Hey hallo allemaal,
Ben nieuw hier, en ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Volgens meerdere winkels is me water goed en de andere zegt weer van niet, dus ik ben een beetje de wegkwijt. Hij is harstikke groen. Misschien dat jullie me opweg kunnen helpen of water goed is, en me vijver weer helder te krijgen.
Mijn vijver is +/- 3m bij 5m en 1,80m diep en bevat ongeveer 6 m3 water gemeten tijdens het vullen. De vijver is rond september aangelegd.
Er is een drukfilter aanwezig met een uv filter.
De waterwaardes zijn:
Gemeten op 26/4:
PH: 7.0 KH: 3.0 GH: 6.0 NH3: 0.4 NO2: 0.5 NO3: 0.05 FE: 0.05 Cu: 0.0 PO4: 0.5
Gemeten op 1/5:
PH: 7.5 KH: 4.0 GH: 6.0 NH3: 0.2 NO2: 0.0 NO3: 0.0 FE: 0.05 Cu: 0.0 PO4: 0.0
Alvast bedankt,
Met vriendelijke groet,
Richard
Moi Richard,
Welkom op dit forum, en je hebt een probleem. Groen water. Wat voor filter en UV-lamp heb je. Groen water duidt in het algemeen op zweefalg. Je UV-lamp moet dit tegengaan. Indien de UV-lamp niet sterk genoeg is, of de lamp heeft zijn branduren gehad, kun je groen water krijgen, ondanks dat de waarden goed zijn.
Hokie
heyz bedankt voor je snelle reactie, Ik heb een drukfilter van Heissner Filter-Set 10000 de uv lamp is 9w. De uv lamp en de pomp staan dag en nacht aan ook afgelopen winter. Is ongeveer een kleine 5760 branduren weet niet hoe lang zo'n uv lamp mee gaat.
Grt. Richard
Als je er even vanuit gaat dat je 3 watt per m3 nodig hebt, kom jij op 6 x 3 = 18 watt aan UV-vermogen. Je zegt dat de vijver oppervlakte 3 x 5 x 1.8 m = 27 m3 ??! Maak jij of ik nou een rekenfout? Dan zou je uitkomen op 27 x 3 = 81 watt. Branduren van een UV-lamp = 365 x 24 = 8760. Zeg maar 9000 branduren en dan zou ik hem vervangen. Te weinig vermogen van de UV-lamp zorgt helaas voor groen water. Succes.
Heyz MacMarcel, bedankt voor je snelle reactie heb net ff me vijver na gemeten. Is 2.70 X 1.50 x 1.80 = 7.29 m3 ben van de verkeerde maten uitgegaan. De andere lengte's is de bak om me vijver heen. Ga zo'n maar ff naar het tuincentrum om een nieuwe lamp te halen.
Moi,
Alleen een nieuwe lamp, of een nieuwe unit? Indien je vijver 7.29 kuub heeft is minimaal 15 Watt vereist, liever 7.29 x 3 Watt. Je kunt er van uit gaan dat elk jaar de lamp vervangen moet worden. Na het eerste jaar doet de lamp het nog wel, alleen de werking wordt minder.
Tevens is de doorstroming belangrijk. Weet niet wat voor pomp je hebt, maar zorg ervoor dat een nieuwe UV-lamp dit aan kan. Anders werkt de lamp niet naar behoren, en krijg je dus weer groen water.
Hokie
Heyz,
Ik heb alleen een nieuwe lamp gekocht voor me uv filter wou er een 18 Watt lamp in doen maar dat gaat helaas niet. Dus maar een 9 Watt er in gedaan, gelijk een deel van het water ververst. Hoop dat het snel helder is ken ik me vissen weer zien. En een nieuw en zwaarder uv filter is best aan de dure kant en wil waarschijnlijk binnenkort me vijver groter maken en dan moet ik toch groter. Beetje zonde geld dan. Ik heb er een pomp van Aqua Craft P 4100 ( 4100 l/h )
van heisser in het water liggen. Is dit voldoen of moet deze ook zwaarder.
Rich.
Moi,
inderdaad zonde als je toch groter wil. Pomp is voor de huidige vijver genoeg.
Hokie
ben nu bijna drie weken verder na dat of nieuwe uv lamp er in zit en het water wordt al wat helder komt alleen nu wat draad alg op me water planten die ik er in gezet heb tegelijk met de uv lamp haal het van de planten af maar het blijft terug komen grtz rich
algen zijn eigenlijk best een goed teken, dat betekend dat je water goed is. alleen ziet het er niet uit natuurlijk, je kan het bestrijden met een middeltje. het enige definitieve middel hiertegen is een plantenfilter.
grtz
Ik heb een vijver van 7x2x1,6 meter (LxBxH) met koi's. Ik heb de vijver in november gestart (en helaas de vissen er meteen in moeten doen). Gedurende de eerste 3 maanden had ik te kampen met een kapotte pomp. Deze heb ik in maart vervangen en een UV lamp 55 WATT umc + nog een 18 Watt aangesloten. De inhoud van de vijver is circa 19.000 liter. De pomp heeft een capaciteit van 15.000 liter per uur. 3 weken geleden heb ik de vijver circa 50% leeggepompt en vervolgens weer gevuld. Binnen 2 dagen had ik het water glashelder. Na een week was het water echter weer groen. Ik heb het water laten testen en er bleek iets te veel nitriet in te zitten. Ik heb en bacterieel middel (van Sera) toegevoegd om dit op te lossen, aangezien mijn vijver ook geen goede bateriele start heeft gehad.
Dit lijkt echter ook niet te werken. Ik heb voor in de vijver (buiten het bereik van de koi door er een rooster voor te plaatsen) waterplanten staan. Het gaat om een lelie een lisdodde en enkele kleinere (drijvende) plantjes.
Kan iemand mij uitleggen waarom mijn water niet helder wordt. Ik heb hier nooit problemen mee gehad????
Moi,
Hoelang heb je de UV-lamp al? Is de lamp nog goed, is hij ooit vervangen. Werkt hij wel, in het donker kun je dit controleren. De 55 Watt lamp is voldoende voor je vijver. Tevens is een vijver tijd nodig om tot leven te komen. Mijn vijver was in het eerste jaar ook groen(tijdelijk). Heb je wel eens middelen geprobeerd om je vijverwater te optimaliseren(bv bactoplus)?
Hokie
Ik had ook al geinformeerd. Beide uv-lampen zijn circa 2 maanden oud. Dit mag dus absoluut geen probleem zijn.
Middelen met bacterien e.d. heb ik ook al geprobeerd, maar mag tot nu toe ook niet baten. Dit weekeinde heb ik wat waterplanten toegevoegd, misschien brengt dat wat verbetering!!