Forum

draadalg??????

Lid
Antwoord: 88
Topic starter

weet iemand hoe het kan dat ik ineens een explosieve groei van draadalg heb???
normaal praktisch geen last van, alleen stikt het er nu van en vooral op de wat rustiger stukken.....
komt dit door het wisselvallige weer van de laatste tijd of omdat de uv-lamp niet aanstaat?

groeten ronald 😎

Lid
Antwoord: 363

Heb ik ook al voorgehad en meer naar de winterperiode dan naar de zomerperiode toe.Vooral ook bij sterk regenweer!
Eerst en vooral moeten er natuurlijk sporen van draadalgen in het water zijn. Dir kan vlug vanaf de erste dag van een nieuwe vijver en het kan jaren duren voor je ze plots krijgt. Wind ;vogels padden;kikkers? Als de sporen er zijn moeten ze natuurlijk in een omgeving komen waar het voor hen aangenaam vertoeven is.Ik heb al zoveel over draadalgen gelezen ,maar de eigenlijke oorzaak heeft men volgens mij nog niet gevonden.Ik ben er trouwens van overtuigd dat verschillende elementen moeten samenkomen om de ideale groeiomstandigheden voor draadalgen te veroorzaken.Enkele van die elementen kun je opsommen:
-Temperaturen die nog te laag zijn voor de waterplanten maar reeds goed zijn voor de algen.(einde van de herfst en begin van de lente ,maar ook een warme opstoot in de winter !
-Phosfaten in het water!
-Nitraten!
en waarschijnlijk nog een heleboel andere elementen die een rol spelen.
Een beetje draadalgen zijn misschien ergerlijk voor ons ,maar helemaal niet slecht voor de vissen.In de natuur zijn het trouwens ideale plaatsen voor het jonge broed van de vissen.

Lid Admin
Antwoord: 1307

Een UV lamp heeft geen invloed op de ontwikkeling van draadalgen. uV lampen zijn er enkel om de zweefalgen te verwijderen. In tegendeel, met een UV lamp aan loop je meer kans op draadalgen.

Als je vijver al een tijd bestaat en je hebt geen last van extreme algengroei is je vijver in evenwicht. Als je ineens een explosie krijgt van algengroei is er iets gebeurd.

Enkele mogelijke oorzaken:

Je water is verrijkt (grond die in de vijver is gespoeld bvb)
Het water dat te zacht is geworden (vele regenval) waardoor de waterplanten en vooral de zuurstofplanten het minder goed doen.
Je hebt ineens veel vis in de vijver (gekocht of eigen kweek)
Filter té grondig gereinigd.

Nu lijkt het me nog wel echt vroeg om een draadalgen explosie te krijgen. Water lijkt me nog té koud.

Lid
Antwoord: 370

Originally posted by Webmaster
Nu lijkt het me nog wel echt vroeg om een draadalgen explosie te krijgen. Water lijkt me nog té koud.

Hoi webmaster,

Hier ben ik het toch niet helemaal mee eens . De temperatuur doet niets of toch niet veel aan de groei van de draadalgen.
In de zomer heb ik in totaal geen last van draadalgen. In de winter daarentegen groeit er een licht tapijtje langs de wanden. Wordt dit tapijtje te lang dan begin ik dagelijks water te verversen en verdwijnen de algen als sneeuw voor de zon.

De meeste draadalgen groeien nu weeldig omdat
1. Er tijdens de wintermaanden bij de meeste liefhebbers minder onderhoud gepleegd wordt. Bladeren en slib blijven liggen en er wordt minder gespoeld.Dikwijls wordt ook nog de filter of een gedeelte van de filter ( trickel of BB) uitgezet
2. De waterplanten, die de nitraten uit het water opnemen,zijn nog in winterrust. Dus vrijwel alle nitraten en fosfaten zijn voeding voor de draadalgen.
3. Er wordt minder water verversd en daardoor blijven de nitraten zich maar opstapelen.Dus weeral voer voor de algen;( Door water te verversen worden ook de nitraten en fosfaten verwijdert)

Lid Admin
Antwoord: 1307

Inderdaad in de winterperiode draait het onderhoud bij de meeste vijvers op een laag pitje.

Ik druk me anders uit: in warmer water gaat het een versnelling hoger.

Het groene tapijtje kan vroeg beginnen maar de echte explosie waarin het groene tapijtje overgaat naar echt lange slierten gebeurd toch als het warmer wordt.

En dit is het effect dan

Licht en warmte dat is wat groene planten nodig hebben hoewel draadalgen natuurlijk wel heel primitieve en éénvoudige wezens zijn qua structuur en zo dan al onze andere waterplanten.

Lid
Antwoord: 88
Topic starter

dus zoals gerrit al zei: water verversen....
lijkt mij een aardige klap op de gezondheid nu
of heb ik dit mis
groeten ronald

Lid
Antwoord: 363

Ik volg De Rie hier volledig.Mensen die jaren bezig zijn met vijvers constateren allemaal hetzelfde.Het tijdstip heeft duidelijk te maken met de groei.In een natuurvijver(in evenwicht) heb je altijd een algenexplosie in het voorjaar. Enerzijds heeft dit met de bemerkingen te maken die De Rie naar voor brengt.Toename van nitraten en phosfaten door vertering van de aanwezige flora-afbraak van het vorige jaar,(volgens mij zijn de phosfaten belangrijker dan de nitraten wat de draadalgen betreft)een lichte stijging van de temperatuur waarbij de groei van de algen op gang komt waar de andere waterplanten nog in rust zijn.In feite nemen de algen als eerste de taak waar om de waterkwaliteit te verbeteren. Tegelijkertijd zijn de algen in het voorjaar ook een belangrijke voedselbron voor het broed van vissen(zweefalgen als voedsel draadalgen als paaiplaats en schuilplaats) voor het kleine grut.In feite behoort dat allemaal tot de normale cyclus die bij een natuurlijke waterpartij hoort. Wij kunnen best een kunstmatig milieu creëren voor onze vissen. Algen allerhande vinden wij verkeerd omdat wij onze vissen niet meer zien en het een vuile troep is maar of de vissen dat ook vinden? In mijn natuurlijke vijver,die toch een 5000 m2 beslaat is het voor de aanwezige vissen veel aangenamer vertoeven dan in een kunstmatige bak waar de dieren blootgesteld worden aan een teveel aan licht en nieuwsgierige blikken terwijl ze in de meeste gevallen geen plaats hebben waar ze kunnen schuilen en zich veilig voelen.Een schuilplaats en een stuk schaduw kan voor die dieren antistress betekenen!
Dat is trouwens een van de redenen waarom mijn koivijver al jaren een waterlelie bevat.Tegen de trend van de hedendaagse koihouderij in.