Forum
Hallo,
Wij hebben een betonnen vijver, bekleed met folie, 3 meter op 3 meter, diepte 90 cm. Er zitten 8 goudwindes en 8 shubunkin in de vijver. Zuurstofplanten: potamogeton lucens en waterpest, in totaal ongeveer 28 planten die allen zijn geplant in vijvermanden met vijveraarde. Heb nu al gelezen dat dit totaal fout is en dat ik vijversubstraat dien te gebruiken. Verder ook nog 3 mandjes met riet.
Vanmorgen de vijverwaardes gemeten: Ammoniak: 0, nitriet: 0, pH 8, Kh 6, Gh 8.
We werken met een pomp en een eenvoudige filter (ronde plastiek ton met gevuld met 3 jutte zakken, gevuld met ....) die ik tweehands gekregen heb. Van beide heb ik geen info.
Het probleem is dat ik geen helder water heb, wel geen last van zweefalgen (denk ik) want het water is geen groene brij.
Als ik mij een nieuwe pomp + filter aanschaf, zou dit het probleem al oplossen.
Welk type dien ik hiervoor aan te schaffen.
Bedankt voor jullie waardevolle hulp.
Waarschijnlijk lijkt het water donker omdat de bodem en omgeving (aarde/planten/manden/folie/veel schaduw?) donker is.
Ook als veel fijn stof ronddwarrelt geeft dat vaak een donkere kleur.
Pak eens een glazen pot en laat ie helemaal met vijverwater vollopen, en laat hem even staan. Kijk nu naar de kleur...
alles wat naar de bodem zakt (=vuil) en zou je met een fijner filter eruit kunnen filteren, alles wat blijft zweven is waarschijnlijk zweefalg (groenig).
Mischien helpt het al om de bodem met substraat (=lichte kleur) te bedekken. Dat weerkaatst veel licht waardoor het water minder donker lijkt...
succes.
nou substraat zou ik er nu niet meer indoen dan gaat haar vijver weer vol met stof gaan hangen, zelfs al spoelt ze het eerst.
deze tip van jou:Pak eens een glazen pot en laat ie helemaal met vijverwater vollopen, en laat hem even staan. Kijk nu naar de kleur...
alles wat naar de bodem zakt (=vuil) en zou je met een fijner filter eruit kunnen filteren, alles wat blijft zweven is waarschijnlijk zweefalg (groenig).
kan ik me helemaal in vinden
je hebt ongeveer 8 kuub water, als je uw visbezetting zo houdt (er mag gerust zelfs nog wat meer goudwinde of shubukin in ozo) en geen koi er in steekt, ga je met een Oase Biotec 5.1 (159€) al heel ver komen + pomp die een reële debiet kan geven (dus rekening houdend met niveauverschil die dient overbrugt te worden) van min. 4000 l/u (ik zou een Oase Aquamax ECO 4000 nemen, 239€). Daarbij zou ik dan een TMC UV Pro Clear van 30 watt nemen (179€)
Dat stof van het substraat zakt heel snel naar de bodem, en als je het eerst spoelt is het heel weinig...
Denk dat door de lichte kleur van het substraat de bodem kleur lichter wordt.
Is in mijn vijver wel zo, namelijk.
Maar meningen verschillen
neen hoor ik ben het helemaal eens met jou, dat zal idd een "lichter" uitzicht geven, na een tijdje verdonkert het substraat natuurlijk ook he, het verschil na drie jaar is opmerkelijk, ik spreek uit ervaring hehe
Heb in een glazen pot vijverwater gedaan en inderdaad de kleur is lichtgroen en er drijven kleine groene deeltjes in.
Bij aanraking van de waterpest, komen ook kleine groene deeltjes los.
Kan ik dit oplossen met het verversen van water?
Piet, bedankt voor de pomp- en filterinfo. Zal me dit WE eens informeren.
Wat kan ik echter doen aan de zweefalgen die nu reeds in de vijver zijn.
Water verversen of een andere oplossing?
veel planten zetten in substraat en / of uv lamp plaatsen
eventueel ook nog als extra een pomp plaatsen met een panty eraan voor extra filtering
groetjes bert