welke bacterien zijn het beste in poeder of vloeibaar
voorig jaar heb ik poeder gebruik en dit jaar vloeibaar maak dit een verschil
groetjes luc
De meeste mensen zijn van mening de vloeibare. Zelf gebruik ik ze niet omdat ik er zo men eigen gedachte over heb. Maar naar wat ik gelezen heb zou de poedervorm sporenelementen van bacterieen bevatten. Er zijn natuurlijk dure en goedkope merken en de kwaliteit zal hier ook wel mee te maken hebben...
De vloeibare zijn bacterieen zelf en hechten zich onmiddellijk vast.
Sla me niet dood als ik wat doms gezegd heb, meer weet ik er ook niet van :p
De bacteriën die belangrijk zijn in een vijver, nl. nitrificerende bacteriën, zijn geen sporenvormers en kunnen dus niet gedroogd worden. Enkel vloeibare producten bevatten levende (slapende) nitrificerende bacteriën. Droge producten kunnen alleen sporen bevatten van een beperkt aantal bacteriën.
Er bestaan talrijke merken, maar er zijn maar een klein aantal betrouwbare producenten.
Let op: laat UV lampen minstens drie dagen uit nadat er bacteriën zijn toegevoegd aan het water.
M.v.g.
Hoy,
moet men "elk" jaar opnieuw bacterien toevoegen in het water??ook al is je vijver reeds een paar jaar oud??
dank u
gr bdg
Bacteriën zijn levende organismen. Zij vermenigvuldigen maar sterven ook en zijn zeer gevoelig voor allerlei factoren in het water. De bacteriën in een filter bestaan uit een aantal groepen die elk een wel bepaald deel van het werk voor hun rekening nemen. Het gebeurt vaak dat een bepaalde groep (voornamelijk nitrificerende bacteriën) zodanig wordt afgezwakt dat een belangrijke stap in de waterzuivering niet meer of onvoldoende plaats vindt. Dat kan nare gevolgen hebben. Om dat te voorkomen adviseert men regelmatig bacteriën toe te voegen aan de vijver. Op die manier wordt de continu aanwezigheid van alle belagrijke bacteriën verzekerd en worden de risico's beperkt. Men adviseert wekelijkse toevoeging, maar de gebruiker beslist uiteindelijk wat hij wil doen. Regelmatige toevoeging van bacteriën helpt tevens de vissen te beschermen tegen besmetting door schadelijke microben. Volg liefst de voorschriften van de producent.
M.v.g.
hartelijk bedank allemaal ben een heel stuk verder nu
In het KOI2000 magazine jaargang 4 nummer 1 staat een enorm boeiend artikel over bacteriën. Tien veel voorkomende vragen over bacteriën. Ik zal eens vragen of ik het artikel eventueel mag publiceren op de site. Indien niet zal ik even een kleine samenvatting geven want vraag 3 gaat over het verschil vloeibare, gevriesdroogde en poedervormige bacterieculturen.
Originally posted by bdg
Hoy,
moet men "elk" jaar opnieuw bacterien toevoegen in het water??ook al is je vijver reeds een paar jaar oud??
Heb je een reden om weer bacterien toe te voegen?
In een goed beplante vijver met een normale visbezetting
wordt al een groot deel van het ammoniak direct door de
algen en de planten opgenomen. De rol van de nitrificerende
bacterien is in zo'n vijver al aanzienlijk kleiner dan in een kale
Koi-bak. Ik ken in mijn omgeving niemand die bacterien toevoegt
in een vijver die ruim beplant is, alleen wat Maerl (koraalalgenkalk)
is voldoende. Het tuincentrum levert al 10 kg Maerl van Ecostyle
voor 7 à 8 euro, doe je jaren mee
Ik heb 14 dagen geleden een gecontroleerde poging tot kweek
met Goudelritsjes opgezet (voor een foto-reportage van de broedzorg)
in een aquarium, gewoon leidingwater, een eheimfilter en wat
waterplantjes gewoon in de potjes op de bodem met een paar
millimeter zand.
Kreeg na een week een nitrietpiek, even minder gevoerd, wat zout
toegevoegd om de kieuwen te beschermen en eergisteren
was er al geen nitriet meer te meten..... en zonder bacterien
toe te voegen, die komen namelijk gratis en voor niks!
Groet, Arthur.
hei
die zakken maerl die men koopt in tuincentra,om op het land te strooien, is dit het zelfde als deze die men verkoopt in dozen, in vijverwinkels ????
groeten rené
Originally posted by dieter
heidie zakken maerl die men koopt in tuincentra,
Ja, het is dezelfde natuurlijke grondstof.
Groet, Arthur.
Ik ben niet zo zeker dat de producten voor landbouw veilig zijn voor vissen. Vijverproducten moeten in principe thermisch behandeld worden om alle levende organismen en potentieel schadelijke organismen te doden vooraleer ze te gebruiken in een vijver. LITHAQUA wordt zo behandeld, en ik veronderstel dat andere kwaliteitsproducten ook zo benhandeld worden.
M.v.g.
Ik zou ook voorzichtig zijn om landbouw producten zomaar te gebruiken in de vijver.
zeewierkalk maerl speciaal voor vijvers
ik gooi 25 kg elk jaar heb zeer goede plantengroei en is zeer goed ook voor de vissen prakties alle planten hebben dit nodig zeker zuurstofplanten en lelies
groetjes luc
Originally posted by henri ringer
Vijverproducten moeten in principe thermisch behandeld worden om alle levende organismen en potentieel schadelijke organismen te dodenM.v.g.
Als we het hier over maerl, zeewieralgen-/koraalalgenkalk,
hebben dan is er niet het minste gevaar. De droge vorm
is zo organisme-vijandig dat we levende organismen wel kunnen
vergeten. Lithaqua is waarschijnlijk precies het zelfde product
als Maerl, Vijverschoon van Ecostyle of de koraalalgenkalk
van Ecostyle voor de tuin.
Om je GH en KH (traag!) te verhogen adviseerde ik om wat
maerl toe te voegen: dan is Lithaqua het minst geschikt, omdat
de deeltjes hiervan veel groter zijn dan die van Ecostyle en
dus lost Lithaqua nog VEEEEEL trager op.
De warmtebehandeling van Lithaqua is waarschijnlijk alleen nodig
om de droogtijd van de grovere deeltjes te verlagen!
Om een nietes-welles te voorkomen heb ik vanochtend een
mailtje naar Ecostyle gestuurd en kreeg het volgende antwoord:
Geachte heer,
Naar aanleiding van uw email het volgende:
De Maërl tuinkalk voor de vijver heeft inderdaad geen
warmtebehandeling ondergaan. Het grote voordeel van kalk is echter
dat dit microbieel steriel is. De ontwikkeling van micro organismen is
hierdoor heel moeilijk.. Een dergelijke uiting is dus niet waar.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Mocht u hier
nog vragen over hebben, dan kunt u altijd contact met ons opnemen.
Wij staan u graag te woord.
Vriendelijke groet,
ECOstyle B.V.
Arjan van der Vinne
Mijn mail was:
----------------------------------------------------------------
L.S.
Ik gebruik jullie Maerl-tuinkalk voor de vijver.
Nu beweerde een verkoopman van een concurrerend merk
op internet dat jullie tuin-maerl geen warmtebehandeling had
ondergaan en daardoor nog mogelijk levende schadelijke
organismen voor de vijver zou kunnen bevatten.
Graag commentaar van jullie kant.
Bij voorbaat hartelijk dank.
-----------------------------------------------------------------
Groet, Arthur. (Geen enkele connectie met Ecostyle in welke
vorm dan ook, niet prive en niet zakelijk!)
Arthur,
Uw afkeer voor het merk Bacta-Pur® moet u ongetwijfeld een maagzweer geven. Er zijn inderdaad producten op de markt die goedkoper zijn dan Bacta-Pur®. Zo zijn in de handel er ook dure wijnen en goedkope wijnen.
Door uw bekrompenheid en onwetendheid zijn uw argumenten dikwijls onjuist en soms gevaarlijk. Het is zo flagrant dat ik voortaan de moeite niet meer zal doen om op uw berichten te reageren
Lees nog eens aandachtig alle artikels van Tim Hovanec vooraleer nog meer onwaarheden te verkondigen over nitrificatie en nitrificerende bacteriën. Raadpleeg ook andere auteurs over vijvers en filtratie.
"Little knowledge is dangerous."
Uw afkeer voor het merk Bacta-Pur®
Daar heb ik geen enkel probleem mee, Henri, al zal je aan mij
geen vette klant hebben.
Wat mij wel tegen de borst stuit is dat jij, als ultieme belanghebbende, hier adviseert aan mensen met een vissen-planten-vijver om wekelijks bacteriën aan de vijver toe te voegen,
terwijl het genoegzaam bekend is dat in zo'n vijver uberhaupt
geen bacterien toegevoegd hoeven te worden.
Lees nog eens aandachtig alle artikels van Tim Hovanec
Om de Hovanec-papers te lezen, dat advies gaf *IK* je vorig jaar.
Toen wees je dat als volgt van de hand:
Vorig jaar gepost door Henri RingerHovanec heeft zijn beweringen nooit bewezen en hij is door een aantal echte experts die echte doctoraten bezitten in gepubliceerde artikels op zijn plaats gezet.
Ik waardeerde Uw mening tot U kwam opdagen met Hovanec.
[Einde Quote]Ook ik zal afzien van verdere discussie want jij staat een boterham te verdedigen en
ik zoek de waarheid en die dingen blijken nog al eens
onverenigbaar te zijn. Wat niet wil zeggen dat, als ik het
met een van je adviezen niet eens ben, ik dat
aan de vraagsteller middels dit forum zal laten weten.Groet, Arthur.
Hoi Henri,
los van de bacterie-kwestie en jullie beide meningen hierover even dit..
Arthur,Door uw bekrompenheid en onwetendheid zijn uw argumenten dikwijls onjuist en soms gevaarlijk. Het is zo flagrant dat ik voortaan de moeite niet meer zal doen om op uw berichten te reageren [/B]
Hier ben ik het toch even niet mee eens.. Arthur ken ik juist als de persoon die vanuit een wetenschappelijk standpunt vragen beantwoord en dit met grondige kennis. Naar mijn mening een zeer gewaardeerde leerzame persoon dus wat mij betreft : "Hebben we allemaal nodig en hou alsjeblieft vol met ons te blijven corrigeren" een zin die je bekend in de oren klinkt Arthur maar ook gemeend van mijn kant.
Even goede vrienden toch he Henri ?
mvg, Timpie