Forum

filter

Lid
Antwoord: 115
Topic starter

Ik heb een filter gekocht , ik weet er totaal niks van maar er staat op BIO-filter dus het zal wel een biofilter zijn zkr.
Het is dus een ton die buiten het water staat en gevuld is met
(van onder naar boven ): grof bodemsubstraat,filterkool , een schuimachtige schijf, en filterwatten.

Maar nu mijn vraag ...
Moet ik de filter uitkuisen of moet ik het gewoon z'n gang laten gaan ? het is dan ook een biofilter he!

Lid
Antwoord: 270

Spoel enkel de ton en het grof substraat goed uit. Installeer de filter, zet de pomp aan en laat de ton vol lopen (dat zal vlug gebeurd zijn). Ik veronderstel dat er een handleiding bij is. Start de BIO-filter met de nodige vloeibare bacteriên (geen gedroogde producten) en - als je die hebt - laat UV lampen voorlopig uit. Laat de natuur verder haar gang gaan maar voeg regelmatig nieuwe bacteriën toe. Kuis de filter niet te vaak uit, en dan enkel als er doorstromingsproblemen ontstaan of na lange stilstan. Zorg er wel voor dat je het slib dat zich eventueel onderaan in de ton verzamelt kunt aflaten.

Groeten,

Lid
Antwoord: 117

Hoi, Nog even een aanvulling op wat Henri schrijft. Als hij niet meer goed doorloopt reinig dan normaal gesproken alleen de waten die boven in de Bio filter zitten. En ik heb van mijn vijver winkel vernomen dat je eens per jaar de pijpjes en de houtskool moet vervangen. Ik heb trouwens ook nog in de Bio filter een zakje turf gestopt zodat de PH waarde stabieler blijft.

m.v.g Stefan:rolleyes:

Lid
Topic starter

Bij mij zitten er geen filterpijpjes in . Wel grof filtersubstraat en filterkool, werken die pijpjes misschien beter als substraat. Dan stop ik deze erin als ik aan vervanging toe ben.:)

Lid

Hoi, ik weet niet of grof substraat beter of slechter werkt, maar ik heb begrepen dat ze in mijn bioton pijpjes hebben gestopt omdat hier het water sneler doorheen kan stromen. En dat daar weer andere bacterieen in nestelen dan in substraat.

Ik heb overigens wel nog een extra filter gemaakt met een pompje van 1550 liter die van onderen in de gemo bak (Bak van de Gemeente van +/- 30 liter) wordt gevoerd en die vervolgens aan de bovenkant via een waterval weer in de vijver terug stroomd gemaakt. De bak is gevuld met alleen maar heel grof Verde Alpi split (lijkt op lava steen maar dan iets grover). En nu na een week merk ik dat ik geen 80 cm in de vijver kan kijken maar dat ik de bodem op 1.25 meter voortaan kan zien.

Dus ik denk dat hetallemaal wel goed is. Dus ik zou eerst gewoon een week of 6 proberen of substraat werkt voor jou, zo niet moetje denk ik eens verder gaan kijken. Ik denk dat elke keer opnieuw beginnen geen succes is.

m.v.g Stefan :p

Lid

wc-duck:

Volgens de beschrijving veronderstel ik dat het water in uw filter van boven naar beneden stroomt? De filterwatten houden dan het grof vuil tegen. Dat moet regelmatig uitgespoeld worden want daar loop je het risico van verstopping. Ik ben geen voorstander van die watten, maar het grof vuil moet op een of andere manier uit het water verwijderd worden. De schuimachtige schijf mag enkel uitgespoeld worden als de doorstroming verhinderd wordt door de bacteriën die erop groeien. Filterkool is een uitstekend filtermedium. Het wordt meer gebruikt in aquariums dan in vijvers omdat het vaak vrij duur is. Filtersubstraat bestaat in alle kleuren, vormen, maten en priijzen. Het kan natuurlijk dichtslibben, maar een goed onderhoud van de filter voorkomt dat. Filterringen worden meegeleverd omdat ze een goedkope oplossing bieden. Weinig oppervlakte voor een groot volume ( ± 90m2/m3) en dus goede doorstroming. Ik adviseer steeds om ze te vervangen door een medium met meer oppervlakte en niet andersom (bv lavasteen). Het enige voordeel van die ringen is dat ze niet verstoppen.

M.v.g.

Lid
Topic starter

Dit is waarschijnlijk de stomste vraag die je ooit gehoord hebt. Maar wat zijn filterringen?:confused:

Lid

Dat zijn die filterpijpjes zoals jij ze noemt.

m.v.g Stefan

Lid

Geen vraag is dom. Ik zou een onderscheid moeten maken tussen plastiek ringen zoals Flocor (stukjes geribde afvoerpijp) die echt niet veel betekenen en pijpjes zoals Siporax (gesplinterd glas) die veel gebruikt worden in aquariums. Siporax is goed, maar erg duur.

M.v.g.

Lid
Topic starter

Je hebt gelijk henry, die filterwatten zijn echt geen lachertje, Je moet ze bijna om de drie dagen uitspoelen en en het stinkt verschrikkelijk bovendien is het vuil eruit spoelen en werk van lange duur...:(