkele uren uit.



Lid
Antwoord: 3
Topic starter

oppervlakte is 4m op 3m, schuin aflopend naar het midden met maximum diepte van 60 cm. Inhoud ongeveer 4000 lt



Lid
Antwoord: 47

janc wrote: Hoi,

heb verleden week een nieuwe vijver in folie gelegd ( 4000 lt ). Het water bleef 4 dagen helder. Sinds ik er 5 shibunkins heb opgezet begint het water een groene schijn te krijgen. Ik heb nu een waterfilter gezet met een uv lamp van 9 watt. Helpt dit ? Moet deze lamp konstant branden ? Moet ik andere dingen doen ? Er staan geen planten in. Bedankt op voorhand

Als ik je goed begrijp heb je een nieuwe vijver.

Het is een normaal verschijnsel dat een algen explosie zich voordoet in een nieuwe vijver.
Dat komt omdat er een verkeerde waterbalans is, of beter gezegd helemaal geen balans.
Een vijver, met vis, heeft bactierien nodig om de afbraak te regelen.
Amoniak naar nitriet naar nitraat.
Daar zit je probleem, je nitraat zal hoog zijn, nitraat is de voeding voor algen en komt met leiding water mee.
Planten "eten" nitraat en juist die heb je niet.

Geen paniek, zorg dat je UV aanblijft, is eigenlijk voor elke vijver een vereiste.

Verstandig is wel wat bacterien toe te voegen, 1e dag de helft van de maximale benodigde dosering daarna elke dag een 10 deel van de totale dosering.
Wel een paar uur je UV uit als je de helft erin hebt gedaan.
Je kan dan gewoon je vissen licht blijven voeren.
Na 1 a 2 weken moet je vijver weer helder zijn.

Onthoud dat je elke week ca. 10 % van het water ververst.



Lid
Antwoord: 92

* het is verstandig het vermogen van uw UVC-lamp af te stemmen op de waterinhoud (zie elders hier op het forum)
* eens je helder water hebt, kan je de UVC-lamp ook alleen op nachttarief laten branden (indien vermogen hoog genoeg!)
* bacteriën toevoegen kan ook door water van een andere siervijver te halen. Of uit de natuur, maar dan KAN je parasieten meebrengen alhoewel dat niet moet overroepen worden.
* elke week 10 % water verversen, wel daar zie ik absoluut het nut niet van in ! Dit betekent dat je de balans telkens uit evenwicht brengt met kalkrijk chloorwater (of erger zuur regenwater). Waarden meten, en eventueel aanpassen. Laat je informeren door een goede vijverspecialist, wel 1 van het soort dat er niet op uit is je honderden euro's bacteriën aan te smeren.
* GEDULD ook ! Op 2 weken heb je geen showvijver, de natuur moet zijn werk kunnen doen!