Forum
ik heb een relatief kleine vijver (zo n 12000 l) en dit sinds 3 jaar - ik gebruik geen filter enkel veel zuurstofplanten
nu sinds begin deze zomer zit ik verveeld met bruin water - het water is niet echt troebel maar echt bruin - soms zie je de bodem niet
als bestrijding van de algen gebruik ik enkel een natuurlijk product op basis van gerstestro en de algen zijn onder controle
iemand enig idee wat dit is en hoe het te verhelpen
Gebruikt u soms grondwater? Grondwater kan teveel ijzer bevatten en wanneer dat in contact komt met zuurstof oxideert het met als resultaat bruin water.
Een tweede mogelijkheid is hout in de buurt van de vijver. Hout kan bloeden en de kleurstof die vrij komt kan het water bruin kleuren. Vooral Bankirai bloedt lang.
Ik heb geen idee of het gerststro zelf ook geen stof vrij laat komen wat het water wat bruin kleurt.
Hallo ,
De bruine kleur heeft alles te maken met het gerstestro . Ik heb het ook nog gebruikt en mijn water kleurde ook bruin . Normaal verdwijnt die bruine kleur wel na een tijdje .
Mvg Mic
hallo,
aktieve kool kan je van je bruine kleurtje af helpen. Zolang er echter terug "bruinmakers" bij komen zal je dit moeten herhalen..
om aktief kool toe te passen zal je echter wel een pomp moeten aansluiten (evt. tijdelijk)..
mvg, Timpie