Forum

ziekten

Lid
Topic starter

Mijn ouders hebben een koi die al vanaf oktober`99 op zijn zij gaat liggen als hij in ruste is. Komt iemand bij de vijver dan zwemt hij gewoon met de andere vissen mee. Bij het voeren is hij het de eerste. Omdat wij dachten dat het iets te maken kon hebben inwendige problemen zoals zwemblaas of nieren, hebben mijn ouders zout aan de vijver toegevoegd. (5 kg per 1000l water) Tevens heb ik in een later stadium huidwormen ontdekt. Hiertegen is hij behandeld. De situatie is echter onveranderd.Weet iemand van jullie wat de vis mogelijk zou kunnen mankeren. Ik zou graag een reactie ontvangen.
Rinus

Dit onjuist gedrag kan veroorzaakt worden door inderdaad een zwemblaas ontsteking of nier ontsteking, maar dan een overblijfsel van een oude ziekte. Neem dit als voorbeeld. Hij zou, en ik denk sterk in die richting, dat hij vorig jaar en zwemblaas ontsteking had of aan de ene kant een gesprongen zwemblaas, die nu wel genezen is , maar deels is dicht gegroeid. Dan kan de koi een te kleine zwemblaas hebben, ter verhouding van zijn grote nu. Hij kan voortreffelijk eten en recht zwemen als hij zich beweegt, maar vanaf het moment dat hij zich niet meer beweegt, zakt hij naar beneden. Dit kan niet meer verholpen worden. Wat kan je doen, vraag je misschien. Wel gewoon verder observeren en zien dat deze vis zich niet kwets aan de buiten kant van zijn lichaam. Deze vis houden waar de bodem aangelegd is met lava, is niet ideaal, omdat hij zich kan kwetsen. Zolang hij komt eten,en zich verder blijft bewegen, is er niets aan de hand. Deze vis zal er oud met kunnen worden en leren met leven. Ik zou mij verder geen zorgen maken. Deze vis kan voortreffelijk leven met dit oude probleem. Gewoon verder observeren, tot zeker na de lente, tegen verdere infecties en uitwendige ziektes.
Ik hoop u van dienst te zijn geweest.