Forum

Draadalgen

Lid
Topic starter

Hallo,

Ik heb nu ong. 3 jaar een siervijver met zo'n 10.000 l inhoud.
Sedert het begin van de lente sukkel ik echter met draadalgen in de vijver. Een paar maanden geleden heb ik - naast de bestaande "multichamber" - ook een biologische filter geïnstalleerd (moeraszone). Dat laatste scheen te helpen maar het goede weer van de afgelopen dagen speelt me parten: daar zijn ze opnieuw!

Ondanks het feit dat het water kraakhelder is (of net daardoor?) geven meetresultaten toch geen goede kwaliteit aan: PH10 (!), GH 5 en KH 5.

Ik vermoed dat de waarden in verband staan met de groei van de draagalgen...

Kan iemand raad geven?

Thx

Mav:confused:

Lid

Maverick het is heel gewoon dat je in het voorjaar/lente last hebt van draadalgen. Dat is niks bijzonders. Om te voorkomen dat ze je planten 'inpakken' en om een overmaat te voorkomen kun je ze het beste er met een wc-borstel of andere soort rager eruit vissen. Wanneer het echt warm weer wordt houdt het vanzelf op.
Draadalgen komen in ieder water voor. Ik heb geen verstand van waarden, want ik meet het vijverwater nooit.
Zie er geen enkele reden toe. Je kunt s' morgens meten en s'avond meten en dat een aantal dagen meten maar meestal zullen de waarden allemaal verschillend zijn (iets wat in de natuur ook voorkomt). Hooguit kun je tot een gemiddelde komen. Het meten daarentegen is wel heel belangrijk voor producenten die allerelei middelen op de markt brengen om waarden in je vijver te optimaliseren en dus je adviseren om -tig middelen aan te schaffen voor redelijk wat geld.

Een vijver die goed is aangelegd, met de juiste hoeveelheid zuurstofplanten, niet teveel vissen en een goed biologisch evenwicht heeft dergelijke middelen niet nodig !

Lid

pH en zuurstof zijn waarden die gedurende de dag schommelen. Over zuurstof hoeft men zich meestal geen zorgen te maken behalve in een slecht beluchte vijver met veel slib. Het volstaat het water in beweging te houden over de bodem van de vijver om geen zuurstof problemen te krijgen. Weinig vijveraars meten zuurstof. pH is een ander probleem. Die schommelt tussen ochtend en avond en dat kan wel problemen veroorzaken. Er kan bij pH geen sprake zijn van een gemiddelde. pH moet men in de gaten houden en die pH 10 van Maverick is wel degelijk een probleem (ammoniak!!). Algen zijn de oorzaak daarvan. pH kan men omlaag brengen met felle beluchting en men moet het nadien onder controle zien te houden. Er zijn voldoende technieken daarvoor, maar vermijd chemicaliën. Bij koi handelaars in California die leidingwater krijgen met een pH van 8.6 is de pH in de vijvers gestabiliseerd op max. 7.8 door gebruiik van Lithaqua en aangepaste bacteriën. Lithaqua regelt trouwens ook KH en GH. Niet overvoeden, lucht, natuurlijke hulpmiddelen en geduld zijn de beste remedies.

Lid
Topic starter

Bedankt, mannen, voor de raad...

Misschien moet ik er bij vermelden dat het enige product dat ik aan het vijverwater elke week toe voeg, Penac is (Perfect Stable). Maar dat heeft dus duidelijk geen invloed op die ph.
Tevens staan er volgens mij wel voldoende zuurstofplanten in (gekroesd fonteinkruid, waterpest, gedoornd hoornblad ...)

Ik wil kost wat kost een draadalgexplosie vermijden en ik besef dat ik de ph moet doen dalen, maar PH doen dalen door te beluchten, hoe doe je dat?

Thx
Maverick

Lid

Hoge pH (enkel 's avonds) is een gevolg van algengroei en niet andersom. Algen, net zoals alle planten, produceren tijdens de nacht kooldiodide (doet de pH dalen) en overdag produceren zij zuurstof waarvoor zij kooldioxide opnemen (doet de pH stijgen). Alle onderwater planten hebben hetzelfde effect op de pH. De makkelijkste manier om de pH omlaag te brengen is door toevoeging van kooldioxide (CO2), en dat is zeer eenvoudig. Lucht bevat CO2 en CO2 is veel beter oplosbaar in water dan zuurstof. Blaas lucht in het water en je brengt er CO2 in. De beste opname gebeurt aan het wateroppervlak, maar om efficiënt te zijn moet die CO2 gemend worden met de totale watermassa. Dat doe je best door het water vertikaal te doen circuleren tussen de bodem en de oppervlakte. daarvoor gebruik je een degelijke luchtpomp en goede luchtstenen (zeer fijne belletjes) die je op diepe plaatsen in de vijver plaatst. Verwijder zoveel mogelijk algen met de hand.
Nitrificatie heeft een zuur als bijproduct dat de pH omlaag brengt, maar daarvoor moet de nitrificatie efficiënt verlopen, en dat kan niet bij grote pH schommelingen en bij pH 10.
Gebruik dus om te beginnen lucht en bacteriën. Voeg daarna Lithaqua toe om pH, KH en GH onder controle te houden.