Forum
Hallo vijver vrienden,
Mijn eerste bericht heb ik naar de webmaster gezonden omdat ik er niet in slaagde mij in te schrijven als lid, maar met een beetje hulp van de webmaster is het met toch gelukt, de vraag die ik hier stel is naar mijn bescheiden mening heel gewoon omdat zowat ieder vijverhouder er mee te kampen heeft.
Maar tot mij grote verwondering is er op mijn alarmerend vraag geen enkel antwoord gekomen, nochtans werd mijn vraag door 46 mensen gelezen, wat moet ik meer doen om een antwoord te bekomen?
mijn vraag is vrij simpel kan er iemand me vertellen de zogenaamde pondblokken of de meer technische naam "Clear-zyme" blokken die een Biologische werking zouden hebben en garanderen dat men proper water bekomt, mijn vijver is 4 meter op 6 meter en 1.25 diep er staat een bio-filter op met twee UV lampen die in de aanvoer van het water zijn gemonteerd plus dat er 4 bollen in de 4 bio-filterbakken liggen en continue zuurstof geven aan het water, het vijverwater wordt minimaal 4 à 5 keer per dag als ik me niet vergis door de bio-filter gespoeld, +/- 30.000 liter door een pomp en skimmer.
Als die Clear-zyme blokken inderdaad algen en ander slib laten verteren, hoe dikwijls per jaar moet men die Clear-zyme blokken in de vijver plaatsen, hebt U referenties waar de Clear-zyme blokken reeds werden gebruikt.
soort van vissen zijn: Goudvis; Subunkin; Sarassa; Sluierstaart.
In de hoop een deze maal een positief antwoord te mogen verwachten.
Met vriendelijke groeten.
Joanna.
Hallo ,
Ik heb het bewuste artikel gelezen maar heb nog nooit over die dingen gehoord , zoals waarschijnlijk velen . Vandaar dat er ook waarschijnlijk geen reaktie op kwam .
mvg Mic
Hoi,
Ik had nog nooit gehoord over de door jouw genoemde Clear-zyme blokken.
Ik ben eens even gaan rondsnuffelen op het internet. Wat ik te weten ben gekomen is dat het hier gaat om een gewone bacteriecultuur.
Ik weet niet wat deze blokken kosten, maar toevoegen van bacterieën aan je filter (vloeibaar of poedervorm) zal hetzelfde effect hebben (en waarschijnlijk stukken goedkoper).
Vertel eens wat meer over je vijver: welke pomp gebruik je? doe je aan waterverversingen? zo ja, hoe dikwijls en hoeveel? Voeder je veel of weinig? Welke planten staan er in je vijver? Hoeveel vissen zitten er in? Hoe oud zijn je UV lampen? Zijn deze al ooit vervangen? Wat zit er in jou bio filter? Hoe groot is deze?
Ligt je vijver in de schaduw of in de zon? Kan er vuil in spoelen als het regent? Heb je last van draad- of zweefalg? enz...
Je ziet één simpele vraag en je krijgt er al onmiddellijk een tiental terug
:rolleyes:
Als we hier iets meer over weten, dan ben ik zeker dat we ook voor jou een "heldere" oplossing kunnen bekomen.
Ik ben van oordeel dat elke vijver helder kan zijn...
die blokken kosten 5,95 per stuk en gaan voor 1000 liter water , ze zijn kostbaar maar helpen wel
Waar kun je die blokken kopen?
Hallo
Vandaag heb ik toevallig 4 blokken Pond Clear-Zyme blokken in het water gegooid.
Nog nooit eerder gedaan. Dus ben benieuwd. Het water is bij ons heel erg groen.
Vandaag zo goed als de vijver leeg laten lapen. Er lag ook wat dikke brei op het water.
De vijver staat heel de dag in het licht. Ook tot vier uur in de zon. Meestal zetten
we een parasol er om heen. En nu maar afwachten of de blokken werken.
Groetjes Henny
Ik had nog nooit gehoord over de door jouw genoemde Clear-zyme blokken.
Ik ben eens even gaan rondsnuffelen op het internet. Wat ik te weten ben gekomen is dat het hier gaat om een gewone bacteriecultuur.
Ik weet niet wat deze blokken kosten, maar toevoegen van bacterieën aan je filter (vloeibaar of poedervorm) zal hetzelfde effect hebben (en waarschijnlijk stukken goedkoper).
Vertel eens wat meer over je vijver: welke pomp gebruik je? doe je aan waterverversingen? zo ja, hoe dikwijls en hoeveel? Voeder je veel of weinig? Welke planten staan er in je vijver? Hoeveel vissen zitten er in? Hoe oud zijn je UV lampen? Zijn deze al ooit vervangen? Wat zit er in jou bio filter? Hoe groot is deze?
Ligt je vijver in de schaduw of in de zon? Kan er vuil in spoelen als het regent? Heb je last van draad- of zweefalg? enz...
Je ziet één simpele vraag en je krijgt er al onmiddellijk een tiental terug
:rolleyes:
Als we hier iets meer over weten, dan ben ik zeker dat we ook voor jou een "heldere" oplossing kunnen bekomen.
Ik ben van oordeel dat elke vijver helder kan zijn...
Tja ook wel beter bekend onder de naam PondBlock.
Ik gebruik(te) het al jaren. 1x per jaar de juiste hoeveelheid erin en werkelijk na een paar weken kraakhelder water.
En ik kan jullie verzekeren dat mijn vijver mega gezond is.
Geweldig mooie lelies vele verschillende soorten watersalamanders en kikkers en daarnaast nog een paar vissen. Mijn vijver heeft geen pomp of wat dan ook.
Het probleem is nu dat er moeilijk aan PondBlock is te komen momenteel en mijn blokken zijn op.
Andere geprobeert maar geen enkele heeft ook maar enig resultaat.
Ik hoop de echte blokken dus weer snel te vinden.
Groet allemaal.
Deze blokken ken ik niet. Het lijkt mij een té gemakkelijke oplossing voor een bepaald probleem en zowiezo te kostelijk. Een biologische bak houden ondersteund met een ganse technisch/chemische installatie lijkt mij een tegenspraak. De ervaring heeft mij geleerd dat je de natuur dient te laten begaan , met hier en daar wat bij te sturen. T.t.z. het aantal vissen beperken volgens de oppervlakte/inhoud van de vijver. Een evenwicht zoeken met ruim voldoende planten. Deze laatste eventueel afschermen dat de vissen ze niet "teveel" kunnen ambeteren. De bloei van het water (zweefalg) kun je drastisch bestrijden met de UV-lamp , maar kun je het ook vermijden door regelmatig onderhoud en het evenwicht tussen alle componenten van de vijver na te streven. De oorzaken opsporen wanneer problemen zich voordoen.Wondermiddelen in de handel zijn duur en zijn zelden langdurig. Een (of meer) bak(ken) vereis(t)(en) op jaarbasis enig onderhoud , maar vooral observeren en controleren v/d waarden. Soms liggen oplossingen zó voor de hand , dat ze niet worden gezien. Zo ook de balletjes draadalg ter verrotting. Het werkt (althans in mijn bakken). Gersthooi wordt uitgetest , maar deze methode vraagt meer logistiek. Vijvers te hebben om van te genieten is mijn streven , wanneer het een dwang wordt of teveel geld kost , is de lol ervan af en worden ze beter dichtgegooid en gras erover.
Beste mensen,
Voor zover ik heb kunnen nagaan worden de pond blokken geïmporteerd uit de Verenigde Staten. Ze heten daar Pond Blocks en de fabrikant is Jungle Labs.
Ze zijn bedoeld om sierfontijnen algvrij te maken en kunnen in de juiste dosering (niet te veel!) ook met vissen worden gebruikt.
Echter niet met planten! De werkzame stoffen zijn namelijk:
-kopersulfaat pentahydraat 1,02% (gevonden via internet, niet nagevraagd bij de leverancier). Dit werkt als herbicide (onkruidverdelder) voor waterplanten.
-Diuron 0,51% (gevonden via internet, niet nagevraagd bij de leverancier). Dit is een herbicide die per 1 juni 1999 in Nederland verboden is omdat het zeer giftig is voor waterorganismen. Het is een totaalherbicide.
Gezien bovenstaande lijkt het me verstandig om goed op te passen, vooral als je de blokken in combinatie met waterplanten wilt gebruiken.
Bovendien is het de vraag of de blokken wettelijk toegelaten zijn als ze inderdaad Diuron zouden bevatten.
Nogmaals, bovenstaande is via internet gevonden, je kunt het zelf dus nazoeken, en pretendeert niet het einde van alle tegenspraak te zijn.
Het lijkt me in ieder geval verstandig te controleren (op de verpakking) wat de werkzame stoffen zijn.
Groeten,
Conno
De wer
Moi,
Indien er echt deze middelen in zitten, vraag ik me vervolgens af of de koi er niet ziek van worden. Kopersulfaat is niet goed voor de koi, en de andere ingredienten lijken me nou ook niet bepaald lekker.
Ik gebruik de blokken dus niet(even ter verduidelijking)
Hokie