Forum
had ik in de zomer gigantische last van zweefalg .. nu komt me daar toch een draadalg in de koivijver! Niet leuk meer. Ik zie mijn lieve steur er regelmatig in vastzitten. Ik schep en ik schep, maar elke dag is er weer nieuwe.
Ik heb de UV lamp een maand lang uit gehad omdat ik levende bacterien aan het 4 kmr. filter had toegevoegd (borstel, jap.mat, bio balls en croq) en die niet meteen weer wilde gaan doden.
Kan dit ermee te maken hebben?
Zoals in een ander bericht te lezen was, heb ik nog een vijfde kamer met zeoliet, maar dat zou ik kunnen vervangen door een ander filtermateriaal. Kan ik daar iets in doen om draadalg tegen te gaan?
Wat zijn de mogelijkheden om draadalg zo effectief mogelijk te lijf te gaan in jullie ogen?
Een van de redenen van algenbloei is een teveel aan nitraten in het water. De algen gebruiken dit als voeding. Controleer de nitraatwaarden! Zijn er verhoogde waarden dan kunnen meerdere waterverversingen de oplossing bieden. Het neemt de oorzaak echter niet weg.
Een tweede grote reden is een teveel aan licht. Nu is beschermen van de vijver niet meer nodig, maar voorzie een of ander systeem voor volgend jaar.
Een derde reden is een onregelmatig onderhoud van de vijver. Zolang u eten geeft aan de vissen moet u dagelijks ook de filter draineren.
Heeft u nog geen vortex, dan is het moment gekomen om een aankoop te overwegen. Zo zal u minder de filter belasten.
Is er genoeg zuurstof aanwezig voor de nitrificerende bacteriën. In elk compartiment vande filter moeten twee tot drie zuurstofsteentjes hangen.
Groeten, Ed
Ik zelf heb een product van "Penac"in mijn vijver gedaan tegen draadalgen en deze zijn na een drietal weken volledig weg.
Te verkrijgen bij de betere vijverzaken.Is een natuurlijk produkt volgens penac en niet schadelijk voor de vissen,is wel redelijk duur.Meer inlichtingen op
http://www.perfect-pond.com/indexnl.htm
nou .. volgend jaar is er beschutting genoeg, is geregeld. Een pergola en grote leliebladen.
Wat betreft beluchting, die heb ik de hele zomer aangehad in het filter en een in de vijver. nu heb ik de beluchting 10 uur per dag aan .... is 24 uur per dag beter?
Ik hoorde ook eens dat veel zuurstof ook weer veel alg betekende...
is het verstandiger luchtpomp maar weer aan te laten?
en... voor een 8000 ltr vijver, hoe duur zal dat gebruik van penac voor me zijn?
En ja .. ik heb een voorfilter. Geen vortex, maar een regenton waar de bodemdrain op uit loopt onder een hoek van 90 graden.
Er hangt een pomp bovenin die water in filter pompt. Werkt perfect. Maar ook hierover een vraag (de adviezen die ik heb gekregen varieren nogal): Hoe vaak moet het (voor)filter nu gereinigd worden?? Het is me niet helemaal duidelijk welke regels ik moet hanteren
Met een pot van 1 kg komt ge toe dit kost ongeveer 2000 fr denk ik.Hiermee kun je een heel jaar voort.
Beste Harry,
Laat de beluchting het hele jaar door werken. Liggen uw filters in de grond dan bezitten ze een natuurlijke isolatie. Liggen ze bovengronds dan moeten deze goed beschermd worden tegen koude.
De luchtcirculatie in de filters zal bevriezen van het water voorkomen. De filters moeten afgesloten zijn tegen licht, dit om warmte binnen te houden en algenbloei te voorkomen. Let maar op een filteropstelling die de eerste paar maanden opengelaten wordt, daar zal alg vlug woekeren.
Hoe beter de filter geïsoleerd is (warmtebehoud), hoe langer de micro-organismen hun werk blijven doen. De zuurstof is hun energiebron.
Een goede beluchting van de filters zal er voor zorgen dat u de vijver zelf niet overdadig moet beluchten (en dus minder kans op algenbloei in de vijver zelf).
Het product 'Penac' wordt door de ene vergruisd, door de andere opgehemelt. In ieder geval moet u het product, eenmaal verzadigd, ook weer kwijtraken via een bodemdrainage. Blijft het in de vijver liggen krijgt u een slibopbouw waar de vissen in gaan grondelen met troebel water als gevolg. Slibopbouw gebeurt langzaam, de gevolgen zijn maar zichtbaar na één à twee jaar...
Een voorfilter kan u, zolang er eten wordt gegeven, best elke dag draineren. Ik gebruik daarbij een nylon borstel met lange steel, waarmee ik het bezonken vuil voorzichtig naar de drainageopening duw. De zijwanden eens rondborstelen kan er alleen voor zorgen dat het draaikolkeffect bewaard blijft. Dat wil zeggen dat mijn voorfilter er na acht jaar nog zo goed als nieuw uit ziet.
Met vriendelijke groeten,
Edwig